Skip to content

ברוב של 20 נגד תשעה – אושרה חבילת הגזירות; שר האוצר שטייניץ: "הצעדים האלה לא כייפיים"

את ההגדרה הקולעת ביותר מצא שר האוצר, יובל שטייניץ, כאשר אמר בפתח ישיבת הממשלה: "הצעדים האלה לא כיפיים ולא נעימים גם לי, כשר אוצר, אבל כל בר דעת מבין שאנחנו עושים את זה כדי לשמור על כלכלת ישראל". נתניהו: "צריך להבין שהמשבר הכלכלי העולמי לא רק שאיננו מתאושש, הוא הולך ומחריף, וככל שהוא הולך ומחריף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר יותר מחמש שעות של דיון מרתוני, אישרה הממשלה, סמוך לשעה שש בערב, את חבילת הגזירות והקיצוצים ברוב גדול של 20 שרים נגד תשעה בלבד. המתנגדים לגזירות: שר הרווחה, משה כחלון, שרי ש"ס ושרי "העצמאות" בראשות אהוד ברק.

רה"מ בנימין נתניהו אמר בסיום ההצבעה :"זהו צעד אחראי שישמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של האזרחים. גם אחרי אישור חבילת הצעדים הזאת השכבות החלשות ומעמד הביניים נשארים עם יותר כסף בכיס".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את ישיבת הממשלה היום בדברי הגנה על תכניתו הכלכלית ובדברי התקפה על מבקרי תוכניתו הכלכלית, אותם כינה "פופוליסטים".

"אנחנו בשלוש השנים האחרונות נמצאים במשבר כלכלי עולמי, והצלחנו לשמור על כלכלת ישראל במשבר הזה ולהגן על מקומות העבודה בישראל", אמר נתניהו. "במובן הזה אנחנו חריגים. עכשיו צריך להבין שהמשבר הכלכלי העולמי לא רק שאיננו מתאושש, הוא הולך ומחריף, וככל שהוא הולך ומחריף אנחנו צריכים לעשות צעדים נוספים להמשיך להגן על כלכלת ישראל ולהגן על מקומות העבודה של אזרחי ישראל, ואנחנו מביאים היום צעדים שהם מכוונים לעשות זאת.

הפגנת מרצ והפעילים החברתיים מול משרד ראש הממשלה. "עוצרים את השוד הגדול". (צילום: אלון הוטר)
הפגנת מרצ והפעילים החברתיים מול משרד ראש הממשלה. "עוצרים את השוד הגדול". (צילום: אלון הוטר)

"אני מדגיש שממשלות שלא פעלו בזמן, לא פעלו בנחישות ולא פעלו באחריות גרמו לנזק אדיר לאזרחים שלהן, גם באבטלה המונית, גם בקריסת מערכות חברתיות. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, אני לא אתן לזה לקרות. אנחנו צריכים לנהוג בזמן, באחריות ובנחישות.

"הצעדים האלה הם לא פשוטים, אבל הם הכרחיים…"

"אנחנו מביאים צעדים, צעדים שגם אם הם מדודים – הם קשים", הודה ראש הממשלה. "אנחנו מדברים על העלאת אחוז אחד במס ההכנסה, בעיקר לשכבות הגבוהות והבינוניות; אנחנו מדברים על מס יסף לעשירים ביותר; אנחנו מדברים על חצי אחוז מס מעסיקים ואחוז אחד של מע"מ. זה לא קל, זה לא בלתי אפשרי, אבל זה לא קל וזה דורש נחישות, ואני יכול להגיד לכם: זה דורש גם אומץ לב של הנהגה קולקטיבית, ואני מבקש מהשרים לגלות את האחריות ואת הנחישות הזאת, כדי להמשיך להגן על כלכלת ישראל.

אלי ישי: "לא על גב החלשים" (צילום: ציפי מנשה)
אלי ישי: "לא על גב החלשים" (צילום: ציפי מנשה)

"אנחנו נגבה יותר ממי שיש לו יותר ונגבה פחות ממי שיש לו פחות – אבל לא נפגע באף אחת מהפעולות שעשינו להוריד את יוקר המחיה. עדיין קרוב ל-300 אלף משפחות יקבלו 800 שקל לחודש על חינוך חינם שמתחיל עוד שבועיים. מאות אלפי משפחות, קרוב ל-400 אלף משפחות, יקבלו מאות שקלים בחודש בנקודות זיכוי למס.

"כשאני לוקח את מה שעשינו בממיר הדיגיטאלי וברפורמה בסלולארי, בטיפולי שיניים חינם, אנחנו מדברים על מאות שקלים שנכנסים לכיסם של האזרחים ונשארים בכיסם של האזרחים על מנת להקל", אמר נתניהו. "עם זאת אני יודע, שהצעדים האלה הם לא פשוטים. הם לא פשוטים, אבל הם הכרחיים, הם מדודים והם נחוצים כדי להגן על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה בישראל, זה מה שממשלה אחראית עושה.

"ביקורת של פופוליזם…"

"יש המון ביקורת של פופוליזם שאפשר להוציא ולהוציא בלי כיסוי ובלי חשבון", אמר נתניהו לשרים. "ככה מגיעים לקריסה נוסח כמה מדינות באירופה. אנחנו לא נהיה שם, אנחנו נשמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של אזרחי ישראל".

אולם את ההגדרה הקולעת ביותר מצא שר האוצר, יובל שטייניץ, כאשר אמר: "הצעדים האלה לא כיפיים ולא נעימים גם לי, כשר אוצר, אבל כל בר דעת מבין שאנחנו עושים את זה כדי לשמור על כלכלת ישראל. אנחנו כבר שלוש וחצי שנים בקרב מגן על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל ונמשיך לגלות תעוזה, אחריות ונחישות כדי לעשות את זה.

השר יובל שטייניץ: "לא כייף..." (צילום: אתר הכנסת)
השר יובל שטייניץ: "לא כייף..." (צילום: אתר הכנסת)

"בצד כל הדברים, הדבר החברתי הכי חשוב שעשינו זה שבמקום לייצר 150 אלף מקומות עבודה, ייצרנו בשלוש שנים האלה 330 אלף מקומות עבודה חדשים, ומנענו אבטלת המונים וירידת שכר ממוצעת למשק בית של 12% כמו בארה"ב ובחלק גדול ממדינות אירופה", אמר השר שטייניץ. "כדי להמשיך בזה אנחנו חייבים להוכיח שאנחנו הולכים לעמוד ביעד הגירעון החדש ולשמור על תדמיתה הטובה כאי של יציבות כלכלית ומקום להשקעות במדינת ישראל. זה לא רק למען הכלכלה – זה למען האזרחים. אנחנו רואים מה קורה לאזרחים של ספרד, של יוון, של ארה"ב, של אירופה – ואנחנו נשמור על אזרחי ישראל".

"כלכלה יציבה – לא על גב החלשים ומעמד הביניים.."

כבר בתחילת ישיבת הממשלה  היה ידוע כי תכנית הגזירות צפויה בסופה של ישיבת הממשלה לעבור ברוב גדול, בתמיכת רוב שרי הליכוד ושרי ישראל ביתנו. המתנגדים העיקריים לתכנית היו שרי ש"ס. שר הפנים אלי ישי אמר, כי "כלכלה יציבה ושמירה על מדינת ישראל אסור שתתבצע על גבם של החלשים ומעמד הביניים". הוא אמר, כי ש"ס תקדם הפרדה בנושא המע"מ, כך שתהיה הבחנה בין מע"מ על מוצרי יסוד, כמו מים, חשמל, לחם, מוצרי חלב – לבין מע"מ על מותרות. "העלאת המסים תפגע באלפי משפחות בישראל, המתמודדות גם כך עם יוקר המחייה", הדגיש.

גם שר הביטחון אהוד ברק ושלושת שרי "העצמאות" הצביעו נגד חבילת הגזירות. שר הביטחון אמר בישיבת הממשלה כי בזמן צמיחה תפקיד הממשלה, לא להפריע ליוזמות ולתנופה של הכלכלה החופשית, להוריד חוב ולצבור יתרות ליום סגריר. לעומת זאת במיתון עולמי מחריף והולך, תפקיד הממשלה הוא קודם כל למנוע את קריסת הרקמה האנושית והמערכות המשקיות.

אהוד ברק: "הממשלה מחמירה את המיתון". (צילום: אתר הכנסת)
אהוד ברק: "הממשלה מחמירה את המיתון". (צילום: אתר הכנסת)

"מדובר בבני אדם שעובדים קשה בעסקים קטנים ובינוניים, ובאנשים שנושאים על גבם את המדינה", אמר שר הביטחון. "יש לפעול באחריות, בשיקול דעת אך על פי העיקרון הזה. הצרה היא כי העיקרון הפשוט הזה לא מקובל על האוצר ועל חלק גדול משרי הממשלה וזה עלול להוביל לשגיאה קשה. התוצאה היא שהממשלה מחמירה את המיתון בפניו אנחנו ניצבים במקום להקל אותו. ולכן היא לא תעמוד ביעדי הגבייה שהיא מציבה כעת".

כשנשאל שר הביטחון ברק מה המקורות הכספיים, הציע לצמצם חלק מהפטורים שהיקפם היום 38 מיליארד שקלים, כמו חברות הייטק בהרצליה פיתוח שמשלמות 8% מס ולהגביר את המאמצים במאבק בכלכלה האפורה, שהיקפה עומד להערכתו על 150 עד 200 מיליארד שקלים. "גם אם יגיעו רק לחצי מהם וייגבו מס בשיעור חצי מהמס הרגיל, יהיו למשק עוד 20 מיליארד שקלים. ברור שאי אפשר להגיע לתוצאה הזו בשנה אחת, אך חייבים להתחיל".

גם השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, תקף את תמהיל הקיצוץ וטען שהאוצר היה צריך להטיל את כובד המשקל על השכבות החזקות. ארדן הציע להחזיר מסים כגון מס רכוש על מחזיקי קרקעות שלא בונים עליהן, אלא שומרים כהשקעה לעתיד בו יניב יותר; מס ירושה ומס שבח על דירה נוספת מעבר לדירת המגורים.

שאול מופז: "צ'קים ללא כיסוי". (צילום: ציפי מנשה)
שאול מופז: "צ'קים ללא כיסוי". (צילום: ציפי מנשה)

גם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', התנגד לתקציב, אף כי הצביע בעדו, בגלל עמדת מפלגתו התומכת בתקציב. אהרונוביץ' טען, כי הקיצוץ המתוכנן בתקציב משרדו, בסך 181 מיליון שקלים, יפגע בביטחונם האישי של האזרחים; יביא לסגירת תחנות משטרה; פגיעה בפריסת המשטרה בשטח וקושי ביישום הרפורמה בשירותי הכיבוי.

"צ'קים ללא כיסוי…"

כמאה וחמישים פעילים ממרצ ומארגונים חברתיים שונים מחו באותה השעה על הקיצוץ הצפוי וכינו את חברי הממשלה "מושחתים".  הם הניפו שלטי מחאה שקראו לא לפגוע בשירותים החברתיים ולהעמיק את הפערים, כהגדרתם, ונשאו מודעות אבל שעליהן נכתב: "הקיצוצים במערכות הציבוריות הורגים".

בתגובה לאישור הגזירות הכלכליות אמר יו״ר האופוזיציה שאול מופז: "האזרח הקטן שוב נאלץ לשלם בגדול, ממשיך ללכת למילואים וסופר את הכסף שאין. האזרח הקטן והרזה לא יכול יותר לסחוב על גבו את הממשלה השמנה של נתניהו״.

מופז הוסיף: ״ממשלת ישראל פיזרה במשך שלוש שנים צ׳קים ללא כיסוי, וברגע האחרון כופה על האזרחים לכסות על המדיניות חסרת האחריות.  ראש הממשלה צריך לשאול את עצמו כיצד הביא את מדינת ישראל לבור תקציבי חסר תקדים ולהסביר לאזרחי ישראל מדוע הם אלה שמשלמים על כך את המחיר. לא כך מנהלים את תקציב המדינה״ הדגיש מופז: ״אין לממשלה תכנית עבודה עם סדרי עדיפויות לאומיים ברורים ואם לכאורה הייתה כזו, היום ברור שהיא נכשלה כשלון חרוץ״.

שלי יחימוביץ: "זו לא התרופה - זו המחלה". (צילום: אתר הכנסת)
שלי יחימוביץ: "זו לא התרופה - זו המחלה". (צילום: אתר הכנסת)

בתוך כך, סיעת קדימה הגישה היום בצהרים ליו"ר הכנסת בקשה לקיים דיון פגרה מיוחד (25 חתימות) בנושא הגזרות הכלכליות והפקרת הנושאים בנטל על ידי ממשלת נתניהו.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ, אמרה בתגובה: "גזרות נתניהו שאושרו הרגע בממשלה הן לא התרופה אלא עוד מאותה מחלה.

"משמעות הגזרות: העמקה קשה של הפערים בין עוני ועושר, הורדת מעמד הביניים על הברכיים, חלוקת הטבות פרועות לאלפיון העליון, הפחתת כוח הקניה של אזרחי המדינה והאטה במשק.

"על הגזירות הוחלט תוך פאניקה ובלבול אבל הן כולן ממשיכות את קו המדיניות העקבי של נתניהו – הכבדת עול המיסוי על העניים ומעמד הביניים, נטל מס קטן לאין שיעור על יחידים וחברות מבוססים במיוחד, והרס השרותים שנותנת המדינה לאזרחיה. הבור העמוק בהכנסות המדינה שיצר נתניהו בעקשנות, מקרב אותנו ליוון, שגם היא קרסה אחרי הטבות מס מופרזות לחברות 'כדי למשוך משקיעים', ומדלדל את המדינה ממקורותיה. 67 אחוזים מהבור יתמלאו כעת בכספי מיסים רגרסיביים, לא צודקים, ומהופכים לכל הגיון כלכלי".

יאיר לפיד: "גם לנו לא כיף". (צילום: עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד)
יאיר לפיד: "גם לנו לא כיף". (צילום: עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה: "הדיון בגזרות הכלכליות שקיימה היום הממשלה היה קרב מכור שתוצאתו ידועה מראש. שרי הממשלה, שחלקם מרשים לעצמם להתהדר באג'נדה חברתית, הם בובות של נתניהו ושטייניץ, שהם הקובעים הבלעדיים של שורת הגזרות האכזריות שתושת על הציבור."

גלאון הוסיפה: "בשום שלב לא התקיים דיון על חלופות אחרות למימון הגירעון – לא כי אין חלופות כאלה, אלא מפני שייבוש וצמצמום השירותים החברתיים הם מדיניות מכוונת שמשרתת אידיאולוגיה ניאו ליברלית ואנטי חברתית אותה מובילה הממשלה הרעה הזאת לאורך כל הדרך".

 יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד:  "מעמד הביניים הישראלי מתנצל בפני שטייניץ על זה שלא כיף לו. אם זה מנחם אותו, זה גם לא כיף גדול לחיות במדינה שבה מערכות הבריאות, החינוך, התחבורה והמשטרה קורסות, יוקר המחיה עולה כל הזמן, אי אפשר לגמור את החודש, ראש הממשלה גילה רק השבוע שיש משבר וממשלת ענק מנופחת ובזבזנית ממשיכה להכביד על אזרחיה בבירוקרטיה מעיקה שעולה מיליארדים".

1 Comment

  1. Omessi
    31 ביולי 2012 @ 3:40

    זה באמת לא כיף.
    אולי לנהוג ב-BMW זה כיף, אבל כל היתר,
    כל הבלגן הזה פתאום,
    שהיינו הראשון (מהסוף) לזהות, זה גם לא כיף.
    בקיצור, בקושי נשאר כיף בארץ.
    חבל, דווקא היה כיף עד עכשיו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן