Skip to content

עשרות הרוגים מירי במכרה בדרום אפריקה

שר המשטרה מאשר ששוטרים פתחו באש על כורים שובתים והרגו לפחות שלושים מהם. המשטרה טוענת שהכורים ירו קודם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מוות במכרה
מוות במכרה

רשת אל ג'זירה מדווחת, שמשטרת דרום אפריקה ירתה בפועלים שמחו אתמול, חמישי, בתביעה להעלאת שכרם, במכרה הפלטינה לונמין שבמריק אנה, כמאה קילומטרים צפונה מערבה ליוהנסבורג.

שר המשטרה, נאת'י מת'ת'ווה, אישר בתוכנית רדיו את דבר ההרג של שלושים המפגינים והוסיף: "אני מדבר רק על אתמול." מת'ת'ווה הגן על המשטרה וטען שהשובתים פתחו באש על השוטרים.

משטרת דרום אפריקה פרסמה הודעה ולפיה השוטרים: "הותקפו בפראות על ידי קבוצה שהשתמשה במגוון כלי נשק, לרבות נשק חם. השוטרים, כדי להגן על חייהם ומטעמי הגנה עצמית, נאלצו להשיב אש נגד הקבוצה." 86 אנשים נוספים נפצעו בתקרית.

דובר המשטרה הודיע, שנפתחה חקירה של הירי. מפלגות ואיגודי עובדים, לרבות מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני השלטת, דרשו לקיים חקירה עצמאית.

מפגינים חמושים

ביום חמישי הודיעה המשטרה, שכשלושת אלפים מפעילי מקדחות שובתים, חמושים במצ'טות ובאלות ובכמה כלי נשק חמים, התעלמו מההוראות להתפזר. ההמון תקף את קו השוטרים, אך טרם הוברר מה גרם להסתערות. עדי ראייה סיפרו, כי בהתחלה השוטרים ניסו לפזר את ההמון בתותח מים, גז מדמיע ורימוני הלם. הירי התחולל אחרי שהמשטרה לא הצליחה לשכנע את השובתים למסור את כלי נשקם.

דובר המשטרה תיאר את שהתרחש: "היה לנו שם מצב שאנשים חמושים עד שיניהם, תקפו והרגו אחרים – אפילו שוטרים."

נשיא דרום אפריקה ג'יקוב זומה, אמר שהוא: "מזועזע ומבוהל בגין האלימות חסרת הפשר. אנחנו מאמינים שיש די מקום בדמוקרטיה שלנו ליישוב כל מחלוקת באמצעות דיאלוג, בלי הפרת חוק או אלימות."

"אנו קוראים לתנועת העבודה ולמנהיגי העסקים לסייע לממשלה לבלום את המצב לפני שידרדר עוד," הודיע זומה, בעקבות מה שמתברר כאחד ממבצעי המשטרה העקובים מדם ביותר מאז תום שלטון המיעוט הלבן בדרום אפריקה ב-1994.

העיתון "סווטאן" דיווח אתמול, שלדברי קציני משטרה, המשא ומתן עם המנהיגים של איגודי עובדים יריבים כשל, ולא נותרה להם ברירה אלא לפזר את השובתים בכוח. אף שהשביתה והמחאות התמקדו בהתחלה בנושאי שכר, האלימות שפרצה אחר כך תודלקה על ידי מאבקים בין "ארגון הכורים הלאומי" הגדול ו"ארגון הכורים" הרדיקלי יותר. מחלוקות בין שני הארגונים הידרדרו לאלימות בראשית השנה במכרה אחר.

שביתה בלתי חוקית

יושב ראש לומין, בעלת המכרה, רוג'ר פילימור, פרסם היום הודעת השתתפות בצער על המתים. אבל הוא הדגיש שהנהלת המכרה רואה באירוע: "נושא של סדר ציבורי, לא של יחסי עבודה." אתמול, חמישי, פילימור הודיע שהשובתים יפוטרו אם לא יופיעו למשמרות העבודה היום. "השובתים נותרים חמושים ואינם עובדים, הדבר אינו חוקי," נאמר בהודעה.

התסיסה במכרה החלה ב-10 באוגוסט, כאשר 3,000 פועלים חדלו לעבוד בדרישה להעלאת שכר, צעד שההנהלה תיראה כשביתה בלתי חוקית. בשבת האחרונה פועלים שהגיעו לעבודה הותקפו, וביום ראשון רצח ההמון שני אנשי ביטחון בהצתת מכוניותיהם. ביום שני הרג אספסוף זועם שני פועלים אחרים, הכריע את המשטרה והרג שני שוטרים. באותו יום פתחו שוטרים באש והרגו שני שובתים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן