Skip to content

מוזיקאי בן 14 הוא המנצח הצעיר בעולם: מונה לנצח על תזמורת בת 80 נגנים

חוזה אנחל סלזאר, הכוכב החדש מפרויקט התזמורות של ונצואלה "אל סיסטמה", הולך בעקבות המנצח הנודע גוסטבו דודמל והצ'לן הצעיר אדיסון רואיז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סלזאר - הסנסציה האחרונה מבית הסיסטמה
סלזאר - הסנסציה האחרונה מבית הסיסטמה

המוזיקאי הצעיר, חוזה אנחל סלזאר, בן 14, מונה לנצח על תזמורת הנוער של נואווה אספרטה בוונצואלה, שחצי מנגניה מבוגרים ממנו – במסגרת פרוייקט התזמורות של ונצואלה, "אל סיסטמה". כך מדווח "הגרדיאן".

סלזאר הולך בעיקבות שני הכוכבים הקודמים של התוכנית: גוסטבו דודמל, מנצח התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס ואחד האנשים המשפיעים בעולם המוזיקה ומעמדו כשל כוכב רוק; והצ'לן אדיסון רואיז, בן 17, הנגן הצעיר ביותר שהתקבל לתזמורת הפילהרמונית של ברלין.

"הסיסטמה" נוסדה לפני 37 שנים על ידי חוזה אנטוניו אבראו, כלכלן ופוליטיקאי בדימוס, שהיה גם מנצח ופסנתרן, כדי להרחיק את הילדים מרחובותיה המסוכנים של ונצואלה.

עתה הוא מוכר כ"מאסטרו", שיזם את יסודן של 285 תזמורות ילדים ונוער ברחבי המדינה ואת התוכנית המכשירה היום יותר מ 400 ילדים להיות מנצחי תזמורות. "יש להכיר במוזיקה כסוכנת של פיתוח חברתי במובן הגבוה ביותר מאחר שהיא מעבירה את ערכי הסולידריות הנעלים ביותר – הרמוניה, וחמלה הדדית", אומר אבראו. "ביקשתי לקחת את המוזיקה, שהיא לרוב מותג יוקרה, ולהפוך אותה למורשת תרבותית נגישה לכול".

חוזה אנחל סלזאר הצטרף ל"סיסטמה" בגיל 8, בן למשפחה שלא נחשפה כמעט למוזיקה קלאסית, שלא לדבר על חינוך מוזיקלי מסודר. הוא חי עם הוריו, מורים בבית ספר, ועם סביו וסבותיו, שאותם הוא צירף למסעו המוזיקלי.

"הלכתי לקונצרט של תזמורת כלי נשיפה עם אבי וסבי ובכיתי שלוש פעמים", הוא מספר, "אך לא משעמום אלא מהתפעמות, ומהצורך ליטול חלק במה שהתרחש". הוא חדל ללמוד קראטה והחל ללמוד נגינה בחליל.

בעקבות החליל בא הכינור וכך התרחש מפגשו הראשון עם שוברט, המלחין האהוב עליו: "יצירות מסוימות גורמות לי להרגיש שעלי להיכנע. אני מקבל עור ברווז רק מהאזנה לשלושת התווים הראשונים של החמישית שלו. אני משוחח עכשיו עם אבי על סימפוניות ווריאציות מוזיקליות, נושאים שלא היה לו מושג בהם לפני ארבע שנים," אמר חוזה.

המנצח הצעיר מונה למשרתו לפני כשבוע, אך לפי חוקי המדינה אסור לו לקבל שכר, לכן יסתפק במלגה או במענק. הוא מתכנן ללמוד מוזיקה באוניברסיטה, אך גם גרמנית שתסייע לו להבין את שפת המוזיקה הקלאסית. "הוזמנתי לנצח על תזמורות מבוגרים ואני צריך למצוא את הדרך לתקשר, או לפעמים לנזוף בילדים מבוגרים ממני בהרבה. הניצוח הוא שפה בלי מילים. עלי לשדר ביטחון אל המוזיקאים כדי לקבל מהם ביצוע מלא ביטחון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן