Skip to content

אבי דיכטר – השר החדש להגנת העורף. התפטר היום מהכנסת

מה שנתניהו לא הצליח לעשות עם צחי הנגבי - הוא הצליח לעשות עם ח"כ אבי דיכטר. היום יודיע דיכטר רשמית על התפטרותו מהכנסת וביום חמישי יושבע במליאת הכנסת להיות שר. על המינוי סוכם בפגישה לילית עם שר הביטחון ברק, בביתו - ואח"כ עם ראש הממשלה במעונו הרשמי בירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח"כ אבי דיכטר (קדימה) יהיה השר להגנת העורף במקומו של מתן וילנאי. היום הגיש דיכטר את התפטרותו מהכנסת וביום חמישי יושבע, בישיבת המליאה של הכנסת – להיות השר להגנת העורף.

"אחרי תקופה ארוכה של התלבטויות אותן לא הסתרתי מאיש, לא מהח"כים, לא מפעילי המפלגה ולא ממתפקדי קדימה, קיבלתי אמש את ההחלטה להיענות לבקשת רה"מ ושר הביטחון ולהתמנות לשר להגנת העורף", כתב הבוקר דיכטר בעמוד הפייסבוק שלו.

דיכטר כאופוזיציונר במאהל הפראיירים. עכשיו יהיה ממונה על הגנת העורף. (צילום: דן בר דב)
דיכטר כאופוזיציונר במאהל הפראיירים. עכשיו יהיה ממונה על הגנת העורף. (צילום: דן בר דב)

 "שיקולים אישיים ומפלגתיים נדחקו הצידה", כתב דיכטר, "וכמו ב-42 השנים האחרונות מאז גיוסי לצה"ל, בחרתי לשרת את המדינה באופן הטוב היותר שאני מסוגל לעשות זאת. בעת הזו, מתפקיד השר להגנת העורף אני מאמין שאוכל לעשות זאת באופן הטוב ביותר. בנסיבות שנוצרו , לא ראיתי לנכון להישאר כחבר כנסת על מנדט שהעניקו לי מצביעי קדימה ומתפקדי קדימה ולכן החלטתי להחזיר את המנדט בחזרה למפלגת קדימה ולהתפטר מהכנסת.

"הבוקר הודעתי לראש קדימה על החלטותיי, הן להתפטר מכנסת והן לסיים חברותי בקדימה", כתב דיכטר. "אני מבטיח לכל מי שתמך וממשיך לתמוך, וישנם רבים כאלה: תמיכתכם אפשרה לי לשרת את המדינה עד היום ותאפשר לי להמשיך לשרת אותה גם ממשבצות אחרות".

את דבריו מסיים דיכטר במילים: "קודם המדינה אח"כ אני".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לראשונה למינוי דיכטר, בטקס שנערך הבוקר לרגל הגעת עולים חדשים לנתב"ג. "החלטתי היום למנות את אבי דיכטר לתפקיד השר להגנת העורף", אמר נתניהו. "הוא כיהן בעבר כשר לביטחון פנים ולפני 40 שנה שירתנו יחד בסיירת מטכ"ל. יש לו הרבה זכויות ותהיה לו  עכשיו מטלה חשובה,  לעזור בדבר שהוא עוסק בו כל חייו, לתרום לביטחון המדינה.

"המדינה בראשותי משקיעה בהגנת העורף כפי שלא עשתה אף ממשלה והשר אבי דיכטר יעשה זאת בתפקידו החדש", אמר נתניהו. "אני בטוח שברכתכם שלוחה יחד עם ברכת העם כולו למינוי הזה".

התפקיד הוצע לדיכטר כאשר נפגש אמש עם שר הביטחון, אהוד ברק. דיכטר נענה להצעה אך הבהיר כי יחזיר את המנדט ל"קדימה" ויתפטר מהכנסת. משם יצא דיכטר למעונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירושלים – ושם בפגישה שנמשכה עד אחר חצות סוכם סופית המינוי.

השר הבא להגנת העורף. אבי דיכטר. (צילום: אתר הכנסת)
השר הבא להגנת העורף. אבי דיכטר. (צילום: אתר הכנסת)

מינויו של דיכטר מוגדר ע"י ראש הממשלה ושר הביטחון כמינוי מקצועי. לדיכטר ניסיון ביטחוני עשיר. בעבר היה השר לביטחון פנים בממשלתו של אריאל שרון. לפני כן כיהן כראש השב"כ. אבי דיכטר הוא גם יוצא סיירת מטכ"ל, כמו ראש הממשלה ושר הביטחון – ונחשב למקורב לשר ברק.

עד עתה לא הביע דיכטר דעות חד משמעיות בנושא התקיפה באיראן והתבטאויותיו היו מתונות. בין השאר הדגיש לאחרונה בראיון לרדיו 99, כי הבעיה האיראנית היא בעייתו של העולם כולו – ולא רק של ישראל. "אני לא חושב שזו בעיה ישראלית בלבד", אמר. "ישראל חייבת לבנות יכולות תקיפה ליום פקודה. צריך להיזהר מאוד ממצב שבו יסתבר לנו שאנחנו תחת איום בסדר גודל כזה שאין לנו שום דרך אחרת לפעול אלא תקיפה. עד אז יש עוד הרבה מאוד דברים לעשות, הרבה מאוד שלבים לעבור. מאחר שזו לא בעיה ישראלית, לא כדאי לאמץ אותה כבעיה ישראלית". עם זאת ההערכה היא כי אם הדבר יבוא לכדי הצבעה, הוא יצטרף לתומכים בתקיפת איראן.

עד להכרעה הסופית, בדבר מינויו של דיכטר לתפקיד, הועלו שמותיהם של מועמדים אחרים. בין השאר דובר על מועמדותו של השר לשעבר צחי הנגבי, שעמד בראש הניסיון לפצל את "קדימה" ולהביא אתו לליכוד קבוצה של שבעה חברי כנסת. כמועמד הועלה גם שמו של השר יוסי פלד – אשר העדיף את התפקיד של יו"ר קצא"א. עוד שם שהועלה רק בימים האחרונים, אלוף (מיל.) עוזי דיין. שם נוסף שעלה הוא שמו של אלוף (מיל.) יפתח רון-טל.

שר התיירות, סטס מיסז׳ניקוב  דרש היום לקיים דיון בממשלה  על מוכנות העורף ותיקצובו הכולל  במקביל לדיונים על תקציבי בטחון.

במכתב ששלח לראש הממשלה, ציין השר מיסז׳ניקוב כי לא מתקיים דיון במרכיבי הסיכון, ניהול הסיכונים וההיערכות הנדרשת לתרחישי איום על העורף. ״כחלק מניהול של מכלול הסיכונים הנובעים מזירות העימות הפוטנציאליות עמן מתמודדת מדינת ישראל, ישנה מחויבות ליצור זיקה ישירה בין הממד המבצעי ההתקפי לבין מידת ההיערכות וההשקעה בממד העורף. ישנה חשיבות בהתמקדות הן בסוגיות הבלעדיות הנוגעות לתחום האחריות של המשרד להגנת העורף והן במידת המוכנות של כל אחד ממשרדי הממשלה האחרים, כל אחד בתחום אחריותו״, נאמר במכתבו של מיסז'ניקוב.

אלוף (מיל.) עוזי דיין מפרסם הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו, כי אתמול הוצע לו תפקיד השר להגנת העורף. "הודיתי ודחיתי בנימוס", אומר דיין. "למה הודיתי? כי מדובר בנושא חשוב. לעת הזו העורף הוא חלק מהחזית. למה דחיתי? כי יעדיו החברתיים-כלכליים של הפיס בתקופה קריטית זו – חשובים לא פחות.

"תמיד התייצבתי לכל משימה ולכן גם הפעם הצעתי את שירותי לקידום העורף – במילואים, בהתנדבות, אבל לא בתפקיד שר", אומר דיין בפרסום שלו מהבוקר. "שרים יש הרבה – יו"ר הפיס יש אחד. אני רק שנה ורבע בתפקיד, ומתכוון להשיג את כל היעדים החברתיים שהצבתי. רק שלשום הצלחנו להשיג אחד מהם שהובלתי בחודשים האחרונים – הקדמת 1/2 מיליארד שקל לרשויות המקומיות, שיוכלו בתקופה לא קלה זו לצמוח, לקנות מחשבים ולשפץ ביה"ס כבר לשנה"ל הזו, לבנות מרכזי טיפול לגיל הרך, מעונות יום ומרכזי צעירים וזקנים ועוד".

בסוף דבריו מברך דיין את דיכטר ומאחל לו: "שיהיה בהצלחה דיכטר!"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן