Skip to content

יפן מודאגת לנוכח התחזקות צבא סין

"הספר הלבן" השנתי היפני חושף כי יפן מודאגת מכוחו הגובר והולך של הצבא הסיני הדוחף לנקיטת קו תקיף בנוגע לסכסוכים באזור. כמו כן נכתב בדו"ח כי צפון קוריאה ממשיכה להוות איום ביטחוני, גם תחת המנהיג החדש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סכסוכים טריטוריאליים במזרח אסיה
סכסוכים טריטוריאליים במזרח אסיה

רשת CNBC מדווחת כי יפן חוששת מהשפעת צבא סין על השלטון האזרחי, ומהגרעין הצפון קוריאני. הדברים נכתבו בדו"ח היפני השנתי המכונה "ספר לבן". הדו"ח הגדיר כסיכון אפשרי את תפקיד צבא סין בעיצוב מדיניות החוץ של בייג'ין: "המצב מחייב תשומת לב בבחינת נושא של ניהול סיכונים."

יחסי צבא סין והמפלגה הקומוניסטית השלטת במדינה הוגדרו "מורכבים," ומדאיגים, בפרט בנוגע למדיניות חוץ. הדברים פורסמו על רקע התבטאויות הולכות ומחריפות של קציני צבא סין, יועצי מודיעין ומפקדי הצי הסיני, בדרישה מבייג'ין לנקוט קו תקיף יותר בסכסוכים טריטוריאליים אזוריים.

ביחס למחלוקות אלה, הכוללות סכסוך ארוך ימים עם יפן בים סין המזרחי, דעותיה של טוקיו חוזרות על ממצאים מהדו"ח של השנה שעברה, שקידם בברכה את מעמדה המתחזק של סין על בימת העולם אך ציין גם את ההחרפה בצעדיה התוקפניים.

"סין מגיבה לנושאים שנויים במחלוקת המערבים את יפן וארצות שכנות אחרות באופן תקיף, המעורר דאגה בנוגע לכיוון שאליו תפנה בעתיד."

גם השנה מציין "הספר הלבן" את צמיחתו המהירה של צבא סין, בפרט של הצי שלה, ומדגיש כי תקציב ההגנה הסיני הוכפל פי שלושים בעשרים וארבע השנים האחרונות.

מעצמות העל מותחות שרירים

לצד הסכסוך בין יפן לסין על השליטה בכמה איים זעירים בים מזרח סין, התעוררו מתחים גם בים סין הדרומי בגין דרישתה התקיפה של סין לבעלות על האזור, לנוכח התנגדות של ארצות שכנות. גם ארצות הברית מתערבת בנעשה באזור, ובשנה האחרונה הפנה צבאה את תשומת לבו ומשאביו לכיוון אסיה.

אך המחלוקות הטריטוריאליות במזרח אסיה אינן מוגבלות רק ליחסי סין-יפן. רשת בלומברג מדווחת שסין ודרום קוריאה תוקפות את תביעותיה של יפן לזכויות טריטוריאליות באיים באוקיינוס השקט, שגם הן פורסמו ב"ספר הלבן". המתיחות הגואה באזור מוסיפה לסכנת ההתנגשויות, שבמוקדיהן סכסוכים על מקורות אנרגיה וזכויות דיג.

דרום קוריאה הביעה "צער עמוק" על כך שיפן בחרה להמשיך ולתבוע בעלות על האיים הקטנים זו השנה השמינית ברציפות. מלחמת המילים חושפת אי-נוחות גוברת בגין תוקפנותה של סין במים שנויים במחלוקת, בשעה שמדינות שונות מנסות להשתמש בתביעותיהן הטריטוריאליות לתמיכה במחלוקות על מאגרי גז ונפט תת-ימיים ועל זכויות דיג.

המתיחויות הובילו גם להתנגשויות: החודש גינו הפיליפינים "צעדי הפחדה" סיניים והזהירו מפני "מעשי איבה של ממש," בעקבות מבוי סתום בן חודשיים עם כלי שיט סיניים בנוגע לבעלות על שונית בים סין הדרומי.

צפון קוריאה ממשיכה להוות סיכון ביטחוני

גם בשנה זאת מדגיש הדו"ח היפני את חשיבות בריתה של יפן עם ארצות הברית. "נוכחות כוחות ארצות הברית ביפן מתפקדת כגורם מרתיע נגד סיכונים אזוריים, ונוסכת תחושת ביטחון על מדינות באזור."

בנוגע לצפון קוריאה בהנהגת קים ג'ונג-און, יפן קובעת כי בשל האסטרטגיה המיליטריסטית החשאית של המדינה, היא נותרת סיכון ביטחוני מהדרגה הראשונה גם תחת מנהיגה החדש. "צפון קוריאה עמלה קשות לפתח כלי נשק להשמדה המונית וטילים בליסטיים. צעדים כאלה מגבירים את המתיחות בחצי האי קוריאה, ומהווים גורם מפר יציבות חמור לביטחון מזרח אסיה כולה".

יפן ודרום קוריאה נמצאות בטווח הטילים לטווח בינוני של צפון קוריאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן