Skip to content

הנגיד סטנלי פישר משנה כיוון ומשבח את מדיניות הממשלה

לאחר שמתח באחרונה ביקורת נוקבת על "כלכלת בחירות" משבח היום הנגיד סטנלי פישר את הצעדים הכלכליים החדשים של הממשלה. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ': "יש גבול לאגדות שאפשר לספר לציבור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי שרק לאחרונה, מתח ביקורת קשה ביותר על המדיניות הכלכלית – שינה היום נגיד בנק ישראל כיוון ושיבח את מדיניות הממשלה.

הנגיד, סטנלי פישר, השתתף היום בדיון כלכלי עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר האוצר שטייניץ, לקראת הדיון ביום שני בגזירות ובקיצוצי תקציב המדינה. "בחודש האחרון הייתי קצת ביקורתי על המדיניות הפיסקאלית של הממשלה, אבל מה שראיתי ביומיים האחרונים זה התקדמות מאוד רצינית, התנהגות מאוד אחראית על ידי מקבלי ההחלטות בתחום הכלכלה", אמר פישר. "אני מקווה שתוך לא הרבה ימים נראה חבילה שממש תשנה את המצב במשק הישראלי, ותאפשר לנו להמשיך לצמוח בקצב מאוד מכובד".

סטנלי פישר: הפעם שיבח את מדיניות הממשלה (צילום: ויקיפדיה)
סטנלי פישר: הפעם שיבח את מדיניות הממשלה (צילום: ויקיפדיה)

לאחרונה היו היחסים בין פישר לבין נתניהו ושטייניץ מתוחים מאוד, על רקע המחלוקת בנושא המדיניות הכלכלי. לשיא הגיע המתח לאחר שנתניהו ושטייניץ הכריזו לאחרונה על הגדלת הגירעון הממשלתי לשלושה אחוזים.

תגובת פישר היתה נאום לוחמני במיוחד שבו כינה את המדיניות הממשלתית "כלכלת בחירות" ואמר בין השאר: "מצב התקציב הידרדר בשנתיים האחרונות, לא רק בשל הירידה בהכנסות אלא גם בשל אומדני חסר לגבי העלויות האמיתיות של התחייבויות הממשלה. נדרשת פעולה אמיצה של הממשלה לעמוד במגבלת התקציב, ואני לא מקבל את הטענה שלא ניתן לטפל בבעיה כי אנחנו בשנת בחירות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טען בסיום הישיבה: "גם לאחר הצעדים שנעשה, המשפחות בישראל, מעמד הביניים והשכבות החלשות יישארו עם יותר כסף בכיס. אני מזכיר לכם שאנחנו מביאים בעוד כמה ימים חינוך חינם מגיל 3 – מאות אלפי משפחות יחסכו 800 שקל  לחודש. הבאנו נקודות זיכוי למשפחות עובדות, בשווי עוד מאות שקלים בחודש, שנכנסו לתוקף בינואר 2012. הבאנו כבר הפחתות רציניות בחשבון הסלולר החודשי והבאנו טיפול שיניים חינם לילדים עד גיל 12 – זהו שינוי עצום שבסופו רובם של אזרחי ישראל נשארים עם יותר כסף בכיס".

שלי יחימוביץ: "מוליך שולל ביודעין" (צילום: אתר הכנסת)
שלי יחימוביץ': "מוליך שולל ביודעין" (צילום: אתר הכנסת)

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ: "אנחנו נמצאים כאן כדי להגן על כלכלת ישראל. אנחנו רואים מה קורה בארה"ב, בבריטניה, בספרד, ביוון ואנחנו לא ניתן לזה לקרות כאן. הדבר החברתי הכי חשוב, בנוסף לכל הצעדים שעשינו כאן בשלוש השנים האחרונות, הוא שבמקום לייצר 160 אלף מקומות עבודה, המשק צמח וייצרנו 330 אלף מקומות עבודה, פי שניים מהנורמה.

"כדי להמשיך ולשמור על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל קבענו יעד גירעון ריאלי. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ ולנקוט בכל הצעדים כדי לעמוד בו, כולל החלטות לא פופולאריות, ואת זה אנחנו עושים כאן ועכשיו בשבוע הבא, כדי לשדר לכל העולם, לאחר שראינו גם את אזהרת הדירוג לגרמניה – אנחנו רציניים, אנחנו אחראיים, אנחנו נמשיך להגן על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל מהמשבר".

בתגובה אומרת יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', כי נתניהו צודק כאשר הוא אומר שהמשפחות יישארו בתום הגזירות עם יותר כסף בכיסן, אלא שמדובר במשפחות ההון בלבד ולא בציבור. "יש גבול לאגדות שאפשר לספר לציבור, כשנתניהו אומר שמעמד הביניים והעניים יישארו עם יותר כסף אחרי הגזירות ומוליך את הציבור שולל ביודעין.

"העלאת המע"מ תייקר לאין שיעור את חייו של כל אדם בישראל. ככל שהוא עני יותר הוא ישלם יותר מס, ההיפך הגמור מהתפיסה הצודקת של מס שהוא יחסי להכנסה. גם הקיצוץ בתקציב יהיה כרוך בכך שמשפחות ייאלצו להוציא מכיסן על בריאות ועל שירותי בסיס המגיעים לכל אזרח בחינם. המקומם ביותר בצעדיו של נתניהו הוא שיש לו מקורות זמינים למלא את הבור שהוא עצמו יצר, אלא שמקורות אלה באים מבעלי ההון והוא מעדיף למלא את הבור בכספו של מעמד הביניים ובכספם של העניים".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "היום התברר שנתניהו מתכוון לאשר בממשלה ביום שני פטור מופקר ממס על ה'רווחים הכלואים' של ארבע חברות שהרוויחו ביחד 19.4 מיליארד שקל וישלמו רק 3.3 אחוזי מס. ככה נראית המדיניות של נתניהו: ביד אחת מעלים את המע"מ וגוזרים קיצוץ רוחבי אכזר שיפגע עוד יותר במערכת הבריאות, בשירותי החירום ובדיור הציבורי, וביד השנייה דוחפים עוד מיליארדים בפטורים לכיסים המתפקעים של החברות הכי עשירות במשק. ככה לא נראית מדיניות כלכלית, ככה נראה שוד לאור יום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן