Skip to content

פועלי אירופה מוחים נגד צעדי הצנע ביבשת

שביתות צפויות בספרד, יוון, פורטוגל ואיטליה, וצעדי מחאה אחרים בבלגיה, גרמניה, צרפת, בריטניה וכמה ממדינות מזרח אירופה. ההתנגשות האלימה הראשונה אירעה היום ברציף אוטובוסים במדריד, שם נאבקה המשטרה במפגינים שניסו למנוע מהאוטובוסים לצאת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפגנות במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)

פועלים בכל רחבי האיחוד האירופי מוחים ושובתים היום נגד האבטלה הגואה וצעדי הצנע. מארגני השביתות דוחקים במנהיגי המדינות לוותר על הצנע ולטפל בבעיות החברתיות הגוברות. כך מדווח ה-BBC.

שביתות צפויות בספרד, יוון, פורטוגל ואיטליה, וצעדי מחאה אחרים בבלגיה, גרמניה, צרפת, בריטניה וכמה ממדינות מזרח אירופה. טיסות ברחבי אירופה בוטלו או שמועדיהן שונו. ספרד ופורטוגל הוכו במיוחד, וחברות התעופה ממליצות לנוסעים לברר את מועדי הטיסות לפני יציאתם לשדות התעופה.

קונפדרציית האיגודים המקצועיים של אירופה דוחקת בפועלים לשבות היום, רביעי. ג'ודית קירטון-דרלינג מזכירת הקונפדרציה אומרת כי צעדי הצנע אינם מועילים. "הם מגבירים אי-שוויון, הם מערערים את היציבות החברתית ואינם מיישבים את המשבר הכלכלי".

קירטון-דרלינג. צעדי הצנע רק מזיקים (מקור: יו טיוב)
קירטון-דרלינג. צעדי הצנע רק מזיקים (מקור: יו טיוב)

40 ארגונים מ-23 מדינות מעורבים בהפגנות היום. איגודי עובדים בספרד ובפורטוגל פתחו בשביתות בחצות במחאה על צעדי צנע המשלבים העלאת מיסים וקיצוץ בשכר, קצבאות, הטבות ושירותים חברתיים. בספרד, שבה שיעור האבטלה הוא 25%, הגבוה באירופה,  החלו מצעדים בחצות.

"יש לי שני בנים בבית, אחד מקבל דמי אבטלה, השני יושב בבית כבר שלוש שנים", אמרה עקרת בית מוחה, פאקי אולמו. "לא שהוא לא רוצה לעבוד, פשוט אין עבודה".

ההתנגשות האלימה הראשונה אירעה היום ברציף אוטובוסים במדריד, שם נאבקה המשטרה במפגינים שניסו למנוע מהאוטובוסים לצאת. אירועים אלימים התרחשו בערים אחרות בספרד, ומשרד הפנים דיווח על מעצרים. מצד אחר, אתמול, שלישי, הפגינו בברצלונה שוטרים נגד אמצעי הצנע. ממשלת ספרד ממעיטה בערך השביתה הכללית, וטוענת שצריכת החשמל עומדת על 80 אחוז מהצריכה הנורמלית. האיגודים מצדם טוענים שהעבודה חדלה לחלוטין בכמה חברות ענק, לרבות דנונה והיינקן.

בפורטוגל השכנה יצאו מפגינים לרחובות השכם בבוקר, נושאים שלטים בגנות האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי של אירופה, הטרויקה שחילצה את פורטוגל מפשיטת רגל במחיר 78 מיליארד יורו. התחבורה הציבורית בעיר נבלמה לחלוטין כמעט, בתי ספר רבים ומשרדים צפויים להיסגר.

באיטליה, עובדי תחבורה אמורים להצטרף לשביתה כללית בת ארבע שעות, אך חברות התעופה אינן צופות שיבושים בטיסות.

הפגנות בצרפת

מנהיגי האיגודים במארסיי מובילים את ההפגנה (צילום: עמית מנדלזון)

לראשונה זה זמן רב הגיעו כמעט כל האיגודים המקצועיים להסכמה ופרט לאחד (ה-FO) יצאו כולם לרחובות למחות על צעדי הצנע ולהפנות אצבע מאשימה לממשלת הולנד שלא שינתה כהוא זה את מדיניותו של הנשיא היוצא ניקלוה סרקוזי. התתנגדות בצרפת לצעדי הצנע מתפשטת, והשאלה הנשאלת היא מדוע הציבור אמור לשלם על משבר שנוצר על ידי הבנקים. האבטלה בצרפת גם היא במגמת עלייה, והתמיכה בנשיא הנכנס, שמסיים בימים אלו 6 חודשים ראשונים של הקדנציה שלו, מתדרדרת והולכת. אל הווקום נכנסים האיגודים המיוצגים על ידי חזית השמאל, שטענו לאורך כל הדרך שהולנד הוא תואם סרקוזי, וארגוני השמאל האנרכיסטי שהאג'נדה שלהם לא ממש ברורה לאיש.

אלפי מפגינים ברחובות (צילום: עמית מנדלזון)

בכל רחבי צרפת שובתת כל המערכת הממסדית והממשלתית, ובכל ערי צרפת יש הפגנות. במרסי יצאו לרחובות 3,000 עד 5,000 איש (תלוי את מי שואלים) להפגנת כוח מרשימה למדי ועצרו את התנועה בעיר, שגם בימים רגילים קשה לקרוא לתנועה בה זורמת.

1 Comment

  1. אורי שני
    21 בנובמבר 2012 @ 13:03

    ב-14 בנובמבר 2012 התקיימה השביתה הכללית הגדולה ביותר באירופה עד כה, שהשתתפו בה עשרות מיליוני עובדים בפורטוגל, ספרד, יוון, קפריסין, מלטה, וגם עשרים מדינות נוספות, כמו באיטליה, בלגיה, צרפת ושאר אירופה, באופן חלקי. באיחור של מאה שנה בדיוק התאחדו פועלי אירופה כדי להתנגד לתוכניות השליטים להרוס את העולם שלנו. למה כמעט ולא שמענו על זה? לא במקרה "חוסל" אחמד ג'עברי ב-14 בנובמבר:
    http://abumidian.wordpress.com/hebrew/maamarim/14-11-12/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן