Skip to content

הבנות אמצו את שם האב החורג

בני הזוג, הנשואים זה כשנה, טענו בתביעה כי אביהן הביולוגי של הבנות עזב את הארץ לפני כחמש שנים ומאז אינו מקיים עמן קשר. האישה החליפה את שם משפחתה לשמו של בעלה והבנות רואות בבעלה של האם את אביהן לכל דבר ומביעות רצון עצמאי לשינוי שם משפחתן. בית המשפט התלבט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בני הזוג, הנשואים זה כשנה, טענו בתביעה כי אביהן הביולוגי של הבנות עזב את הארץ לפני כחמש שנים ומאז אינו מקיים עמן קשר. האישה החליפה את שם משפחתה לשמו של בעלה והבנות רואות בבעלה של האם את אביהן ומביעות רצון עצמאי לשינוי שם משפחתן. בית המשפט התלבט

מאת אורלי ממן

בית משפט לענייני משפחה בחיפה קיבל תביעה של בני זוג לשנות את שם המשפחה של בנותיה של האישה מנישואין קודמים לשמו של אביהן החורג. הסיבה – האב הביולוגי ניתק כל קשר עימן והן מביעות רצון עצמאי לשינוי שם המשפחה. יצוין כי תביעת בני הזוג התקבלה, למרות התנגדות היועמ"ש ורשויות הסעד.

בפסק הדין נקבע, כי בחינת זכות הקטינות לטיפול הורי, להתפתחות ולשותפות בהכרעות הנוגעות לענייניהן, לרבות הזכות לבחירת שם, במיוחד כאשר אין בכך כדי לגרוע מחובותיו או זכויותיו של אביהן, מעלה כי יש להורות על החלפת שם משפחתן תוך מחיקת שמו של האב הביולוגי.

עוד נקבע, כי הקטינות רואות עצמן מזוהות עם שם משפחתה החדש של אמן, ואילו שם המשפחה של אביהן מסמל עבורן את החיים הקודמים שהותירו ואת הכעס על אביהן שעזב במפתיע, לעומת משפחתן החדשה, שהינה רחבה יותר מזיהוי של גנטיקה גרידה.

בני הזוג, הנשואים זה כשנה, טענו בתביעה כי אביהן הביולוגי של הבנות עזב את הארץ לפני כ- 5 שנים ומאז אינו מקיים עמן קשר. האישה החליפה את שם משפחתה לשמו של בעלה והבנות רואות בבעלה של האם את אביהן לכל דבר ומביעות רצון עצמאי לשינוי שם משפחתן, כדי שלכל בני המשפחה יהיה את אותו שם משפחה.

בני הזוג ציינו, כי הם מתנגדים להותרת שם משפחתו של האב הביולוגי כשם משפחה שני, וביקשו למחוק אותו לחלוטין. לטענתם, אם אב הבנות  יהיה מעונין לאתרן – הוא יוכל לעשות זאת באמצעות מספר תעודת הזהות שלהן.

מנגד, פקידת הסעד טענה, כי יש חשיבות בהשארת שם משפחתו של האב הביולוגי, גם אם הוא אינו חלק מחייהם של הילדים בהווה, מאחר ששם משפחה הוא חלק מזהות ושייכות. היועמ"ש צידד בעמדה זו והוסיף, כי אמנם נטישת האב היא מציאות קשה, אך יש לאפשר לקטינות להחליט בנושא רק בבגרותן.

כאמור, בית המשפט קיבל את התביעה, למרות שציין כי התלבט ונטה להכריע בצירוף שם משפחה שני לשם הבנות. עם זאת, בבואו לכתוב את פסק הדין התחשב בנסיבותיו של המקרה הנדון ולא כתפיסה ערכית כללית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן