Skip to content

נתניהו: "זהו דיון על סדר העדיפויות בתוך תקציב הביטחון"

"אנחנו עומדים לקבל החלטות לא פשוטות על גודל התקציב, והפניית התקציב למרכיבי הכוח העיקריים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת שדנה בתקציב הביטחון. "האיומים שמופנים לעבר מדינת ישראל משתנים ואנחנו צריכים להיות ערוכים לכך". הדיון בראשיתו והחלטות לא צפויות להתקבל היום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה החלה הבוקר בדיון מרתוני על עתיד תקציב מערכת הבטחון, תוך עימות בין משרדי האוצר והביטחון. באוצר טוענים, כי מערכת הביטחון צריכה להתייעל וכי היא מהלכת אימים על הציבור בישראל. במערכת הביטחון אומרים, כי משמעות קיצוץ גדול בתקציב מערכת הביטחון – היא פחות ביטחון למדינת ישראל, לנוכח האתגרים הגדולים והרבים הניצבים בתחום הביטחוני.

בדיון, המתקיים בקריה בתל אביב, מציגה מערכת הביטחון את צרכיה והאתגרים שעומדים מולה. בדיון משתתפים מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני, הרמטכ"ל בני גנץ ומפקדי הזרועות – חיל האוויר, חיל הים וזרוע היבשה. החלטות לא צפויות להתקבל היום – והדיון צפוי להמשך בשבועות הקרובים.

נתניהו: "דיון שכמוהו לא נעשה במליאת הממשלה" (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
נתניהו: "דיון שכמוהו לא נעשה במליאת הממשלה" (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי מדובר בדיון שכמוהו לא נעשה עד היום בפורום של שרי ממשלת ישראל – ובוודאי לא בפורום הכולל של מליאת הממשלה.

"בסופו של הדיון הזה נתבקש להחליט לא רק כמה כסף יושקע בביטחון, אלא גם במה להשקיע את הכסף בתוך מערכת הביטחון", אמר נתניהו. "זהו דיון לא רק על סדר העדיפויות בין תקציב הביטחון לבין המשרדים האחרים המיוצגים כאן. זהו דיון על סדר העדיפויות בתוך תקציב הביטחון, לא עד הפרוטה האחרונה, לא בתוך כל סעיף וסעיף אבל בשאלות מרכזיות של בניין הכוח שקשורות לתכנית הרב שנתית, לחמש השנים הקרובות, אולי לעשור הקרוב. אנחנו עומדים לקבל החלטות לא פשוטות על גודל התקציב, והפניית התקציב למרכיבי הכוח העיקריים. זה דיון מורכב ורציני. אני מסופק אם נגמור אותו היום, אבל אנחנו חייבים לגמור אותו כדי לקדם את תקציב 2013, לקבל נתיב לתקציב הביטחון ל-2013, כדי לקבל נתיב לתקציב הביטחון לחמש השנים הקרובות, עם השלכות לעשר השנים הקרובות. לכן אנו חייבים גם להידרש לשינויים ההיסטוריים שמתרחשים סביבנו. האיומים שמופנים לעבר מדינת ישראל משתנים ואנחנו צריכים להיות ערוכים לכך".

[related-posts]

נתניהו הוסיף עוד: "עלינו לדאוג לכך שהביטחון, שממנו נהנים אזרחי ישראל בשלוש וחצי השנים האחרונות, יימשך בתנאים המשתנים. אנחנו נשמע סביב שולחן הממשלה את הגורמים המקצועיים ונחליט מהי תפיסת הביטחון שמותאמת לשינויים הללו. זהו דיון ייחודי, בדרך כלל הוא מתקיים אחת לחמש שנים בפורום מצומצם יותר וייתכן שבשלב מסוים גם נחליט לצמצם את הפורום הזה, אבל אני רוצה שהשרים כולם, כמיטב יכולתנו, יהיו שותפים להחלטות, שאני חושב שהן קובעות הרבה לתקציב הממשלה של מדינת ישראל. זה תנאי הכרחי להעברת תקציב המדינה ל-2013. קודם כל כי צריך לגמור את תקציב הביטחון, זה תמיד כך. זה תנאי הכרחי להביא החלטות מושכלות לגבי תקציב הביטחון והתקציב הרב שנתי. יש תנאי שני, ובלעדיו אנחנו לא יכולים להביא את התקציב, וזה לשמור על אחריות כלכלית. עברנו עשור של שמירה קפדנית על המסגרת התקציבית והיכולת שלנו לעשות זאת שמרה על כלכלת ישראל מפני המשבר העולמי, עד עתה בהצלחה יתרה. נהגנו כך גם בשלוש השנים האחרונות ואנחנו מתכוונים לנהוג כך גם עכשיו".

בדיון בישיבת הממשלה התייצב לצד מערכת הביטחון נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "שר האוצר לא יאהב מה שאני הולך להגיד", אמר פישר. "בנק ישראל בדק ומערכת הביטחון עומדת בכל מחויבויותיה בהתאם לדו"ח ועדת ברודט".

בתגובה על דבריו של רה"מ נתניהו בדיון על תקציב הביטחון אמרה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ': "הצהרת הנאמנות של נתניהו לבטחון אזרחי ישראל אינה עולה בקנה אחד עם נכונותו הבלתי מוגבלת לקצץ בכל יתר התקציבים שאינם תקציב הביטחון. ביטחון הוא לא רק גבולות בטוחים וצבא חזק אלא גם בריאות טובה, פרנסה בכבוד, קורת גג, חינוך, הזדקנות שאינה מלווה בהשפלה ובטחון ברחובות. נתניהו שוחק את כל אלה בברוטאליות ובפועל הוא יישאר מחויב רק לתקציב אחד: תקציב הביטחון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן