Skip to content

סקר דעת קהל: בישראל אוהבים את ארה"ב, אבל חושדים באובמה

מאז סקר דומה בשנת 2009, אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור חיובי צנח מ-54 ל-32 אחוזים. אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור "מאוד לא חיובי" עלה מ-14 ל-23 אחוזים. הסקר נערך על ידי מרכז בגין-סאדאת והמרכז לתקשורת בינלאומית מאוניברסיטת בר אילן ו"הליגה נגד השמצה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז סקר דומה בשנת 2009, אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור חיובי צנח  מ-54 ל-32 אחוזים. אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור "מאוד לא חיובי" עלה מ-14 ל-23 אחוזים. הסקר נערך על ידי מרכז בגין-סאדאת והמרכז לתקשורת בינלאומית מאוניברסיטת בר אילן ו"הליגה נגד השמצה"

מאת צבי זינגר

מסקר דעת קהל חדש עולה, כי אזרחי מדינת ישראל מעריכים את תמיכת ארה"ב, אבל אינם מרוצים ממדיניות ממשל אובמה, ומצפים לשיפור ביחסים אם יבחר רומני לנשיא.

פרס ואובמה (צילום: משה מילנר, לע"מ)
הציבור מבקר את המדיניות. פרס ואובמה (צילום: משה מילנר, לע"מ)

מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, המרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן, והארגון היהודי-אמריקני "הליגה נגד השמצה", מפרסמים היום סקר דעת קהל מקיף בנושא יחסו של הציבור הישראלי לארה"ב ולממשל אובמה.

הסקר מתפרסם לקראת הכנס בינלאומי השלישי על "יחסי ישראל-ארה"ב", אשר יתקיים בימים ראשון ושני בשבוע הבא באוניברסיטת בר-אילן.

בין ממצאי הסקר העיקריים:

•     כמעט 70 אחוזים מהמשיבים בסקר רואה בארצות הברית בעלת-ברית נאמנה של מדינת ישראל, ו-90 אחוזים סוברים שאם וכאשר ישראל תגיע למשבר חמור המאיים על קיומה ("רגע האמת"), ארה"ב תעזור לישראל.

•     הציבור הישראלי מתייחס לנשיא אובמה בחשדנות. מאז סקר דומה בשנת 2009, אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור חיובי צנח  מ-54 ל-32 אחוזים. אחוז המשיבים הרואים את אובמה באור "מאוד לא חיובי" עלה מ-14 ל-23 אחוזים.

•     41 אחוזים מהציבור בישראל אינם מרוצים ממדיניות אובמה כלפי העימות הישראלי-פלסטיני.

•     53 אחוזים מהציבור בישראל חושב שמדיניות ממשל אובמה כלפי התופעה המכונה "האביב הערבי" הייתה שגויה, ו-38 אחוזים חושבים שהמדיניות החלישה את מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון.

•     30 אחוזים חושבים שאם ייבחר לנשיא מועמד הרפובליקנים, מיט רומני, הוא ישפר את יחסי ישראל-ארה"ב, ורק 8 אחוזים חושבים שהיחסים ישתפרו אם אובמה ייבחר שוב.

•     שני שליש מהמשיבים (66 אחוזים) מצהיר, כי יתמכו בפעולה צבאית ישראלית שמטרתה להשמיד את מתקני הגרעין האיראניים, במידה שיכשלו כל המאמצים הדיפלומטיים והכלכליים לשכנע את איראן להפסיק את תכניתה לפתח נשק גרעיני. רוב גדול מקרב התומכים בפעולה צבאית ישראלית נגד איראן (71 אחוזים) מצהיר כי יתמוך בפעולה צבאית ישראלית, שמטרתה להשמיד את מתקני הגרעין האיראניים, גם אם הממשל האמריקני יתנגד לפעולה כזאת.

•     60 אחוזים מהמשיבים מאמינים שיהודי ארה"ב ממשיכים להיות קרובים לישראל (וזו עליה מ-45 אחוזים בשנת 2009), לעומת 26 אחוזים החוששים כי יהודי ארה"ב מתרחקים מישראל.

•     61 אחוזים מהציבור הישראלי חושב כי יהודי ארה"ב רשאים להביע ביקורת באופן פומבי על ממשלת ישראל ומדיניותה – בנסיבות שונות, לעומת 36 הסוברים שהם אינם רשאים לפעול כך.

זוהי הפעם השלישית שמרכז בגין-סאדאת והליגה חוברים לדגום את דעת הקהל בישראל בנושאים הקשורים ליחסי ישראל-ארה"ב (הסקרים הקודמים היו בשנים 2007 ו-2009). הסקרים בוצעו ע"י מכון מאגר מוחות בע"מ בקרב 540 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית 4.5 אחוזים.

"תוצאות הסקר האחרון, אשר נערך בעיתוי חשוב ביחסים בין ישראל לארה"ב, הם המשך לממצאים של סקרים שערכנו ב-2007 וב-2009. הסקר מאשש את ההערכה הגדולה של ישראלים לארה"ב, אשר מהווה נדבך חשוב ביחסים המיוחדים בין שתי המדינות," אמר מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אברהם פוקסמן.

"הישראלים ממשיכים לראות בארה"ב את בעלת הברית הקרובה ביותר. גם בארה"ב הסקרים מראים תמיכה רחבת היקף מצד העם האמריקני בישראל והכרה שישראל היא בעלת ברית חזקה ונאמנה לארה"ב. ישראל וארה"ב ממשיכות ליהנות מהקירבה הגדולה שביניהם", אמר פוקסמן.

עורך הסקר, פרופ' איתן גלבוע, ראש המרכז לתקשורת בינלאומית: "למרות המתיחות שהופיעה לפרקים ביחסי ארה"ב-ישראל בעידן נתניהו-אובמה, הציבור בישראל נמנה על האוהדים הגדולים ביותר של ארה"ב בעולם. רוב ניכר ומתעצם מאז 2007 חושב שלישראל ולארה"ב אינטרסים דומים במזרח התיכון, רואה בארה"ב בעלת ברית נאמנה של ישראל וכמי שתסייע לה בשעת מבחן. אולם הציבור גם מבקר את אובמה ומדיניותו כלפי העימות הישראלי-פלסטיני, הגרעין האיראני והאביב הערבי".

פרופ' אפרים ענבר, מנהל מרכז בגין-סאדאת, מוסיף: " תוצאות הסקר משקפות ביקורתיות מוצדקת כלפי הנשיא אובמה ומדיונותו כלפי המזה"ת. באותה עת מגלה הציבור בישראל אופטימיות לגבי ידידות עם העם האמריקני בעתיד."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן