Skip to content

הקמת ממשלת אחדות לאומית כה רחבה היא ברכה

הממשלה הרחבה מיועדת לשנות את חוק טל, להעביר תקציב אחראי ליישום צרכים חיוניים, לשנות את שיטת הממשל ולנסות לקדם את תהליך השלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה הרחבה מיועדת לשנות את חוק טל, להעביר תקציב אחראי ליישום צרכים חיוניים, לשנות את שיטת הממשל ולנסות לקדם את תהליך השלום 

מאת עמי אטינגר

הקמתה של ממשלת אחדות לאומית כה רחבה היא ברכה. אם היא תצליח להביא חלופה צודקת ושוויונית לחוק טל, יהיה זה שינוי היסטורי לחלוקה צודקת של הנטל; אם היא תצליח להעביר תקציב אחראי, שבאמצעותו אפשר יהיה ליישם צרכים חיוניים למשק ולכלכלה, כגון חוק הריכוזיות, יהיה בכך הישג אזרחי ממדרגה ראשונה; אם היא תצליח לגרום לשינוי שיטת הממשל, תהיה בכך תרומה ליציבות שלטונית נטולת סחטנויות קואליציוניות; ואם היא תצליח לקדם תהליך שלום אחראי, שבו שומרים על הביטחון ומסתכלים סביבנו בצורה מפוקחת, יהיה זה הישג היסטורי בעל משמעויות רבות לנו ולדורות הבאים.

יציבות שלטונית

כל הסימנים מראים כי יציבותה של הממשלה הרחבה אמיתית. איש מבין חברי הכנסת לא רצה בבחירות, בגלל הרצון הלגיטימי להמשיך ולשמש חבר בבית הנבחרים, ולכן לא יפעל נגדה. גם השרים של

(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בקיאים ומנוסים מאוד בתהליך הפוליטי (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

הממשלה הקואליציונית שלפני הצטרפות קדימה נושמים כעת לרווחה. איש מהם לא התבקש לעזוב את תפקידו ולממשלה צורף רק כיסא אחד – של המשנה המיועד לראש הממשלה – שאול מופז. גם החיסכון בעשרות מיליוני שקלים מחיר הבחירות, יאפשר לנצל את הכסף שלא בוזבז לצורכי רווחה פרטיים וקהילתיים.

כל הנתונים מראים כי ראש הממשלה צודק כשהוא מדגיש שממשלת אחדות לאומית רחבה טובה לביטחון, לכלכלה, לחברה ולעם ישראל. ממשלה רחבה ויציבה תוכל לנהל ביעילות את מונופול הממשל בשליטה על השימוש הלגיטימי במנגנון הכפייה בטריטוריה מוגדרת של המדינה, היות והיא תכיל את כל הכוחות של כלל הגורמים הנוגעים בשליטה.

החלטות קולקטיביות

פוליטיקה במובן הרחב שלה היא ההתנהגות שלנו בכל שטחי החיים: בחברה, במפעלים, במשרדים ואפילו בטיולים. הפוליטיקה במובן הצר השלטוני שלה – היא תהליך שבו קבוצות אנשים בעלי דעות ואינטרסים שונים מגיעות להחלטות קולקטיביות, שבדרך כלל מקובלות כמחייבות עבור כל הקבוצה ונאכפות במדיניות משותפת. בתנאים של יציבות שלטונית נופלות המילים "בדרך כלל", ואת היציבות הזאת מספקת ממשלת אחדות לאומית רחבה.

מבחינה מעשית, ממשלת אחדות לאומית רחבה, מהווה, בכוחה ההצבעתי בכנסת, שינוי מעשי מבורך בשיטה השלטונית, היות והיא נעדרת סחטנות מצד סיעות קואליציוניות ומאפשרת, כמו בשיטה הנשיאותית, לקבל החלטות מפתח חשובות לעתידה ורווחתה של המדינה.

לא "תרגיל מסריח"

גם התהליך שגרם להצטרפותה של קדימה לממשלה, אינו "תרגיל מסריח", כפי שמכנים אותו הנשארים באופוזיציה ובעלי מחשבה פוליטית צרה, החושבים שאין בלתה. ההצלחה של נתניהו ומופז להקים קואליציה רחבה, ללא תוספת שרים, ובהסכמת חברי הכנסת של קדימה, הליכוד (למעט אחד) ושל כל סיעות הקואליציה הקיימות, מראה יותר מכול, כי השניים בקיאים ומנוסים מאוד בתהליך הפוליטי, המכיל אלמנטים של שכנוע, תכססנות ומכניזם לקבלת החלטה סופית. בקיאות שתעזור להם בשנה וחצי שנותרו לממשלה למשול.

הציבור בוחן את שליחיו המופקדים על מנגנון הממשל וחקיקת החוקים הלגיטימי של המדינה – הממשלה והכנסת – בהיבט של רווח והפסד בכל תחומי החיים – רווחה, שוויון הזדמנויות, מלחמה ושלום. אם הממשלה הרחבה תעמוד לפחות בארבעת האתגרים שהציבה לה כמטרה, היא תקבל ציון "מצוין" על שהצליחה לשנות סדרי עולם בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן