Skip to content

השופט וינוגרד נגד תקיפה באיראן: "אנחנו כולנו בצרה גדולה"

בעוד השופט בדימוס, וינוגרד, מזהיר מתקיפה באיראן - ראש הממשלה ממשיך בקו התקיף שלו. בישיבת הממשלה הבוקר אמר נתניהו: "הקהילייה הבינלאומית אינה מציבה קו אדום ברור לאיראן, ואיראן איננה רואה נחישות בינלאומית לעצור את תכנית הגרעין שלה. עד שאיראן לא תראה קו אדום ברור זה ונחישות זאת, היא לא תעצור את התקדמות תכנית הגרעין האיראנית. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השופט וינוגרד
אם תחליט לתקוף, תתקוף, אל תדבר. השופט וינוגרד

שש שנים לאחר שהסתיימה מלחמת לבנון השנייה, ארבע שנים-וחצי לאחר שהגיש את הדין-וחשבון הסופי שלו ושל יתר ארבעת חברי ועדת הבדיקה הממשלתית שבראשה עמד – השופט אליהו וינוגרד מזהיר מפני יציאה ישראלית לתקיפה באיראן, ללא תמיכתה וגיבויה של ארה"ב. בראיון שנתן הבוקר לתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל מטיל השופט וינוגרד ספק, אם מסקנות הדו"ח שהגישה הוועדה בראשותו, יושמו.

ובינתיים ממשיך ראש הממשלה, בנימין נתניהו בקו התקיף שלו. הבוקר, בפתח ישיבת הממשלה, אמר: "בשבוע שעבר התכנסו נציגיהן של 120 מדינות בטהרן. הם שמעו את דברי הבלע האנטישמיים של שליט איראן, וזה בהמשך לאמירותיו על השמדת ישראל. אף אחד לא קם, אף אחד לא עזב את האולם. הדבר חמור עוד יותר על רקע דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהתפרסם בסוף השבוע. הדוח מאשר את מה שאני אומר זמן רב – הסנקציות הבינלאומיות אמנם מכבידות על כלכלת איראן, אך הן אינן מעכבות כהוא זה את התקדמות תכנית הגרעין האיראנית. האיראנים משתמשים בשיחות עם המעצמות כדי להרוויח זמן וכדי לקדם את תכנית הגרעין שלהם. אני מאמין שצריך לומר את האמת, הקהילייה הבינלאומית אינה מציבה קו אדום ברור לאיראן, ואיראן איננה רואה נחישות בינלאומית לעצור את תכנית הגרעין שלה. עד שאיראן לא תראה קו אדום ברור זה ונחישות זאת, היא לא תעצור את התקדמות תכנית הגרעין האיראנית. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

ואילו שר האוצר, יובל שטייניץ, טען בישיבת הממשלה: ״היחסים האסטרטגים הביטחוניים בין ישראל לארה״ב נשארו איתנים כפי שהיו, שיתוף הפעולה בין המדינות הוא טוב מאוד וגם במגעים שלי עם בכירים בארה״ב אני לא שומע על שום משבר חסר תקדים ביחסים בין שתי המדינות״.

אבל בראיון שנתן הבוקר לגלי צה"ל השמיע השופט בדימוס וינוגרד ביקורת קשה ביותר על ראש הממשלה ושר הביטחון:  "אינני משוכנע שמקבלי ההחלטות, שיושבים עכשיו על המדוכה וצריכים להכריע האם לתקוף או לא לתקוף באיראן, אכן יישמו את מסקנות הדו"ח ההוא. אנחנו כולנו בצרה גדולה".

השופט וינוגרד ממשיך ושואל: "האם הממשלה כולה, ברגע שתחליט על כך, קיבלה מהמטה לביטחון לאומי את כל ההשלכות, את כל האופציות האפשרויות בעד ונגד הפעולה הזו? והממשלה תשקול בכובד ראש האם באמת כל מה שאני מתאר כדברים צפויים יילקחו בחשבון? האם משרד החוץ ערוך לתת תשובות מה עלול לקרות לנו מבחינה מדינית מצד אחד עם ארצות הברית? ארצות הברית מתחננת, לוחצת 'אל תעשו את זה בלעדינו', ואובמה מבקש ואומר 'אל תעשו את זה לפני הבחירות'".

[related-posts]

וינוגרד זועם על ההתעלמות של דרג מקבלי ההחלטות – מהעמדה האחידה של ראשי מערכת הביטחון, המתנגדים לתקיפה ישראלית באיראן: "כל ראשי הממסד הביטחוני, השב"כ והמוסד בעבר ובהווה והמודיעין, כולם אומרים 'אל תתקפו! אל תתקפו!'. ורק ברק ונתניהו יחליטו כן? בשביל מה? עם כל הסכנות האלו וכל מה שקורה – אולי יש פתרון אחר? אולי נחכה ואז בשלב מסוים האמריקנים יגידו 'בואו נעשה פעולה ביחד', 'בואו נפעל כך או אחרת'? בינתיים פועלים עם סנקציות והכל. מה אומר נתניהו: 'אני לוקח על עצמי אחריות – אם תהיה פשלה זאת אחריותי'? זה מנחם אותי מאד…זה פותר לי את הבעיה?", מתרעם וינוגרד.

וינוגרד ממשיך ותוהה: "האם נלקחת בחשבון המציאות החדשה שלתוכה ניקלע כולנו, אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין? האיראנים יגיבו במטח של טילים, ולא בירי ספוראדי, והם עשויים לגרור אחריהם גם בני ברית נוספים שלהם באזור. זו מציאות שמעולם לא התמודדנו איתה. אם נתקיף את איראן יש להניח לא רק שהיא תנסה את כוחה בירי טילים – ויש לה את האמצעים לכך – לכל מיני נקודות אסטרטגיות בישראל. יחד איתם עלולים חיזבאללה לקבל את ההזדמנות הזו לעזור לאיראן, והחמאס מעזה ומסיני. בקיצור, אנחנו צפויים לגשם של טילים מכל הכיוונים, ואני לא יודע עד כמה העורף מוכן. אנחנו רואים את הדיווחים בעיתונות, שהעורף רחוק מלהיות מוכן. לא רק בעניין של מקלטים – אלא גם מסכות".

דו"ח וינוגרד. האם הדו"ח הבא בדרך?
דו"ח וינוגרד. האם הדו"ח הבא בדרך?

וינוגרד תוקף גם את ראש הממשלה, ואומר כי הוא "כועס על אלו שמרבים לדבר, אבל מדבר יותר מכולם". "בשביל מה הדברת הזו?", מתרעם, "אתה מתכוון לפעול – שב ושתוק! תחליט בחשאי אם אתה תוקף, ואם תחליט לתקוף – תתקוף! אבל מה אתה מדבר? בשביל שהאיראנים יהיו מוכנים עוד יותר ויכינו את הטילים ישר מכוונים לכיווננו?".

בדבריו החריפים, השופט בדימוס כורך יחד את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון ברק, אומר את שמם בנשימה אחת, ורומז שבהחלטתם הם עלולים לפגוע במפעל הציוני. "אתה הולך לסכן את כל המדינה שלנו, כל מה שבנינו. גם את המדינה מבחינה פיזית וגם את כל הכלכלה", הטיח בברק. "לא יותר מ-500 הרוגים", השיב שר הביטחון. "אתה ספרת? אתה יודע?", החזיר וינוגרד, "לא יודע מה השיקולים שלהם. זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה".

עמדה שונה לגמרי הציג חבר הוועדה, פרופ' יחזקאל דרור, בראיון ל"מגפון" לפני כשבועיים, כאשר אמר, כי בניגוד למלחמת לבנון השניה "הפעם אני סומך יותר על מקבלי ההחלטות".

בלשכת ראש הממשלה אומרים בתגובה לדברי השופט וינוגרד: "הדיונים הביטחוניים שמתקיימים בשלוש וחצי השנים האחרונות הם חסרי תקדים בהיקפם ובעומקם ויעידו על כך המשתתפים בהם. בדיונים משתתפים כל הגורמים הרלבנטיים בדרג המדיני והביטחוני, ורק לפני פחות משלושה חודשים צוינה בדו"ח מבקר המדינה כמות הדיונים המרובה בנושאי חוץ וביטחון. בנוסף, לראשונה מקום המדינה הוקם משרד להגנת העורף שכל ייעודו הוא שיפור מוכנות העורף".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן