Skip to content

מריו בליני: התאומים של הדויטשה בנק מדברים איטלקית

על פרויקט השיפוץ הירוק של מטה הדויטשה בנק בפרנקפורט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסוף שנת 2006 זכה האדריכל מריו בליני בתחרות בינלאומית לשיפוץ שני גורדי השחקים ("התאומים"), בהם ממוקמת הנהלת הדויטשה בנק בפרנקפורט.

"האתגר הגדול עבורנו האדריכלים היה לשנות את המבנים כמבוקש מבלי לעשות שינויים משמעותיים בחלקם החיצוני," משחזר בליני "משום שכבר אז, עוד בטרם השיפוץ, היו המגדלים נקודת ציון במרכז הפיננסי בפרנקפורט וחלק מקו הרקיע שלו."

בשנת 2007 החלו בתכנונים המקיפים, שדרשו שיתוף פעולה עם צוותי מהנדסים מיומנים, ועבודות הבנייה נמשכו עד שנה שעברה.

מתחם הדויטשה בנק - מבט מהרחוב פנימה. צילום: Mario Bellini Architects
מתחם הדויטשה בנק - מבט מהרחוב פנימה. צילום: Mario Bellini Architects

בליני מעדיף שיפוץ על בנייה מחדש בכל מקום שהדבר ניתן לביצוע: "עבורי, שיפוץ או שדרוג לא רק מאפשרים עבודה אדריכלית מעניינת כלשעצמה, אלא גם מאתגרים ומקנים הזדמנות לשימור 'חכם' של המרקם האורבני הקיים. בעבר תכננתי מספר פרויקטים של שיפוץ ואני עובד על כמה גם עכשיו. 'שיפוץ' מבחינתי אינו רק לפרש את הקיים אלא גם להכיל במבנה רצונות ושאיפות חדשים. שיפוץ משמעו להפיח במבנה חיים חדשים."

שני התאומים זכו לשיפוץ ולשדרוג אדריכלי משמעותי, שהפך אותם למבנים ירוקים מהמתקדמים בעולם. התכנון החדש מאפשר חסכון באנרגיה ובמחזור פסולת ומאפשר סביבת עבודה בריאה ואיכותית יותר:

  • הצורך באנרגיה לצורכי חימום קטן לאחר השיפוץ ב- 67%;
  • צריכת החשמל קטנה לאחר השיפוץ ב- 55%;
  • צריכת המים קטנה לאחר השיפוץ ב- 74%;
  • פליטות גז דו-תחמוצת הפחמן קטנו לאחר השיפוץ ב- 89%;

ובנוסף – 98% מהפסולת שנאספה במהלך עבודות השיפוץ הועברה למיחזור.

ירוקים יותר. צילום: Deutche Bank
ירוקים יותר. צילום: Deutche Bank

בליני תכנן מחדש את הכניסה למתחם הבנק והגדיל את שטח המבואה פי חמש. להשלמת יצירת המופת האדריכלית, הוצב בתוך מתחם הדויטשה בנק פסל פלדה כדורִי ענק ("The Sphere") שניתן לעבור דרכו באמצעות שני גשרים.

המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. מראה כדור הפלדה (הספירה) מלמטה. צילום: Mario Bellini Architects
המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. מראה כדור הפלדה (הספירה) מלמטה. צילום: Mario Bellini Architects
המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. מראה מעל אחד הגשרים. צילום: Mario Bellini Architects
המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. מראה מעל אחד הגשרים. צילום: Mario Bellini Architects

זהו למעשה לב ליבו של הפרויקט: "כשעומדים ברחוב, מחוץ למגדלים, ניתן לראות את פנים המבואה: את הפסל הכדורי, את הגשרים ואת חלקם התחתון של המגדלים. המבואה-הכיכר המקורה הפכה להיות חלק מהמגדלים וגם חלק מהרחוב ומעיר. הצלחנו לחבר את העיר והמגדלים."

"ספֵירה" היא כדור, מתחם שבו מתרחשת פעילות מסוימת, כדור חישוקים שעשו בו שימוש להראות את מסלולם העיקרי של השמש, הירח ויתר הכוכבים. זוהי צורה מורכבת שהיא מרכיב חשוב בטבע ובפילוסופיה.

המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. צילום: Mario Bellini Architects
המבואה של מתחם הדויטשה בנק בפרנקפורט. צילום: Mario Bellini Architects

"כדור הפלדה והגשרים שחוצים אותו, כמו יצירת אמנות, הם המרכז של כל מתחם הדויטשה בנק," מסביר בליני "הם מייצגים זרימה אינסופית של אנרגיה. כדור הפלדה ('הספֵירה') מאחד ומחבר את כל מתחם הדויטשה בנק. הוא בנוי בצורה אקראית על מנת לסמל את התנועה המתמדת של היקום ואת התנועה התזזיתית וחסרת הסבלנות לעתים של בני האדם."

"זוהי למעשה מטאפורה לדויטשה בנק. המשימה שלנו היתה לתרגם וליצוק לתוך העיצוב לא רק את השורשים ההיסטוריים של הבנק אלא גם ההווה והעתיד של המוסד הפיננסי. שילוב של מוסד חזק ובעל שורשים איתנים ויחד עם זאת דינאמי, יצירתי ומסוגל להסתגל לשינויים ולהטמיע אותם."

* * *

נתונים טכניים – המגדלים:

  • גובה: 155 מטרים
  • 7 קומות תת-קרקעיות: 4 מתוכן מרתף; 3 – חניה
  • 34 קומות במגדל A
  • 36 קומות במגדל B
נתונים טכניים – הספירה:
  • קוטר: 16 מטרים
  • מורכבת מ- 55 טבעות עשויות מדפי פלדת אל חלד בחיתוך לייזר, שהולחמו באתר עצמו
  • מורכבת בסך הכל מ- 1,400 חלקים
  • משקל: 35 טונות

* * *

מריו בליני. צילום: Mario Bellini Architects
מריו בליני. צילום: Mario Bellini Architects

מריו בליני, אדריכל איטלקי יליד 1935, שחי ועובד במילאנו. בשנת 1959 סיים את לימודי האדריכלות ב – Politecnico di Milano. מעבר לאדריכלות, בליני פועל גם בתחום העיצוב האורבני, עיצוב רהיטים ועיצוב מוצרים לתעשייה. זכה במספר פרסים יוקרתיים בתחום האדריכלות וניתן למצוא עבודות שלו במוזיאונים רבים, לרבות המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) שהקדיש לו תערוכת יחיד. אחד הפרויקטים האחרונים שלו היה האגף החדש לאמנות האיסלם במוזיאון הלובר בפריז.

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן