Skip to content

פרשת התעללות בנווה יעקב: "כולם ידעו ושתקו"

75 עובדים מתוך 100 עובדי מוסד רפואי פרטי בפ"ת, נווה יעקב, עוכבו לחקירה במשטרה בחשד כי התעללו לכאורה בחוסים. הם חשודים בהתעללות פיזית ומינית. חלקם חשוד באי דיווח. המשטרה: "זו הייתה חקירה קשה ומסועפת כי היה כאן קשר של שתיקה". עד כה נעצרו שמונה בני אדם וחמישה נשלחו למעצר בית, בינהם שני בכירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשה חמורה של התעללות פיזית, נפשית ומינית נחשפה  ביום רביעי בבוקר בבית החולים הפסיכיאטרי הפרטי "נווה יעקב" בפתח תקווה. השכם בבוקר פשטו שוטרי תחנת המשטרה בפתח תקווה, בראשות מפקדת התחנה, סנ"צ סיגל בר צבי, על המוסד. כ-70 מתוך 100 עובדי המוסד, בהם רופאים, אחיות וצוות סיעוד, עוכבו לחקירה והם נחקרים על ידי חוקרי המשטרה. עד כה נעצרו שמונה בני אדם בחשד למעורבות בפרשה וחמישה נשלחו למעצר בית. בין העצורים שני בכירים מהנהלת המוסד.

על פי החשד מספר עובדים במקום תקפו מאושפזים, פיזית ומינית, בעוד עובדים אחרים שידעו על הנעשה נמנעו מדיווח.

חלק מהמעוכבים חשודים בהתעללות, חלקם באי דיווח ואחרים התבקשו להעיד על עמיתיהם. במוסד שוהים 160 חוסים המוגדרים "קשים". על פי החשד, החשודים תקפו מינית את החוסים, ביצעו בהם מעשים מגונים ונקטו נגדם באלימות. במקרים מסוימים נגרמו למותקפים חבלות שדרשו אשפוז בבתי החולים.

חוקרים במוסד הרפואי נווה יעקב היום (צילום: משטרת ישראל)
חוקרים במוסד הרפואי נווה יעקב היום (צילום: משטרת ישראל)

החקירה הסמויה בפרשה החלה לפני כשנה בעקבות תלונות רבות מצד משפחות חוסים ששוהים במוסד. הבוקר, עם הפיכתה לגלויה, פשטו 150 שוטרים על המוסד עצמו וגם על בתי חשודים, כדי לעצור אותם לפני שיספיקו לתאם ביניהם עדויות. בחקירה עצמה, שפעלה תחת השם "אל תשליכני", השתתפו גם אנשי משרד הבריאות ומשרד הרווחה.

"זו הייתה פרשה קשה וסבוכה, היות והיה כאן קשר של שתיקה בין בחשודים", אמרה הבוקר סנ"צ בר. לדבריה, "מדובר בהתעללות מינית ופיזית, בהזנחה קשה ובתת טיפול". בר הוסיפה כי "לאחר שנסיים לחקור ונגבה עדויות  מהעובדים, נחליט את מי לעצור ואת מי לא".

כל המעוכבים הובאו לתחנת משטרת פתח תקווה, והחשודים הובאו לבית משפט השלום בעיר. החוסים עצמם נחקרו על ידי צוותים מיוחדים האמונים על חקירה מסוג זה. בידי המשטרה מצויים ככל הנראה חומרים שצולמו על ידי מצלמות סמויות שמוקמו בשטח המוסד.

עוד נודע, כי לפני כשלוש שנים פנה ארגון "בזכות", הפועל לשוויון זכויות של בעלי מוגבלויות, למשרדי הרווחה והבריאות בדבר תלונות שקיבל מצד המשפחות של החוסים המאושפזים במוסד, ודבר לא נעשה בנושא. בחודש מאי 2011 ביקר במוסד סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אך גם לאחר ביקורו לא השתפר המצב ולא הופסקה ההתעללות.

משרד הבריאות מסר בתגובה, כי "בעקבות תלונות על אלימות כלפי מטופלים במוסד פרטי במרכז הארץ, החליטה באפריל 2012 פסיכיאטרית מחוז המרכז להגיש תלונה למשטרה. במהלך תקופה זו, ביצע משרד הבריאות ביקורות תכופות, כולל ביקורות פתע. היום, במסגרת פעולה משותפת של משרד הבריאות עם המשטרה ומשרד הרווחה, הגיעו פסיכיאטרית מחוז המרכז, פסיכיאטרים מהאגף לבריאות הנפש, צוותי בקרה מלשכות פסיכיאטרים של משרד הבריאות, אנשי צוות סיעודי, עובדים סוציאליים, מרפאות בעיסוק וצוות כוח עזר מבית החולים אברבנאל. צוות רפואי נרחב זה נועד להחליף את הצוות הקבוע במוסד לשם ביצוע חקירת המשטרה".

עוד נמסר, כי "משרד הבריאות העביר את ניהול המקום לאחריותו בשלב זה. על צעד זה הוחלט מבעוד מועד, כאשר משרד הבריאות שם לנגד עיניו לשמור על המטופלים וזכויותיהם".

עורך הדין דוד הורביץ, המייצג את המוסד, הגיב ואמר כי ההנהלה תסייע למשטרה לאתר מקרים של אלימות. לדבריו,"לפני חצי שנה הגיעה אלינו תלונה של חוסה שאיש צוות הטריד מינית, והציע לה סיגריות תמורת יחסי מין. במקרה אחר, הגשנו תלונה בעקבות טענת משפחתו של חוסה שרצו להוציא אותו מהמוסד לאחר שהוכה על ידי אנשי צוות. הצוות טען שהחוסה תקף אותם. החוסה הזה נשלח לבדיקה פסיכיאטרית בבית חולים 'גהה', חזר למוסד ואושפז במחלקה סגורה"



 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן