Skip to content

טרום ראש השנה: פסטיבל דבש מסוף השבוע

מועצת הדבש מקדימה את אירועי ראש השנה והחל מיום שישי הקרוב מזמינה לחגוג את השנה החדשה בפסטיבל הדבש במכוורות ברחבי הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כבכל שנה, ראש השנה הוא הזדמנות להתוודע אל ענף גידול הדבורים, שפועל בישראל באופן מאורגן כבר 130 שנה. אולם לדברי הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש, יש עדויות וממצאים לקיומן של מכוורות עתיקות בארץ ישראל מלפני אלפי שנים.

מכוורת גליל בקיבוץ שמיר. פעילות משפחתית מעשירה
מכוורת גליל בקיבוץ שמיר. פעילות משפחתית מעשירה

כיום פועלים בישראל כ-500 דבוראים העובדים ומטפלים ב-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן 60 אלף כוורות מוצבות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. "דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם", מסביר אבידור, "כך נהנה שוק המזון העולמי מזנים רבים של ירקות ופירות טריים הודות לקיומה. כמו כן, דבורי הדבש מספקות חומרי גלם לתרופות רבות ובעלות תפקיד משמעותי בתעשיות הטקסטיל, הבשמים והקוסמטיקה העולמיות. לכן, חובת האדם היא לשמור ולהגן על המשך קיומה של דבורת הדבש".

במסגרת פסטיבל הדבש יוצעו למבקרים פעילות חינוכית ומעשירה לכל המשפחה ממנה יוכלו ללמוד על עולמם של הדבורים והדבוראים כאחד.

באזור הצפון, למשל, פועלת "מכוורת גליל בקיבוץ שמיר", שלה מרכז מבקרים, בו ניתן לראות את סודות המכוורת, הדבורים העמלות ומלכת הדבורים בכוורת זכוכית ענקית. אפשר לצפות בריקוד הדבורה, בפועלות החוזרות עם אבקת הפרחים והצוף, במלכה המטילה ביצים ובדבורים הבוקעות מתאי החלות.

במקום ניתן לשמוע הסברים מדבוראים מקצועיים ולצפות בסרט המציג את חיי הדבורים ואת אופן הפקת מוצרי הכוורת: הדבש, הדונג, הפרופוליס, הפולן (אבקת פרחים), מזון מלכות, ארס הדבורה ותהליך ייצור המוצרים. הילדים המבקרים מקבלים צנצנת דבש איכותי מתנה.

ניתן לטעום דבש מתוק בפינת הטעימות, לבקר בחנות המפעל, להתרשם ולרכוש את שלל מוצרי הכוורת שמייצרים במכוורת. המחיר 6 שקלים לילדים בגילאי 3-15, מבוגרים ללא תשלום.
טלפון לתיאום: 04-6947826.

באזור המרכז מציע, בין שאר המכוורות, מושב משמרת את "יום בכפר" – מרכז מבקרים בעולם הדבורים והדבש. במרכז המבקרים לומדים אודות חיי הדבורים והדבש באופן חוויתי. הילדים ייהנו ממסלול תחנות ופעילויות בנושא הדבורים והדבש: סיפור הדבורה, התפקידים ויחסי הגומלין בין הדבורים, הפרחים והאדם, ביקור במכון הרדייה וליווי תהליך יצירת הדבש מהחלה עד לצנצנת כולל טעימות, "ספארי דבורים" בו צופים בדבורים בכוורות שונות כולל כוורת זכוכית ומזהים את המלכה והפועלות מבלי חשש להיעקץ, פינת תחפושות בה הילדים מתחפשים לדבורים ולדבוראים ועפים לשדה פרחים, אוספים צוף, ממלאים את החלות, בונים משושים כמו בכוורת ומיישמים את עיקרון שיתוף הפעולה שקיים בכוורת.

הסיור אורך כשעתיים וחצי ובסיומו הילדים מקבלים דובשנית דבש ואת היצירה שהכינו במהלך המסלול. במקום פינת חי גדולה בה ניתן ללטף ולהאכיל את בעלי החיים, חנות למכירת דבש, מוצרי כוורת וקוסמטיקה.
המחיר 34 שקלים לילד מגיל 3, 17 שקלים למבוגר.

טלפון לתיאום: 09-7961260, 09-7967146. אתר: www.yombakfar.co.il

מכוורת יד מרדכי, המכוורת הגדולה בארץ
מכוורת יד מרדכי, המכוורת הגדולה בארץ

באזור הדרום פועל, בין היתר, בית "הדבש והדבורה" הוותיק בקיבוץ יד מרדכי. מכוורת יד מרדכי נוסדה בשנת 1936 וכיום היא המכוורת הגדולה בישראל, המונה כ- 5,000 כוורות. ביקור ב"בית הדבש והדבורה" מהווה חלון ראווה לעולמם של הדבורים, לכוורת ולשגרת עבודתם של הדבוראים. הביקור מתאים לכל המשפחה וכולל פתיחת כוורת מאחורי קיר זכוכית, מפגש עם דבוראים המדגימים את עבודתם, תצוגת כוורת זכוכית הממחישה את כל המתרחש בתוך הכוורות, צפייה בסרט המתאר את ייצור הדבש ופעולת הרדייה, טעימות סוגים שונים של דבש, יצירות נרות מדונג, הסברים על הדבורים, המבנה המשפחתי בכוורת, החיים בה, הסברים על מוצרי הבריאות שמופקים מהכוורת, מזון מלכות, פרופוליס, פולן ועוד. במקום חנות למוצרי הכוורת.

הפעילות הינה חלק מכרטיס משולב לפעילות בכל אתרי התיירות ביד מרדכי (נסיעה בטרקטור ועגלה, "קיבוץ של פעם" טיפוס על הטנק באתר שחזור הקרב וצפייה בחליבה ברפת).
המחיר 37 שקלים לאדם ילד מגיל 3.

מרכז הזמנות: 08-6720559, 052-3923104. אתר: www.ym-tayarut.co.il.

פרטים נוספים על אירועי הפסטיבל באתר מועצת הדבש – www.honey.org.il.

דבש גם בקניון

פסטיבל תפוח בדבש בקניון איילון
פסטיבל תפוח בדבש בקניון איילון

ואילו קניון אילון חוגג את השנה החדשה בפסטיבל "תפוח בדבש" בימים שני ושלישי 3-4 בספטמבר. במהלך הפסטיבל ייצבע הקניון באדום, צהוב וירוק עם שני טון תפוחים טריים שיהיו פזורים לאורכו. המבקרים יוכלו ליהנות מטעימות של זני התפוחים השונים ולהכיר את הטעמים, הצבעים ואת טעמו של הפרי "נאשי" – האגס האסייאתי – ולטעום תפוחים מגולפים בעיצובים שונים.

הדבוראים יחשפו את המבקרים לתהליך הכנת הדבש, ילמדו אותם איך נוצר הדבש, איך רודים אותו ויתנו טעימות של סוגי הדבש השונים, ובהם דבש הדרים, דבש כותנה, דבש תלתן, דבש אבוקדו ועוד.

שעות הפסטיבל הן בין 9.30-22.30 ובשעות 17:00-19:00 יפעלו סדנאות יצירה לילדים ברוח החג, של הכנת ברכות שנה טובה ועיצוב רימונים מחימר (ללא תשלום).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן