Skip to content

המלצות וועדת המזון על יחסי ספקים קימעונאים יוגשו ביום א' לאישור הממשלה

כך סיכמו שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ושר התמ"ת, שלום שמחון. בין ההמלצות: איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת, איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים, איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות, הגבלת פתיחת סניפים חדשים של הרשתות הקמעונאיות ושקיפות מחירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ושר התמ"ת, שלום שמחון, שוחחו הבוקר וסיכמו על הגשת הצעת המחליטים לאישור המלצות וועדת המזון, כבר ביום א' הקרוב. השניים, יגישו את הצעת המחליטים לממשלה, בתום שבועות של עבודה מאומצת, במהלכה עמלו צוותים מקצועיים ממשלתיים על מנת להכין הצעת מחליטים, הפורטת את המלצות ועדת המזון ומסבה אותן לפורמט הנדרש לצורך החלטת ממשלה, במטרה לקדם את הצעות החקיקה והתקנת התקנות המתחייבות על מנת ליישם את המלצות הוועדה.

הצעת המחליטים אינה מסתפקת ברמה ההצהרתית והיא כוללת בין השאר:

א. פירוט האופן בו יחוקק חוק על בסיס עקרונות ה"צו המוסכם" המסדיר את יחסי הספקים והקמעונאים בישראל, בין היתר:
o איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת
o איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים.
o איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות.

ב. "יישום "מודל התחרות האזורית – לקבוע בחוק הוראות שמטרתן קידום והבטחת תחרות בשוק קמעונאות המזון. קרי, שליטה והגבלת פתיחת סניפים חדשים של הרשתות הקמעונאיות. כך, יוסמך הממונה על ההגבלים העסקיים להגביל את יכולתו של קמעונאי גדול שמחזיק בנתח של מעל 30% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות של חנות שלו, מלפתוח חנות נוספת באזורי ביקוש. כמו כן, בהוראת שעה, יוסמך בית הדין להגבלים עסקיים להורות לאדם המחזיק בנתח של יותר מ – 50% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות ויש לו לפחות שלוש חנויות באזור הביקוש הרלבנטי, על צמצום היקף זכותו בחנות או על מכירת זכותו לאדם אחר.

ג. לאסור על קמעונאי גדול המחזיק ביותר מ- 30% מפדיון המכירות להיות צד להסדרים שיגבילו קמעונאים אחרים מלהתקשר בחוזה מקרקעין למכירה, להחכרה, להשכרה, להקמת חנות או כל פעילות מתחרה בתחום המזון באזור הביקוש הרלבנטי לחנות שאליה מתייחסת אותה קבוצת תחרות.

ד. הסמכת שר התמ"ת להתקנת תקנות לחיוב הקצאת שטח מדף למוצרים מפוקחים.

ה. שקיפות מחירים – במטרה להגביר את שקיפות המחירים בתחום המזון ומוצרי הצריכה, לקבוע הסדרים בחוק שיחייבו קמעונאי לפרסם באופן פומבי באמצעים אלקטרוניים את מחירי המוצרים שהוא מוכר באופן שיאפשר לבצע על בסיס הפרסום כאמור השוואה של מחירים, בזמן אמת.

ן. הקלות והסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון לישראל בכלל ובאמצעות ייבוא מקביל בפרט.

ז. פרסום השוואה בין לאומית של מחירי מוצרים המיובאים לישראל

ח. פרסום בחנויות של המחירים הסיטונאיים של פירות וירקות המפורסמים ע"י משרד החקלאות.

"יישום המלצות וועדת המזון יוביל להוזלת מחירי מוצרי המזון. מהלך זה הינו נדבך נוסף בשורת הצעדים שמובילה הממשלה על מנת להפחית מיוקר המחייה לטובת אזרחי ישראל", מדגיש שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

"מדובר בבשורה גדולה לצרכנים ונעשה מאמץ גדול לאשר ההמלצות עוד בטרם סיום עבודת הממשלה הנוכחית. המלצות הועדה מסכמות את העבודה המקיפה ביותר שנעשתה בישראל לבחינת שוק המזון, הסיבות ליוקר המחיה ודרכים להפחתתו", מציין שר התמ"ת, שלום שמחון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן