Skip to content

חמישים שנות מאסר נגזרו על נשיא ליבריה לשעבר

בחודש שעבר הורשע צ'ארלס טיילור בסיוע לפשעי המורדים בסיירה לאונה במהלך מלחמת האזרחים שהשתוללה במדינה בשנים 1991-2002. בין השאר, עודד טיילור שימוש ב"ילדים חיילים" - אנשיו חטפו ילדים, סיממו אותם ואיימו עליהם על מנת שיבצעו את רצונם של החוטפים בלחימה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחודש שעבר הורשע צ'ארלס טיילור בסיוע לפשעי המורדים בסיירה לאונה במהלך מלחמת האזרחים שהשתוללה במדינה בשנים 1991-2002. בין השאר, עודד טיילור שימוש ב"ילדים חיילים" – אנשיו חטפו ילדים, סיממו אותם ואיימו עליהם על מנת שיבצעו את רצונם של החוטפים בלחימה

מאת גרשון גירון

טיילור - ראש המדינה הראשון שנדון על פשעי מלחמה מאז משפטי נירנברג
טיילור - ראש המדינה הראשון שנדון על פשעי מלחמה מאז משפטי נירנברג

בית המשפט לפשעי מלחמה בהאג גזר על על נשיא ליבריה לשעבר, צ'ארלס טיילור, חמישים שנות מאסר בגין סיוע לפשעי המורדים בסיירה לאונה במהלך מלחמת האזרחים.

ה- BBC מדווח, כי לדברי שופטי בית המשפט לפשעי מלחמה בהאג, העונש משקף את מעמדו כראש מדינה באותה עת ואת בגידתו באמון הציבור. טיילור, בן 64, טוען לחפותו ויערער כנראה על פסק הדין.

השופט ריצ'רד לוסיק אמר, שהפשעים בסיירה לאונה נמנים עם המתועבים ביותר בהיסטוריה האנושית. התביעה דרשה לגזור על טיילור 80 שנות מאסר, אך השופט אמר שעונש כזה יהיה מוגזם, בהתחשב במעורבותו המוגבלת בתכנון המעשים בסיירה לאונה.

תקצר היריעה מלתאר את מעלליו של רודן ליבריה בשנים 1997 – 2003, הן בארצו, הן בארצות השכנות. בשנותיו בשלטון ניסה טיילור להשיג שליטה על אוצרות הטבע, בעיקר יהלומים, של מדינת סיירה לאון, במטרה להתעשר בלי לערער את המדינה. הוא תמך בצבא מורדים שפעל בסיירה לאונה ותקף בשיטתיות את אוכלוסייתה, כדי להשתלט על מכרות יהלומים.

המורדים של סיירה ליאון מימנו את לחימתם באמצעות חטיפת רבבות אזרחים, אותם הכריחו באיומי נשק לעבוד במכרות יהלומים; היהלומים שנכרו הועברו לטיילור, שבתמורה דאג לספק נשק לארגון דרך בורקינה פאסו. יהלומים אלו כונו בשם "יהלומי הדמים".

כמו כן, במהלך מלחמת האזרחים שהשתוללה במדינה בשנים 1991-2002, עודד טיילור שימוש ב"ילדים חיילים" – אנשיו חטפו ילדים, סיממו אותם ואיימו עליהם על מנת שיבצעו את רצונם של החוטפים בלחימה.

טיילור הוא ראש המדינה הראשון המורשע בביצוע פשעי מלחמה בבית דין בינלאומי מאז משפטי נירנברג שהתקיימו בתום מלחמת העולם השנייה.

טיילור האשים את התביעה בתשלום לעדים ובאיומים עליהם במהלך משפטו. בדיון לקביעת עונשו ביקש טיילור מהשופטים להתחשב בגילו ובכך שהוא "אינו מהווה איום על החברה." אך השופטים קבעו, שבהתחשב ברקע החברתי שלו אין סיכוי ש"ישתקם." גם לעובדה שלא הביע חרטה על מעשיו היו השלכות על גזר הדין.

המשפט התנהל בהאג מחשש, שמשפט בסיירה לאונה עלול לערער את יציבות האזור. אך ממשלת הולנד לא הסכימה לארח את טיילור באחד מבתי הכלא שלה ולכן הוא ירצה את עונשו בבריטניה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן