Skip to content

מכתב לריבלין: מפצירים בך לקבל החלטה שתשמור על זכות העם

לאור האינטרס הציבורי המובהק בסוגיית "רווחים כלואים" והסערה הציבורית שקמה בעקבות הפרסומים בעניין, אנו מתריעים על כך שהכנסת עלולה לשמש מחר בימה למחטף ממשלתי מקומם ביותר, וזאת כאשר 80 יום לאחר מכן יוחלף הרכבה על פי רצון הציבור בבחירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לכבוד                                                                                              4 בנובמבר 2012

ח"כ ראובן ריבלין
יו"ר הכנסת

הנדון: התערבותך הדחופה למניעת העברתו החטופה של חוק "הרווחים הכלואים"

מכובדי,

פיזור הכנסת והקדמת הבחירות נבעו, על פי הודעת ראש הממשלה מיום 9 באוקטובר 2012, מכישלון מאמציו של ראש הממשלה להעביר תקציב אחראי – וזאת בשל התנגדות סיעות הקואליציה. בין היתר אמר ראש הממשלה: "אני מבקש מהעם מנדט מחוּדש… להביא תקציב אחראי עם ראייה ארוכת טווח". ראש הממשלה אף ציין כי "בעת הזו לא ניתן להביא תקציב אחראי."

מובן כי מדיניות ממשלתית אחראית אינה עולה בקנה אחד עם הצבעה על חוק "הרווחים הכלואים" בשעה שעדיין לא אושר תקציב המדינה, ועל ידי כנסת שכבר סיימה את תפקידה ונקלעה לסחרור של מערכת בחירות. והנה, למרות זאת מתוכננת הצבעה כזו במסגרת ישיבה מיוחדת של הכנסת שתתקיים מחר, יום שני, 5 בנובמבר 2012.

הכסף העשוי להתקבל ממיסוי ה"רווחים הכלואים", לאחר דיון ציבורי רציני, יוכל לשרת את תקציב המדינה ואת האינטרסים של אזרחי המדינה באופן הטוב ביותר ולמשך השנים הבאות. הצעד הצודק והמובן מאליו יהיה אפוא לדחות את הדיון לכנסת הבאה.

בעבר פסק בית המשפט העליון כי מעמד הממשלה לאחר פיזור הכנסת הוא מעמד מיוחד. "ממשלה שכזו, שאינה נהנית מאמון הכנסת, מחויבת לנהוג באופן מרוסן ולהימנע מהחלטות בעלות משקל, שאין בהן כורח ודחיפות מיוחדים".

יש הטוענים, כי לא ניתן לדחות את ההצבעה בסוגיה לשנת 2013, שכן הדבר יביא לדחיה של שנה בהחלת החוק. אולם בדיון בוועדת הכספים ב-1 באוגוסט 2012, אמר יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה, כי גם כיום יכולות רשויות המס להוציא לחברות הגדולות הפועלות במשק הישראלי שומה כדין על רווחיהן, וזאת בהסתמך על סעיף 77 לפקודת מס ההכנסה (פרוטוקול מספר 1178, ועדת הכספים). על דברים אלו חזר גם כבוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, בדיון שנערך בכנסת ב-23 בספטמבר 2012.

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין. (צילום: רפי מיכאלי)
הבקשה נדחתה. יו"ר הכנסת ראובן ריבלין. (צילום: רפי מיכאלי)

לאור האינטרס הציבורי המובהק בסוגיית "רווחים כלואים" והסערה הציבורית שקמה בעקבות הפרסומים בעניין, אנו מתריעים על כך שהכנסת עלולה לשמש מחר בימה למחטף ממשלתי מקומם ביותר, וזאת כאשר 80 יום לאחר מכן יוחלף הרכבה על פי רצון הציבור בבחירות.

הרושם המתקבל בציבור לאור ההצבעה הצפויה מחר הוא, כי שר האוצר מעדיף להתהדר באיזון תקציב המדינה בכשלושה מיליארד שקלים בטווח הקצר, על חשבון גביית מס עמוקה יותר לטובת הציבור בטווח הארוך; ולבטח אין בכך "כורח ודחיפות מיוחדים". זאת ועוד, בעשותו כן מסנדל שר האוצר את הכנסת ואת הממשלה שייבחרו בעוד פחות משלושה חודשים, ומונע מהן לפעול למען איזון טוב יותר בין עידוד השקעות הון לבין האינטרס הציבורי.

אנו מפצירים בך לקבל החלטה ברורה שתשמור על זכות הריבון, כלומר העם, לקבוע את הרכב הנציגים שיכריעו בסוגייה מהותית זו, ולדחות את ההצבעה על "הרווחים הכלואים" לאחר כינוס הכנסת ה-19.

בברכה,

ישראל יקרה לנו המשמר החברתי

העתקים:
עו"ד יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה

השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מבקר המדינה

1 Comment

  1. פוגה
    11 בנובמבר 2012 @ 12:35

    אז הפצרתם, לא שמים עלינו…..בושה וחרפה….אולי בפתקיות בקלפי נצליח יותר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן