Skip to content

ציון מאה לג'וליה צ'יילד – האמא של המטבח האמריקני

שפית אמריקנית, סופרת ואישיות טלוויזיה • שילהבה את המוני העם בארצות הברית לפתוח סירים ולחמם מחבתות, בדיוק כמו שרות סירקיס פתחה את התיאבון הקולניארי של העם בישראל • מאה שנים להולדתה של ג'וליה צ'יילד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בילדותי בארצות הברית, תוכנית המתכונים של ג'וליה צ'יילד הייתה לשם דבר. המורות בבית הספר היו מחליפות רשמים מן המתכון לעוגת הבננה ואגוזי המלך שהציעה צ'יילד, ואפילו האמהות ששמרטפו על הילדים בגן השעשועים תחקרו האחת את השניה, האם רוטב התפוזים לברווז אכן דומיננטי. כאילו הוציאו אותן מפרק תמים של הסדרה "עקרות בית נואשות". אכן, זו הייתה תקופה נאיבית, בעיקר במטבח.

ג'וליה צ'יילד, מתוך ויקיפדיה
ג'וליה צ'יילד, מתוך ויקיפדיה

ג'וליה צ'יילד הייתה שפית, סופרת וכוכבת טלוויזיה אמריקנית, אשר התפרסמה בזכות הכרת המטבח, וספציפית המטבח הצרפתי, לצופי הבטטה של הטלוויזיה בארצות הברית באותה התקופה. הספר "אמנות הבישול הצרפתי" (Mastering the Art of French Cooking), נמצא על המדף של כמעט כל ארון ספרים במטבח אמריקני ביתי, בדיוק כפי שספריה של רות סירקיס נמצאים במטבחים הביתיים אצלנו. צ'יילד הנהיגה את המהפכה בהערכת האוכל בארצות הברית בשנות השישים של המאה ה-20.

עם השנים, צ'יילד הפכה לדמות פופולרית והופיעה בתפקידי אורח בסדרות רבות וכן הפכה למודל לחיקוי בתוכניות קומיות רבות. דן אקרויד גילם פרודיה על דמותה בסדרה סאטרדיי נייט לייב בשנת 1978. דמותה גולמה גם במחזמר "!Bon Appétit" משנת 1989.

בשנת 2009 יצא לאקרנים הסרט "ג'ולי וג'וליה", בכיכובה של מריל סטריפ, המתאר את השפעתה של ג'וליה על החברה בארצות הברית.

חיים מלאי דבש וקינוחים אחרים

צ'יילד החלה להכיר את תחום הגסטרונומיה רק בשנת 1948, בגיל 36, לאחר שהיא ובעלה, פול, נשלחו לצרפת עבור שירות המודיעין של ארצות הברית, בו בעלה היה מועסק. ג'וליה כתבה כי ארוחתם הראשונה בצרפת הייתה "צלחת של צדפות ולאחריה סול מנייר, שלוותה בבקבוק יין שאבלי חיוור". הריחות הנפלאים של חמאה ויין בתוך מסעדת לה קורון (La Couronne) ברואן נשארו עימה בזכרונותיה, וג'וליה צ'יילד הצטרפה לבית הספר קורדון בלו במטרה ללמוד בישול צרפתי.

עם תום לימודיה, בשנת 1951 החלה ללמד נשים אמריקניות בישול צרפתי בביתה שבפריז, וקראה לבית ספר זה "L'Ecole des Trois Gourmandes" (בית הספר של שלושת אוהבי המזון).

מטבח תוכנית הטלוויזיה של ג'וליה צ'יילד במוזיאון בוושינגטון, צילום: Matthew G. Bisanz
מטבח תוכנית הטלוויזיה של ג'וליה צ'יילד במוזיאון בוושינגטון, צילום: Matthew G. Bisanz

בסוף שנות ה-50 של המאה ה-20, שבו בני הזוג לארצות הברית והתגוררו במסצ'וסטס. שאיפתה להציג בישול מתוחכם לאמריקנים הובילה אותה לפרסום ספרה "אמנות הבישול הצרפתי", כאמור. הספר יצא לאור לראשונה בשנת 1961 ומאז זכה למהדורות רבות. הצלחת הספר הובילה לתוכנית הטלוויזיה שלה בשנת 1963 "The French Chef" (השף הצרפתי). באותה תקופה הפך הבישול הצרפתי לפופולארי בארצות הברית, הודות לגברת הראשונה, ז'קלין קנדי, שהביאה שף צרפתי ויינות צרפתיים למטבח הבית הלבן.

בתוכניות הטלוויזיה, לימדה צ'יילד את האמריקנים כיצד לצלות עוף בדרך הצרפתית, בהסברים פשוטים כגון: "מרחי כמות נדיבה של חמאה ותחבי שום". המופע שלה היה כה פופולארי, כך שבין לילה נהפכה לידוענית ואייקון גסטרונומי.

צ'יילד המשיכה להוציא ארבעה ספרי מתכונים ובשנת 1981 ייסדה את המכון האמריקאי ליין ומזון (The educational American Institute of Wine and Food) בנאפה שבקליפורניה, ואף השתתפה בסדרות טלוויזיה רבות בשנות ה-80 ושנות ה-90 ואירחה בתוכניותיה שפים רבים.

בעלה של צ'יילד, פול, נפטר בשנת 1994 בבית החולים בו היה מאושפז, מאז לקה בשבץ בשנת 1989. בשנת 2001 עברה צ'יילד לדיור מוגן בסנטה ברברה שבקליפורניה. צ'יילד נפטרה ב-12 באוגוסט 2004.

ג'וליה צ'יילד חוללה שינוי בדרך שבה המעמד הבינוני בישל מטבח צרפתי משובח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן