Skip to content

פונדקאות בישראל גם עבור זוגות חד-מיניים, בכמה סייגים

הוגשו המלצות הוועדה הציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה. לראשונה מתאפשר לגברים רווקים או חד מיניים להביא לעולם ילדים באמצעות אם פונדקאית. עם זאת, על פי מסקנות הוועדה, יש לאפשר לגבר או אישה יחידים רק מסלול פונדקאות אלטרואיסטי, שבו לפונדקאית לא מוצעת כל תמורה כספית. ויש עוד כמה מכשולים במסלול הלא פשוט הזה להבאת ילד לעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוגשו המלצות הוועדה הציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה. לראשונה מתאפשר לגברים רווקים או חד מיניים להביא לעולם ילדים באמצעות אם פונדקאית. עם זאת, על פי מסקנות הוועדה, יש לאפשר לגבר או אישה יחידים רק מסלול פונדקאות אלטרואיסטי, שבו לפונדקאית לא מוצעת כל תמורה כספית. ויש עוד כמה מכשולים במסלול הלא פשוט הזה להבאת ילד לעולם

מאת עמית קרטס בנין

הוועדה הציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה הגישה בראשית השבוע את המלצותיה למנכ"ל משרד הבריאות, כמעט שנתיים אחרי שמונתה. הוועדה, שמונתה ביולי 2010 על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, נועדה לבחון את ההסדרה החקיקתית של נושא הפריון וההולדה.

משפחה גאה. צייר: רפי פרץ
משפחה גאה. צייר: רפי פרץ

 

לראשונה, ממליצה הוועדה לאפשר לגברים רווקים או חד מיניים להביא לעולם ילדים באמצעות אם פונדקאית. עם זאת, על פי מסקנות הוועדה, יש לאפשר לגבר או אישה יחידים רק מסלול פונדקאות אלטרואיסטי, שבו לפונדקאית לא מוצעת כל תמורה כספית. נשים יחידות, הסובלות מבעיות רפואיות המונעות מהן להביא ילדים לעולם, יוכלו להשתמש בשירותי פונדקאות בישראל, ללא הסייג כאמור של מסלול אלטרואיסטי.

מהי פונדקאות אלטרואיסטית? כאם פונדקאית תוכל לשמש קרובה רגשית, ידידתו של הגבר שעושה זאת בהתנדבות או קרובת משפחה חוץ מאם, בת, סבתא או נכדה. אחות לא תוכל לשמש פונדקאית לביצית שהופרתה מזרע אחיה.

הוועדה, בראשות פרופ' שלמה מור-יוסף, ובהשתתפות 12 מומחים מתחומים שונים, דנה במגוון רחב של נושאים הנמצאים על סדר היום הציבורי בתחום הפריון וההולדה, תוך התייחסות לטובת הילד, מגבלות גיל במסגרת טיפולי פוריות, תרומות חומר גנטי, שימוש בחומר גנטי לאחר המוות ועוד. תשעה סעיפים בהמלצות הוועדה מסדירים את סוגיית הפונדקאות. הוועדה ממליצה לאפשר גם לנשים נשואות לשמש כפונדקאיות. עד עתה הורשו רק נשים פנויות עם ילדים לשמש כפונדקאיות.

הוועדה המליצה, בין היתר, על עריכת שינויים נרחבים בחוק הפונדקאות, אשר נחקק לפני כ-15 שנה, ועל הסדרת תהליך הפונדקאות הנעשה ע"י ישראלים בחו"ל. הוועדה נמנעה מלדון בהגדרת המעמד האישי והזוגי והשאירה ההחלטות בנושאים אלו לגורמים המוסמכים.

בעקבות המלצות הוועדה, אומרות עו"ד תמר רובינשטיין ועו"ד סיגל רוסק גיסין, יזמיות ומנהלות של מיזם הפונדקאות "חיים חדשים", שהוקם במטרה לסייע לזוגות המתאימים (על פי חוק בישראל) להביא לעולם ילדים באמצעות הליך הפונדקאות: "הרחבת הזכאים, בהם בני זוג חד מיניים, להיעזר בהליך פונדקאות בישראל היא מבורכת. משפחות המורכבות מזוגות חד-מיניים הם תא משפחתי לכל דבר במדינת ישראל כבר שנים רבות, ועל כן הכללתם בגדר הזכאים לעבור הליך פונדקאות בישראל רצויה.

"יחד עם זאת, יש בעיה עם המלצת הוועדה להגביל את הפונדקאות עבור זוגות חד-מיניים לפונדקאית קרובה, אשר תעשה את ההליך באופן אלטרואיסטי. זו בעיה גדולה ויתכן כי בפועל תשאיר את המצב על כנו. מי מבטיח כי מאות זוגות חד-מיניים יצליחו לאתר כל כך הרבה פונדקאיות, אשר יכנסו להליך באופן אלטרואיסטי וללא תשלום? מדוע לא המליצה הוועדה ליישר קו בין זוגות חד מיניים לזוגות אחרים?"

המלצות נוספות של הוועדה: פונדקאות תתאפשר רק לבני זוג שאין להם יותר מילד אחד קודם להליך, וליחיד שאין לו ילדים בכלל. הגיל המקסימלי של ההורה המיועד הוא 54. הגיל המקסימלי של האם הפונדקאית יעמוד על 38.

הוועדה הוקמה בעקבות בג"ץ שהגישו בני הזוג יואב ארד פנקס ואיתי פנקס ובו ביקשו מבית המשפט להורות לוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים במשרד הבריאות להכיר בהם כהורים על פי חוק הפונדקאות. בעתירה נטען, כי אף שהיו בידם האישורים הרפואיים, סירבה הוועדה להכיר בהם, כי חוק הפונדקאות קובע שהורים הם בני זוג, איש ואישה.

ההמלצות טעונות עדיין אישור של משרד הבריאות וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן כנראה לא יעסוק בנושא. ההמלצות יעברו לאישור אנשי המקצוע במשרד הבריאות, והם שיכריעו אם לקבל את ההמלצות.

ההמלצות במלואן: http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/BAP2012.pdf

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן