Skip to content

אוסטרליה אינה מצליחה להתמודד עם בעיית מבקשי המקלט בתחומה

אחרי ויכוח סוער, לנוכח טביעת שתי סירות בשבוע האחרון, דחה הפרלמנט חקיקה שהיתה אמורה לשגר את מבקשי המקלט למלזיה ולמרכזי "עיבוד" מחוץ ליבשת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי ויכוח סוער, לנוכח טביעת שתי סירות בשבוע האחרון, דחה הפרלמנט חקיקה שהיתה אמורה לשגר את מבקשי המקלט למלזיה ולמרכזי "עיבוד" מחוץ ליבשת

מאת גרשון גירון

גילארד - לא רצה לראות עוד ילדות טובעות
גילארד - לא רצה לראות עוד ילדות טובעות

רוב מבקשי המקלט מגיעים לאוסטרליה בסירות רעועות מאפגניסטן, סרי לאנקה ואיראן. מצבם הנואש וחששם שמא לא יורשו להיכנס לאוסטרליה היו מקור השמועות שלפיהם חובלה השבוע אחת הסירות על ידי נוסעיה, כדי לאלץ את שלטונות אוסטרליה להניח להם להיכנס לתוכה. כמה תריסרים מניצולי הסירה שטבעה אתמול, יום רביעי, הועברו בינתיים לאי חג המולד.

כוונת החוק, שהוגש לפרלמנט האוסטרלי, הייתה לפתוח מחדש מרכז מעצר באי נאורו ולאפשר לממשלה לשלוח מבקשי מקלט לטיפול במלזיה. ה-BBC מדווח, שהחוק עבר בבית המחוקקים התחתון והובס בסנאט של אוסטרליה.

מפלגת העבודה, בהנהגת ג'וליה גילארד, ראש ממשלת אוסטרליה, תמכה בעסקת חליפין עם מלזיה, שלפיה אוסטרליה תשלח לתחומה 800 מבקשי מקלט שהגיעו אליה בסירה, ותקלוט בתמורה 4,000 פליטים שמלזיה תאמת את זכאותם למחסה.

בשנה שעברה פסק בית המשפט העליון של אוסטרליה נגד הצעד בנימוק שמלזיה, שאינה חתומה על אמנות האו"ם בנוגע לפליטים, לא תספק להם הגנה ראויה. האופוזיציה האוסטרלית מבקשת לפתוח מחדש מרכז עיכוב באי נאורו שבאוקיינוס השקט.

החקיקה המוצעת, פשרה שגילארד תמכה בה, היתה מאפשרת את מימוש שתי ההצעות, בכך שהייתה מתירה לכל אחת מארבעים המדינות הנוטלות חלק ב"תהליך באלי," המנסה להתמודד עם הגירת הסירות הבלתי חוקית, להפוך למרכז קליטה ואימות מרוחק מאוסטרליה. פוליטיקאים באוסטרליה מאמינים, שמשלוח מבקשי המקלט לאיים מרוחקים ירתיע אותם מפני יציאה להפלגות המסוכנות בסירות הרעועות, העמוסות לעייפה בני אדם.

מבקרי החוק טוענים, שהוא לא יגן כראוי על זכויות האדם של מבקשי המקלט.

נתיב הברחת בני אדם
נתיב הברחת בני אדם

היום היתה ההזדמנות האחרונה של הפרלמנט להעביר את החוק, בטרם יציאתו לפגרה ארוכה. בראיון לתחנת רדיו אמרה ראש הממשלה, גילארד: "איני רוצה לראות ילדה בת 13 טובעת בים בשבועות שיחלפו עד כינוס הפרלמנט באביב. אני לא רוצה לראות את זה."

אחרי ויכוח סוער, לנוכח טביעת שתי סירות בשבוע האחרון, החוק לא עבר בפרלמנט, והותיר את הנושא במבוי הסתום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן