Skip to content

פלוגת שוטרי מג"ב מתפרשת הבוקר בדרום תל אביב

בעקבות ההפגנה האלימה בשכונת התקווה ומחאות תושבי השכונות, התפרשו הבוקר עשרות לוחמי מג"ב בדרום ת"א. פעילי המחאה החברתית, ארגוני הסיוע לזרים וגם תושבי השכונות אינם מאושרים מכך ותובעים פתרון רב מערכתי וכולל לבעיה. שוטרים לא מהווים תשובה, הם אומרים, הם גם לא כדור אקמול למחלה. האצבע המאשימה מופנית כלפי עיריית תל אביב וממשלת ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות ההפגנה האלימה בשכונת התקווה ומחאות תושבי השכונות, התפרשו הבוקר עשרות לוחמי מג"ב בדרום ת"א. פעילי המחאה החברתית, ארגוני הסיוע לזרים וגם תושבי השכונות אינם מאושרים מכך ותובעים פתרון רב מערכתי וכולל לבעיה. שוטרים לא מהווים תשובה, הם אומרים, הם גם לא כדור אקמול למחלה. האצבע המאשימה מופנית כלפי עיריית תל אביב וממשלת ישראל 

מאת אליק מאור

במהלך היום תתפרש פלוגת מג"ב בדרום העיר, על רקע החלטת מפכ"ל המשטרה לתגבר באלף שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים את המערך הארצי  של משטרת ישראל בסופי שבוע, ועל רקע המהומות בדרום תל אביב, שהגיעו לשיא בהפגנה ביום רביעי שעבר.

מעצרים לאחר ההפגנה בתקווה (צילום: רפי מיכאלי)
מעצרים לאחר ההפגנה בתקווה (צילום: רפי מיכאלי)

עוד בשבוע שעבר תוגברו כוחות השיטור בתחנת השכונות בתל אביב והיום נוספו אליהם שוטרי מג"ב. אלא שתושבי השכונות וחברי ועד השכונות אינם מרוצים כלל מהחלטה זו. גם  פעילי המחאה החברתית, שנקרעו בין הצורך לסייע לזרים השוהים בדרום העיר לבין תמיכה בתושבי השכונות, שרבים מהם פעילי מחאה, אינם מאושרים מהופעת שוטרי מג"ב.

"זה אפילו לא פלסטר לפצע ואפילו לא כדור אקמול למחלה", אומר הבוקר למגפון, דרור קהלני, חבר ועד השכונות וממארגני ההפגנה ברביעי שעבר. "אני מפנה אצבע מאשימה לממשלת ישראל ועיריית תל אביב. שני הגורמים הללו לא נותנים פיתרון. הם רק יוצרים בעיה קשה ומעודדים אותה. במקום לפזר את

קהלני
זה אפילו לא פסטר לפצע. דרור קהלני

האוכלוסייה של הזרים בצפון  וברחבי הארץ, מרכזים אותם אצלי בבית. איכות החיים שלי ושל משפחתי ושל כל התושבים ירדה לאפס. לביוב. אני חי בפחד תמידי. אני הולך לבת הורי וחושש שמישהו עוקב אחרי. אני הולך לבית הכנסת וחוזר בהרגשת פחד. לא יכול להיות שילדי ואני נחיה בדלת נעולה. חוזרים הביתה ומייד נועלים דלת. את אנשי מג"ב נכבד ונאהב, אבל הם לא התשובה הנדרשת".

ג'רמי ליבן, פעיל חברתי, תושב שכונת הארגזים בתקווה, נשמע ממורמר מאוד הבוקר. "זו פעולה שמגבירה את תחושת 'מדינת משטרה' בקרב התושבים," הוא אומר. "קודם הממשלה יצרה את המחלה, את הבעיה. עיריית תל אביב כיוונה את כל הזרים לדרום העיר. וכעת  שולחים כוחות שיטור? זה מזכיר תקופות אפלות. זה לא יפתור שום בעיה. ההיפך. זה ייצר בעיות קשות אחרות ומי שיסבול שוב אלו התושבים והזרים. המתח יתגבר והשטנה תבעבע".

ממשטרת ישראל נמסר, כי הכוחות המתפרשים במוקדי החיכוך בין התושבים לזרים באים במטרה למנוע פרעות ולהגביר את תחושת הביטחון בקרב התושבים, ובמקביל, להוריד את רמת הפשיעה בשכונות.

"הזרים חיים כאן כשהם מכוסים מאימת החוק", זועם קהלני. "יום אחרי ההפגנה כבר הגיעו אלי פקחים לתבוע שאסיר מייד את השלט שתלינו לצורך ההפגנה. אם לא אסירו מייד, אמרו לי, אקנס וכך הלאה. תראה מה מצב החנויות. יש להם חנויות, עסקים קטנים, שהם פותחים כמו פטריות אחרי גשם. אני אנסה לפתוח חנות ומייד יתייצבו אצלי פקחי העירייה בעניין מיסוי ושילוט, נציגי מס הכנסה ומע"מ. הם לא נדרשים לכך. להם מניחים. זו לא יד מכוונת בכוונה תחילה? אני הולך לסניף הדואר ויודע שאין לי סיכוי להגיע מהר לדלפק. יש שם תור שלהם. עשרות ומאות בתור. ילדי חיים בפחד. אני חי בחשש. חיינו בשכונות הפכו לסיוט מתמשך. אז המשטרה תעזור?"

רוב התושבים הזרים (בעיקר מסודאן ומאריתריאה), שהגיעו בשבע שנים האחרונות, התרכזו באילת, אשדוד, אשקלון, ערד ובעיקר בשכונות דרום תל אביב, שפירא והתקווה. הטפטוף התמידי של הזרים הפך לזרזיף ובמהרה לשיטפון. שוב ושוב התריעו תושבי השכונות על סף הפיצוץ המתקרב. לטענתם, אחוזי הפשיעה האמירו ואיכות חייהם, שגם לפני כן הייתה נמוכה, הידרדרה מאוד.

ההפגנה הייתה על דעת העירייה. ג'רמי ליבן (צילום: עדי ברזילאי)
פעולה שמגבירה את תחושת "מדינת משטרה" . ג'רמי ליבן (צילום: עדי ברזילאי)

בין מארגניה של ההפגנה ביום רביעי שעבר עמד שלמה מסלאווי, ראש רובע מטעם עיריית תל אביב. הפגנה נוצלה היטב על ידי אנשי ימין קיצוני, שמצאו כאן קרקע פורייה לקידום האג'נדות האישיות והפוליטיות שלהם. ח"כ דני דנון והח"כית מירי רגב (שניהם ליכוד) דרשו לסלק ולגרש את הזרים. רגב כינתה אותם סרטן בלב השכונות (רגב התנצלה על השימוש במילים אלו). אבל בעקבות דברים אלו היצרים התלבו והפרעות פרצו. רכב נותץ בידי המון משולהב. חנויות של זרים הותקפו וזגוגיות נופצו ונשברו. זרים הוכו. המשטרה בעמל רב עצרה 12 פורעים, שחלקם גם תקף שוטרים. בית המשפט הזדרז לשחררם למחרת היום, בניגוד לבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.

במקביל עצרה המשטרה בסוף השבוע שעבר שני בוגרים וחבורת קטינים, שנהגו להכות זרים ולהתעלל בהם. פשעי שנאה, כינו זאת במשטרה ובבית משפט השלום בתל אביב. החבורה קשרה עצמה לחמישה מקרי תקיפה כאלו.

קהלני: "אני מודיע לך, שאלימות כלפי זרים, שוטרים ובכלל לא מקובלת עלינו. אסור להשתמש בכל אלימות שהיא, לא פיזית ולא מילולית. זה פוגע בכולנו בכל הרמות. בנו, תושבי השכונה, ובזרים. אבל אם ממשלת ישראל ועיריית תל אביב לא יפעלו מייד לפתרון כולל ובהול, אני לא מצפה שהשקט יישאר על כנו. אני מזהיר שיהיה רע יותר ואני גם מאשים את מפכ"ל המשטרה, שמצד אחר קרא לא מזמן להעניק לזרים רישיון עבודה וכעת שולח מג"ב להשגיח שלא נפגע בהם ושלא יהיו מקרי פשע. מה זה? יד אחת מלטפת והשנייה מכה?".

ג'רמי ליבן מקשה יותר וטוען שיש כאן אצבע מכוונת. "מסלאווי הוא נציג עיריית תל אביב," טוען ליבן, "אז ההפגנה הזו בהחלט על דעת העירייה וראש העירייה שיודעים וידעו היטב שיפרצו מהומות. מה עומד מאחורי זה? תשאלו אותם".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן