Skip to content

טרם ראיתי תחקיר כלכלי העונה על השאלה: "כמה עולה לנו הדת?"

יותר מ-20% מתקציב משרד החינוך, מהגדולים בתקציבי הממשלה, מועברים בגלוי למערכות החינוך העצמאי הדתי והחרדי, ושיעור דומה מוקצב לחינוך הממלכתי-דתי (כמה מיליארדים?). בנוסף, מערכת הכשרות מייקרת את המזון בכ-20%. מאת ראובן וימר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יותר מ-20% מתקציב משרד החינוך, מהגדולים בתקציבי הממשלה, מועברים בגלוי למערכות החינוך העצמאי הדתי והחרדי, ושיעור דומה מוקצב לחינוך הממלכתי-דתי (כמה מיליארדים?). בנוסף, מערכת הכשרות מייקרת את המזון בכ-20%, אבל מנהיגי המחאה לא שמעו על כך

מאת ראובן וימר 

במצוותו של רופא העיניים שלי, קניתי השבוע תוסף ויטמינים לעיניים מתוצרת 'ד"ר פישר'. הצצתי בהוראות על התווית ומצאתי את הכותרת: "כשר פרווה, נבדק ואושר ע"י בד"צ העדה החרדית בירושלים". שאלתי את עצמי, מהי עלותו של המרכיב הזה במחיר התרופה?

סיסמתו של ד"ר פישר היא "זה בדוק", מישהו בדק באמת כמה עולה לנו הדת?

יותר מפעם אחת שאלתי את ידידי, אחד מבכירי העיתונאים לכלכלה וחברה בישראל, "כמה עולה לנו הדת בשנה? מדוע שלא תעשה תחקיר על השאלה הזאת?" והוא חייך ומשך בכתפיו, "אתה רוצה לזעזע את הארץ?" אמר, "ראשית, אין בכלל נתונים, רובם מתחבאים בסעיפי התקציב השנתי, ושנית – זה הדבק של כל הקואליציות עוד מימי בן גוריון".

אני מעריך את מרכיב עלות הדת בכ-20% מההוצאה השנתית במדינה ובכ-20% מיוקר המחיה בישראל. נראה לכם מופרז? הבה נפרט את המרכיבים:

תקציב הביטחון אינו מגלה את ההוצאה השנתית לדת, המוחבאת בין הסעיפים כגון: הרבנות הצבאית, עלות משכורתם של החיילים החרדים המתגייסים עם כל ההטבות הסוציאליות, עלות כשרות המזון בצה"ל ועלויות תשתיות הכיבוש, הקמת הגדר והשמירה על המתנחלים (כמה מיליארדים?).

תקציב המדינה מסתיר את העלויות הנובעות מאי הפרדת הדת מהמדינה: הרבנות הראשית, אספקת שירותי הדת, מקוואות וחברות קדישא, שהן עיקרו של תקציב משרד הפנים; שירותי הדת המסופקים ע"י הרשויות המקומיות במימון הממשלה; עלותן של המועצות הדתיות, רבני הערים והשכונות וכן הלאה; הטבות הענק בבניית דירות על קרקעות מסובסדות לדתיים ע"י מנהל מקרקעי ישראל; עלות החזקתם של מוסדות וישיבות ל-60,000 משתמטי 'תורתם אמונתם' מהצבא ומהעבודה (כמה מיליארדים?).

מערכת הכשרות מייקרת את המזון בכ-20%

בנוסף, מערכת הכשרות על רבניה, בד"ציה, ומשגיחיה בארץ ובחו"ל, בתעשיית המזון המיוצר בישראל והמיובא מחו"ל מייקרת את המזון בכ-20%, אבל מנהיגי המחאה לא שמעו על כך.

יותר מ-20% מתקציב משרד החינוך, אחד מהגדולים בתקציבי הממשלה, מועברים בגלוי למערכות החינוך העצמאי הדתי והחרדי, ושיעור דומה מוקצב לחינוך הממלכתי-דתי (כמה מיליארדים?).

ועוד לא הערכנו את 20 האחוזים של הדת על תורמיה, בתוך הכלכלה השחורה המוסתרת מחישובי הכלכלנים, ששיעורה לפחות כזה מהתל"ג.

ולא הצבענו על חלקן של המפלגות החרדיות והדתיות בהנצחת הכיבוש, בהשכנת 360,000 תושבים ומתנחלים בשטחי הגדה (מיליארדים על גבי מיליארדים) ובאי השגת השלום המיוחל.

ועוד לא מדדנו את העלות במאות מיליוני שקלים, של קיצור שעון הקיץ.

ולא על העלות של קניית מאות אלפי מכוניות פרטיות בהיעדר תחבורה ציבורית בשבת.

נכון שכל זה מעייף? אבל זו התשובה העיקרית לשאלתו של לפיד "לאן הלך הכסף?"

עיתונות חוקרת? עיתונות חופשית? – הצחקתם אותי!

קריאה נוספת: גווילין נשרפים ואותיות פורחות באוויר

ראובן וימר בפייסבוק | הספרים של ראובן וימר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן