Skip to content

נעצר בבודפשט הפושע הנאצי המבוקש צ'אטארי

לאסלו צ'אטארי חשוד ששלח 16,000 יהודים לאושוויץ. היה בראש רשימת המבוקשים של מרכז שמעון ויזנטל ונחשף בדירתו בבודפשט על ידי צייד הנאצים הראשי שלו, מנהל המרכז בישראל, ד"ר אפרים זורוף. המעצר בוצע יום לאחר ביקור נשיא הונגריה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרכז שמעון ויזנטל בירך היום על מעצר המבוקש מס' 1 ברשימתו,  פושע המלחמה הנאצי לאסלו צ'אטארי, והגשת כתב אישום נגדו היום, בבודפשט.

לאסלו צ'אטארי היה בראש רשימת המבוקשים של מרכז שמעון ויזנטל ונחשף בדירתו בבודפשט, בירת הונגריה על ידי צייד הנאצים הראשי שלו, מנהל המרכז בישראל, ד"ר אפרים זורוף, במסגרת פרויקט מבצע "הזדמנות אחרונה", שמציע פרסים כספיים בעבור מידע שיוביל להרשעה וגזר דין לפושעי מלחמה נאצים.

להעמיד לדין מהר ככל האפשר. אפרים זורוף (צילום: ויקימדיה)
להעמיד לדין מהר ככל האפשר. אפרים זורוף (צילום: ויקימדיה)

זורוף מסר הבוקר שמרכז ויזנטל מקבל בברכה את הצעדים הראשוניים ההכרחיים, שנדרשים לשם העמדתו לדין שננקטו על ידי שלטונות הונגריה וקורא להעניק לנושא עדיפות עליונה בשל גילו המתקדם של צ'אטארי. "אנו מבקשים משלטונות הונגריה להשלים את שאר התהליך המשפטי ולהעמיד את צ'אטארי לדין מהר ככל האפשר. זהו חוב שכולנו חבים לקורבנותיו הרבים שעונו וגורשו לאושוויץ כדי להירצח שם. הזמן שחלף ממועד הפשע אינו מפחית כהוא זה מאשמת הרוצחים וגיל מתקדם אינו אמור להעניק הגנה למי שהשתתף בפשעי השואה".

השלטונות בהונגריה עצרו את לאסלו צ'אטארי, בן ה-97, הנחשב ל"הפושע הנאצי המבוקש ביותר בעולם", בהוראת התובע הכללי של הונגריה – יום לאחר ביקורו של נשיא הונגריה, יאנוש אדר, בישראל. אדר, שהגיע לארץ כדל להשתתף בטקס לזכרו של ראול ולנברג בכנסת, נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הכנסת ושמע מפיהם ביקורת קשה על התגברות תופעות האנטישמיות בהונגריה.

ביום ראשון האחרון חשף העיתון הבריטי סאן חשף כי צ'אטארי מתגורר חופשי ובגלוי בבודפשט. צוות ה"סאן" הגיע לביתו של הפושע הנאצי בבודפשט ותפס אותו בצילום, כשהוא בתחתוניו.

על פי החשד שלח צ'אטארי קרוב ל-16,000 יהודים לאושוויץ, שעה שהיה כמפקד המשטרה בגטו בסלובקיה. אחרי המלחמה ברח לקנדה, לאחר שנידון בהיעדרו למוות בצ'כוסלובקיה – ואימץ זהות חדשה. עד לשנת 1997 ניהל הפושע הנאצי את חייו בשקט, אך אז נחשפה זהותו האמיתית – והרשויות בקנדה שללו את אזרחותו. במקביל, נפתח נגדו הליך פלילי במדינה. בעקבות החשיפה ולאחר שאזרחותו נשללה, נמלט צ'אטארי למיקום שלא היה ידוע אז וחי בשלווה בבודפשט – עד שמכון ויזנטל הצליח לעלות על עקבותיו בשנה שעברה ועד שנחשף בתחתוניו ע"י צוות ה"סאן" הבריטי.

עדיין לא ברור אם יועמד לדין משום שהמקום שבו עשה את פשעי המלחמה נמצא כיום בתחומה של מדינה אחרת, סלובקיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן