Skip to content

הרמטכ"ל בוועדת חו"ב: עד 2018 אני צופה שחיל האוויר יאותגר עוד שלוש פעמים

על ראשי המוסד והשב"כ לשעבר אמר גנץ: "יש הרבה פטפטת. יש אנשים שפעם ידעו, והיום הם כבר לא יודעים. בין שיח ציבורי לשיח מקצועי, שראוי שייעשה בפורומים הנכונים, יש מרחק רב". בהתייחס לזירה הסורית אמר: "יש לנו חשש גדול מאוד מהמערכות האסטרטגיות. אנחנו מוטרדים מתהליכי העברת אמל"ח בין סוריה לחיזבאללה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על ראשי המוסד והשב"כ לשעבר אמר גנץ: "יש הרבה פטפטת. יש אנשים שפעם ידעו, והיום הם כבר לא יודעים. בין שיח ציבורי לשיח מקצועי, שראוי שייעשה בפורומים הנכונים, יש מרחק רב". בהתייחס לזירה הסורית אמר: "יש לנו חשש גדול מאוד מהמערכות האסטרטגיות. אנחנו מוטרדים מתהליכי העברת אמל"ח בין סוריה לחיזבאללה"

מאת אליק מאור

הרמטכ"ל, בני גנץ (צילום: דובר צה"ל)
אירועי "תג מחיר" ביו"ש נמצאים בעלייה וזה לא תקין. הרמטכ"ל, בני גנץ (צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, סקר היום (יום ג'), בשעות הצהרים  בפני חברי ועדת חוץ וביטחון, סקירה ביטחונית בהתייחס לשורה ארוכה של אסטרטגיות העומדות לפתחו של צה"ל. לדבריו, חיל האוויר יאותגר לפחות עוד שלוש פעמים עד שנת 2018. לגבי השיח הציבורי בנושאי אירן הוא עקץ ואמר: "יש בעניין הזה הרבה פטפטת. יש אנשים שידעו פעם (אנשי צבא וביטחון שפרשו מהשירות כמו יובל דיסקין – שב"כ, ומאיר דגן – מוסד. א.מ), והיום הם כבר לא יודעים".

לדבריו "איראן חותרת לגרעין צבאי והיא לא קיבלה את ההחלטה לחצות את הסף, משיקולים אסטרטגים שלה". גנץ הסביר, כי שלושה וקטורים בשילוב נכון יכולים לעצור מאיראן מלהתחמש בגרעין. "בידוד בינלאומי דיפלומטי ומדיני, לחץ כלכלי וסנקציות בינלאומיות ואיום צבאי אמין ומוכן, כל זה יכול לעצור את האיראנים", אמר.

לדבריו, "הסוגיה האיראנית היא עניין דינאמי ומעט מאוד אנשים יודעים מה יש, מה אין, ומה אפשר ואי אפשר. לא מעט אנשים מתהדרים בכך שהם יודעים כשהם לא יודעים. בין שיח ציבורי לשיח מקצועי, שראוי שייעשה בפורומים הנכונים, יש מרחק רב".

בהתייחסו לזירה הסורית, אמר גנץ, כי סוריה עסוקה כעת בטלטלה פנימית. "המערכת הצבאיות שלה, כמו הקומנדו והנ"ט, לא נפגעו. יש לנו חשש גדול מאוד מהמערכות האסטרטגיות. אנחנו מוטרדים מתהליכי העברת אמל"ח בין סוריה וחיזבאללה. היום, יותר מתמיד, כי כשהמערכת תתפרק, ישנם יותר חומרים שיכולים לעבור".

גנץ והזהיר: "אנחנו רואים מעורבות גבוהה מצד איראן והחיזבאללה בסוריה. הם עוד לא הגיעו לפח"ע גבוה אבל הם יכולים להגיע לכך". לדבריו, "הטרור עסוק בהוצאת פיגועים ברחבי העולם וגם שם מוטרדים מהסוגיה הסורית".

גנץ ציין, שהמצב בסוריה הוא מצב של  "Lose-Lose situation": "אם אסד נופל, מה שאני חושב שיקרה בסופו של דבר, אז יש לנו סדק בציר הרדיקלי. אם הוא הוא נשאר, הוא חלש ואנחנו באותו מקום של חוסר יציבות. אז טוב שלא יהיה שם. בכל מקרה, יש תג מחיר של אי יציבות במרחב הזה ואני חושב שנפגוש אותו ביתר פעילות לאורך הגדר ובהברחות".

הרמטכ"ל ציין, כי בזירת יהודה והשומרון "אירועי 'תג מחיר', נמצאים בעלייה וזו מציאות לא תקינה, שצריך לצאת נגדה: "התסכול (בקרב הערבים, תושבי השטחים והגדה המערבית.  א.מ), שגובר בשטח עלול לערער את המציאות הביטחונית ביהודה והשומרון ואני חושב שמן הראוי לצאת בגלוי ובנחרצות נגד תופעה זו".

גנץ משוכנע כי צה"ל יידרש להגיע ל"תמרון מכריע בחזית, בלבנון ובעזה ובאופן מובהק". כאן ציין הרמטכ"ל, כי המסגרת התקציבית בה נתון צה"ל לא מאפשרת מענה סביר להמשך התכנון הרב שלבי וטען כי "המציאות האסטרטגית מורכבת, במגמה שלילית, ואסור שנמשיך שנה נוספת בלי תכנון כזה. אם לא תהיה תוספת לתקציב, יהיו פחות מטוסים, ואני חייב להבטיח שהיחידות המבצעיות לא תהינה חלולות ושהן מסוגלות לבצע כל משימה".

בהתייחסו למצריים אמר גנץ, כי הבחירות שם מתנהלות בין בולמי המהפכה לבין גונבי המהפכה. לכן, השלום עם מצרים "הוא חשוב במיוחד וצריך לעשות כל מאמץ שישמר". הוא התייחס לחדירות מבעד לגבול המצרי ואמר: "נביא את זה למצב שחדירות לא קורות או שיקרו בכמויות מצומצמות. אבל זה יהיה מאבק קשה והגדר תהיה מושא פריצה".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן