Skip to content

העלאת המע"מ באחוז, התייקרויות וקיצוצים – בתוכנית נתניהו שתובא לממשלה ביום שני

תגובות סוערות באופוזיציה: "נתניהו הישן והרע חזר. הוא לקח פסק זמן מסדרת זיגזוגים פוליטיים, וחזר למקום שבו הוא מתמיד ואינו מזגזג: פרוק מעמד הביניים וריסוקו, והעמקה מסוכנת של הפערים בין עניים ועשירים", אומרת יו"ר "העבודה", שלי יחימוביץ'. "ראש הממשלה ושר האוצר בוחרים בפתרון הקל של פגיעה בשכבות החלשות ובשירותים החברתיים", אומרת יו"ר מרצ, זהבה גלאון. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס את הממשלה, ביום שני הקרוב, כדי להחליט על שורה של גזירות וקיצוצים בתקציב. המדובר בהעלאת המע"מ באחוז אחד, קיצוץ רוחבי של 700 מיליון שקל בתקציב משרדי הממשלה, בתוספת מס שתוטל על סיגריות ואלכוהול וב"מס יסף" בשיעור של שני אחוזים על המשתכרים למעלה מ-80 אלף שקל לחודש. מס זה יעלה את שיעור מס ההכנסה, מ-48 ל-50 אחוזים. בנוסף לכך, ובלי קשר לגזירות, צפוי מחיר הדלק לעלות בחודש הבא בכ-50 שקל לליטר, בגלל עליית מחירי הדלק בעולם ובשל התחזקות הדולר.

ראש הממשלה בפגישה עם ראשי משק האנרגיה: "התנהגות כלכלית אחראית". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בפגישה עם ראשי משק האנרגיה: "התנהגות כלכלית אחראית". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בפגישה שקיים אמש עם ראשי משק האנרגיה אמר נתניהו: "לא נוציא כסף בלי כיסוי, בלי חשבון למטרות פופוליסטיות".

"הטלטלה הכלכלית שאנחנו מצויים בה, לא רק שלא פחתה בעולם, היא בעצם הולכת ומתעצמת", אמר נתניהו. "בשנה האחרונה הורידו את דירוגי האשראי של כל המדינות המובילות; ארה"ב והמדינות המובילות באירופה. זה לא קרה לנו, כי אנחנו שמרנו על כללים של התנהגות כלכלית אחראית ואנחנו נמשיך לעשות את זה. אנחנו יודעים כלל אחד פשוט בכלכלה שצריך לשמור עליו: אין ארוחות חינם. אנחנו מביאים החלטה להעניק חינוך בגני ילדים חינם – זה עולה כסף, זה אף פעם לא חינם. אנחנו משלימים את הגדר בפעולות למען עצירת מסתננים. בשבוע שעבר עברו 16 מסתננים, הם נכנסו כולם למעצר – זו הצלחה שעולה כסף. אנחנו נערכים עם מערכות טכנולוגיות שונות ומערכות נשק חדשות והגנה חדשות אל מול האיומים החדשים – וזה עולה כסף. אין ארוחות חינם.

"כדי לממן את זה אנחנו צריכים לעשות את התיקונים הדרושים בתקציבים ונעשה את זה כבר ביום שני הקרוב בישיבת הממשלה ואחר כך בהגשת תקציב אחראי", אמר ראש הממשלה. "מי שאומר שאפשר להוציא כסף בלי חשבון, בלי כיסוי, למטרות פופוליסטיות – פשוט מסכן את מדינת ישראל ויכול להביא אותה בקלות למצב שראינו בכלכלות מובילות באירופה שנמצאות על סף פשיטת רגל. זה לא קרה פה, אני לא אתן שזה יקרה פה. אנחנו שומרים גם על הביטחון וגם על הכלכלה על ידי שמירה על דרך אחראית. אותו דבר אני גם מתכוון לעשות בשוק האנרגיה. אנחנו צריכים לפתח, לעשות הרבה רפורמות ולשמור על מסגרת אחראית למדינה".

שלי יחימוביץ': "שובו של הביבי". (צילום: אתר הכנסת)
שלי יחימוביץ': "שובו של הביבי". (צילום: אתר הכנסת)

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' אומרת בתגובה לגזירות: "נתניהו הישן והרע חזר. הוא לקח פסק זמן מסדרת זיגזוגים פוליטיים, וחזר למקום שבו הוא מתמיד ואינו מזגזג: פרוק מעמד הביניים וריסוקו, והעמקה מסוכנת של הפערים בין עניים ועשירים.

"על שובו של הביבי תשלמו ביוקר" כתבה יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. "קיצוץ רוחבי של מיליארד שקל פירושו להוריד על הברכיים את מעמד הביניים שיידרש לממן מכיסו את הבריאות, החינוך, ביטחון הפנים, השלטון המקומי, ואת כל רכיבי חייו. את הבור העמוק בתקציב יצר נתניהו במו ידיו כשהפחית באופן פראי מיסים צודקים לעשירים, וכעת הוא מטיל מע"מ – מס אכזרי, לא צודק ולא חכם החל גם על העניים ביותר.

"ביבי לא רציני, לא מעמיק, לא יצירתי ולא אחראי", אומרת יחימוביץ'. "הוא שולף – ויורה במטרות קבועות. יש רק מטרה אחת שבה לא יפגע לעולם: המאיון והאלפיון העליונים והתאגידים החזקים והשמנים במיוחד. ביבי, די. בוא לבחירות".

שאול מופז: "לרמוס ולחמוס". (צילום: ציפי מנשה)
שאול מופז: "לרמוס ולחמוס". (צילום: ציפי מנשה)

יושבת ראש מרצ זהבה גלאון הגיבה לתוכנית הקיצוצים והעלאת המע"מ של נתניהו ושטייניץ: "ראש הממשלה ושר האוצר בוחרים בפתרון הקל של פגיעה בשכבות החלשות ובשירותים החברתיים כדי להתמודד עם הגירעון שהם יצרו במו ידיהם כשהפחיתו במשך שנים מסים. יש אלטרנטיבה לקיצוץ הרוחבי והעלאת המע"מ, שהם צעדים אנטי-חברתיים: על אחריות תקציבית ניתן לשמור גם באמצעות יישום מס חברות דיפרנציאלי, ביטול פטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון וקביעת מס עשירים – אבל נתניהו מתחמק מהצעדים הללו כדי לא לפגוע בבעלי ההון היקרים ללבו".

יו"ר קדימה, שאול מופז, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "אלה הם פניו האמיתיות של ראש הממשלה שממשיך לרמוס ולחמוס את הציבור ההישראלי. אלה הן גזירות שמגדישות את הסאה ומגבירות את הייאוש".

דב חנין: "נתניהו בחר שוב בדרך הקלה והרעה: קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה והעלאת המיסים העקיפים.

"במקום לקצץ איפה שצריך – מקצצים ברווחה, בדיור, בבריאות ובחינוך. במקום להתמקד במיסים על עשירים, מתמקדים בהעלאת המע"מ הפוגע גם בשכבות החלשות ומגדיל את הפערים. למי שעוד היה ספק – נתניהו הוכיח שוב שהוא לא למד שום דבר מהמחאה החברתית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן