Skip to content

רומני: לא מתקבל על הדעת שאיראן תהפוך לאומה חמושה גרעינית

רומני שנפגש עם ראש הממשלה, הנשיא ויו"ר האופוזיציה - ביטל במפתיע פגישה שאורגנה לבקשת מטהו עם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'. ח"כ יצחק הרצוג, שבאמצעותו אורגנה הפגישה: "אני חושש שרומני הוטעה במכוון על ידי גורמים פוליטיים אשר חוששים מהתחזקותה העקבית של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' והפיכתה לאלטרנטיבה הברורה מול רה"מ בנימין נתניהו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממשיך למתוח ביקורת פומבית על המגעים המתנהלים עם איראן, תוך כדי סנקציות – ואומר כי כל אלו לא הזיזו את איראן אפילו במילימטר.

בפגישה שקיים היום, עם ידידו האישי, מיט רומני – מועמד הרפובליקנים לנשיאות ארה"ב – אמר נתניהו: "אני חייב לומר ששמעתי חלק מהדברים שאמרת לפני כמה ימים. אמרת שהסכנה הגדולה ביותר לעולם היא שמשטר האייתולות יניח את ידו על נשק גרעיני. מיט, אני מסכים איתך לגמרי, ואני חושב שחשוב שנעשה כל שביכולתנו כדי למנוע מהאייתולות להשיג יכולת זו.

נתניהו-רומני: "הסנקציות והדיפלומטיה עד כה לא הצליחו להסיג לאחור את תכנית הגרעין האיראנית אף לא במילימטר אחד". (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
נתניהו-רומני: "הסנקציות והדיפלומטיה עד כה לא הצליחו להסיג לאחור את תכנית הגרעין האיראנית אף לא במילימטר אחד" (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

"עלינו להיות כנים ולומר, שכל הסנקציות והדיפלומטיה עד כה לא הצליחו להסיג לאחור את תכנית הגרעין האיראנית אף לא במילימטר אחד", אמר ראש הממשלה, "וזו הסיבה שאני מאמין שאנו זקוקים לאיום צבאי חזק ואמין, יחד עם הסנקציות, כדי שיהיה סיכוי לשינוי המצב".

ראש הממשלה קידם את המושל רומני במילים: "מיט, אתה חבר אישי שלי וחבר טוב למדינת ישראל. ולכן זהו עונג לארח אותך כאן. אני רוצה שתדע שבתוך כל התמורות הללו, ישנה לארה"ב כאן במזרח התיכון בעלת ברית אחת יציבה ודמוקרטית, וזו ישראל. זו הסיבה שאני חושב שחיזוק היחסים בין אמריקה וישראל משרת את השלום ומשרת את שתי מדינותינו, ואני מאמין כי ביקורך הוא ביטוי לשאיפה זו מצד שני עמינו. אני מקדם את פניך כאן בברכה בשם מדינת ישראל – מגינת הדמוקרטיה במזרח התיכון – כנציגה של ארה"ב, מגינת החירות הגדולה ביותר בעולם".

רומני השיב לראש הממשלה: "אני מתייחס ברצינות רבה להשקפותיך ביחס לאיראן ומאמציה להפוך למדינה גרעינית ואני מצפה לשוחח איתך על צעדים נוספים שנוכל לנקוט על מנת להניא את איראן ממזימתה הגרעינית. גם התובנות שלך ביחס להתפתחויות ברחבי האזור – בסוריה, מצרים ומדינות אחרות – יסייעו לנו מאוד. היחסים בין מדינותינו הם ארוכי שנים והם נשענים לא רק על אינטרסים משותפים, אלא גם על ערכים משותפים. כמו ישראל, יש לנו מחויבות לדמוקרטיה, חופש הביטוי, חופש ההתאגדות ושמירה על זכויות אדם, והערכים המשותפים והעקרונות המשותפים הללו קירבו בין שתי מדינותינו לאורך השנים. שעה שאנו מתמודדים עם האתגר שבחתירתה של איראן ליכולת גרעינית, עלינו לשאוב מהאינטרסים והערכים שלנו כדי לנתב אותה למסלול אחר ולהבטיח כי אנשים בעולם כולו יכירו במחויבות ההדדית של ישראל וארה"ב זו כלפי זו".

רומני לא שכח כי הגיע לישראל בתאריך מיוחד מאוד. "לכבוד הוא לי להיות כאן בט' באב, להכיר בקדושתו של היום, בסבלו של העם היהודי במהלך מאות ואלפי שנים ובהקרבה שעשו רבים כל כך", אמר. "למרבה הצער, הטרגדיות של הרג שרירותי אינן רק נחלת העבר, אלא הן ניצבות כעננה מעל ראשינו גם בימים אלה".

רומני נפגש גם עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במשכנו. השניים קיימו פגישת עבודה ודנו במסגרתה בסוגייה האיראנית, בנעשה בסוריה, בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, ביחסי ישראל-מצרים ובשינויים האסטרטגיים החלים במזרח התיכון.

"אני שמח לארח אותך פה בירושלים", פתח ואמר הנשיא פרס. "מדינת ישראל רואה בך חבר המייצג  דרך ארוכה של שותפות הדוקה בין ארצות הברית לישראל. התמיכה של ארצות הברית במדינת ישראל היא חוצת מפלגות. יש קונצנזוס בישראל, המקיף את כל המפלגות הקיימות, בדבר החשיבות בכינון מערכת יחסים עמוקה, ידידותית ואיכותית עם אמריקה".

פרס-רומני: "בלתי מתקבל על הדעת שאיראן תהפוך לאומה חמושה גרעינית". (צילום: משה מילנר/לע"מ)
פרס-רומני: "בלתי מתקבל על הדעת שאיראן תהפוך לאומה חמושה גרעינית" (צילום: משה מילנר/לע"מ)

במהלך השיחה בין השניים אמר רומני לנשיא: "אני רוצה להדגיש כי לשתי המפלגות בארצות הברית ישנה מחויבות עמוקה ורבה לישראל, לבטחונה, לסכנות המאיימות עליה ובראשן לנסיונותיה של איראן להשיג נשק גרעיני. כולנו מבינים מה המשמעות של איראן גרעינית לישראל, כולנו מתנגדים לכך וכולנו מודאגים מכך. כמוכם אנו מודאגים מפיתוח יכולות גרעיניות על ידי איראן וחשים שזה בלתי מתקבל על הדעת שאיראן תהפוך לאומה חמושה גרעינית. האיום שיהיה בזה לישראל, לאיזור ולעולם אינו מתקבל על הדעת."

במהלך הפגישה דנו השניים בהרחבה גם על הדרכים לקידום תהליך השלום. בנושא תהליך השלום בין ישראל לפלסטיני אמר רומני, כי הוא  תומך בפתרון שתי המדינות לשני העמים, אך החמאס אינו חלק מהמשוואה הזאת. "צריך לעשות הכל כדי לחזק את השלום בין ישראל לפלסטינים ובין ישראל לשכנותיה."

בהקשר המצרי אמר רומני: "עם בחירתו של נשיא אסלאמי במצרים אנו מקווים להשתמש בכובד משקלה של השפעת העולם, כדי להבטיח מחויבות נמשכת להסכמי השלום שנחתמו על ידי סאדאת בעבר ויש לנו ביטחון כי השלום ימשיך לשכון בין המדינות." רומני ביקש לשמוע מהנשיא על מצב היחסים בין ישראל למצרים ועל הדרכים לחזק ולהרחיב את היחסים בין ישראל למצרים לא רק בתחום המדיני אלא בשיתופי פעולה כלכליים בשטח. "ישראל היא דוגמא חיה ל-Start Up Nation ולפיתוח כלכלי מהמתקדמים בעולם", אמר רומני. "אין שום סיבה שלא יתרחבו שיתופי הפעולה בין ישראל לשכנותיה ובראשם בין ישראל למצרים".

בהקשר הסורי אמר רומני: "כמוכם אנו מודאגים מהטרגדיה המתחוללת בסוריה ורואים כיצד דיקטטור בדמשק מבצע זוועות בעמו. אנו מעוניינים למצוא דרך לשלום שתוביל ליציבות ולייצוג של הרוב והמיעוט בממשל  הסורי. גם אנחנו מודאגים מהימצאות נשק כימי בסוריה לאור הכאוס הקיים במדינה וחוסר היציבות. זה מאוד מסוכן. אני מאמין שאסד לא יוכל להישאר בכיסאו לנצח. גם ארצות הברית עוקבת אחרי הנעשה בסוריה."

בני הזוג נתניהו ורומני, במעון ראש הממשלה (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בני הזוג נתניהו ורומני, במעון ראש הממשלה (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אחר הצהריים, בסיור שערך במשכנות שאננים, אמר רומני כי ארצו תעשה כל מה שביכולתה למנוע ממשטר האייתולות באירן להשיג נשק גרעיני וכי הוא מכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמה ובחובתה של ארצות הברית לעמוד לצדה של ישראל בסוגיית אירן.

"כשמנהיגי אירן מכחישים את השואה ורוצים למחוק את ישראל מהמפה – רק התמימים יטענו שמדובר באמירה חסרת משמעות", אמר רומני. "האירנים רוצים לראות מי יתנגד להם ומי יפנה מבטו. המסר שלי לעם בישראל ולעם באירן הוא זהה: 'אנחנו לא נפנה את מבטנו, שכן אנחנו מחויבים לישראל'".

רומני הדגיש: "איראן מממנת את הטרור והיא הגורם העיקרי לאי-היציבות בעולם, ולנו המחויבות לפעול נגד מטרותיה. אין לנו שום סיבה לסמוך על משטר איראני שברשותו נשק גרעיני, עלינו למנוע זאת וזה חייב להיות האינטרס הביטחוני העליון שלנו".

בהגיעו לארוחת הערב במעונו הרשמי של ראש הממשלה, אמר רומני: "ביקור בירושלים, בירת ישראל, הוא תמיד חוויה מרגשת ומעוררת השראה. לחלוק פעם נוספת את ידידותנו ולראות שוב את ההתקדמות של העם והמדינה, המדהימים במרצם וצמיחתם. אני מברך אותך על מנהיגותך ומקווה שתמשיך להוות דוגמה לשלום וכוח לאומה הזאת ולכולנו".

שלי יחימוביץ. הפגישה בוטלה במפתיע (צילום: אתר הכנסת)
שלי יחימוביץ. הפגישה בוטלה במפתיע (צילום: אתר הכנסת)

בינתיים ביטל המושל רומני במפתיע, פגישה שהיה אמור לערוך עם יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ. ההודעה על ביטול הפגישה הגיעה היום בשיחת טלפון אל ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג – שבאמצעותו אורגנה הפגישה. לעומת זאת, לא בוטלה הפגישה שתואמה עם ראש האופוזיציה, שאול מופז.

ח"כ הרצוג הביע צער על ביטולה ברגע האחרון של הפגישה. לדברי ח"כ הרצוג, את הפגישה – שהיתה אמורה להיערך במלון המלך דוד בירושלים – יזמו המושל רומני ומטהו.

הרצוג אמר בתגובה, כי הוא חושש שרומני "הוטעה במכוון על ידי גורמים פוליטיים, אשר חוששים מהתחזקותה העקבית של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' והפיכתה לאלטרנטיבה הברורה מול רה"מ בנימין נתניהו". לדבריו, אף שמטה רומני ידע במהלך תיאום המפגש כי יחימוביץ' אינה מכהנת עוד כיו"ר אופוזיציה – הם ביקשו והתעקשו לקיים את הפגישה והדגישו את חשיבותה מבחינתם. "חבל שהמושל רומני איבד הזדמנות לשמוע על האלטרנטיבה המדינית והכלכלית שיש היום לממשלת נתניהו והיא זו של מפלגת העבודה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן