Skip to content

פיצוי לעובדים זרים שפוטרו לקראת תום אשרת השהייה

המעסיק טען, כי לא פיטר את העובדים וכי הם עזבו את העבודה מרצונם, סמוך לסיום אשרת השהייה שלהם. במקביל הודה כי החל להנפיק לעובדים תלושי שכר רק כשבעה וחצי חודשים לאחר שהחלו לעבוד אצלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מעסיק שפיטר עובדים זרים לקראת תום אשרת השהייה שלהם בארץ, ללא תשלום הזכויות המגיעות להם – ישלם סך של כ-147 אלף שקל. כך פסק בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, אליו פנו שלושת העובדים התאילנדים בתביעה נגד המעסיק.

מתחת לשכר המינימום, וללא פיצויי פיטורין. עובדי חקלאות
מתחת לשכר המינימום וללא פיצויי פיטורין. עובדים זרים חקלאות (צילום אילוסטרציה)

בתביעה טענו העובדים, כי פוטרו  בסמוך לסיום אשרת השהייה שלהם בישראל בלי לקבל פיצויי פיטורים וזכויות נוספות, זאת לאחר שהועסקו במשך חמש שנים כעובדי חקלאות. לטענת העובדים, הגיעו להם הפרשי שכר כיוון שהמעסיק שילם להם פחות משכר מינימום וכי הם זכאים לפיצוי על הלנת שכר של חודשיים, בתוספת תשלום שקל עבור שכר העבודה עצמו.

המעסיק טען, כי לא פיטר את העובדים וכי הם עזבו את העבודה מרצונם, בסמוך לסיום אשרת השהייה שלהם. במקביל  הודה כי החל להנפיק לעובדים תלושי שכר רק כשבעה וחצי חודשים לאחר שהחלו לעבוד אצלו. כמו כן הודה  כי לא שילם לשניים מהם שכר עבודה של חודשיים אך זאת, לטענתו, כיוון שקיזז את השכר מחובות שצברו במכולת וכן מתמורת ההודעה המוקדמת, כיוון שעזבו בלי להודיע.

את פסק דינו פתח השופט צבי פרנקל באספקט המוסרי של העסקת עובדים זרים  אותו כיוון למעסיק.  "רצונכם לדעת טיבה וטבעה של מערכת משפטית, לכו נא ובדקו יחסה אל ה'אחר' שבקרבה… מבחנה האמתי של כל חברה, והמערכת המשפטית כחלק בלתי נפרד ממנה, הוא ביחסה לקבוצת השוליים שבקרבה…"

לעצם הפסיקה, השופט קבע  כי לנוכח העובדה שתקופת עבודתו של עובד זר בישראל מוגבלת ל-63 חודשי, ולאור הצהרת המעסיק בפני משרד הפנים כי העובדים עזבו כיוון שהיו צריכים לחזור לתאילנד, זכאי כל אחד מהתובעים לתשלום פיצויי פיטורים בעבור 63 חודשי עבודתו, כך שכל אחד מהם יקבל 20,500 שקל.

עוד נקבע כי המעסיק לא היה רשאי לקזז משכר העבודה את החוב שלטענתו היו שניים מהעובדים חייבים למכולת (שאף לא הוכח על-ידו), וכי לא היה זכאי לקבל תמורת הודעה מוקדמת, מאחר שעבודתם הסתיימה בשל סיום אשרת העבודה כאמור. כמו כן, העובדה כי לא שילם את שכר העבודה המלא לעובד השלישי מראה, כי לא סבר שהעובדים אכן חייבים לו הודעה מוקדמת וחייב אותו לשלם לשני העובדים את שכר העבודה בסכום של 7,000 שקל.

לעניין הפרשי השכר נפסק, כי לא הוכח כי המעסיק לא שילם לעובדים שכר מינימום, אולם מאחר שלא הנפיק להם תלושי שכר עבור שבעה וחצי החודשים הראשונים של עבודתם, ישלם להם הפרשי שכר עבור תקופה זו בסך 7,500 שקל. עוד חויב המעסיק לשלם לעובדים גם דמי הבראה של 5,110 שקל, והפרשות פנסיוניות של 11,316 שקלים.

בסך הכל חויב המעסיק לשלם לשלושת העובדים 147,278 שקלים. לצד הוצאות משפט בסך 5,500 שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן