Skip to content

צעדי הממשלה מסכנים את ההסכמים עם האיחוד האירופי

מעתה: כל ההסכמים בין מדינת ישראל והאיחוד האירופי חייבים לציין, באופן חד משמעי ומפורש, את אי תחולתם על השטחים שנכבשו על ידי ישראל בשנת 1967 – כלומר, ברמת הגולן; בגדה המערבית כולל מזרח ירושלים וברצועת עזה. בתוך כך נמשכת הקריסה המדינית: הערב גינוי 14 חברות מועצת הביטחון את ישראל ורק ארה"ב מנעה גינוי רשמי של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל ההסכמים העתידיים, שייחתמו עם האיחוד האירופי, יכללו בתוכם הגבלה מפורשת שלפיה הם לא יחולו על האזורים שבשליטת ישראל, מעבר לקו הירוק. גורמים כלכליים בכירים חוששים כי החרגה מפורשת זו של השטחים, שמעבר לקו הירוק, מהסכמי הסחר, המדע ושאר ההסכמים עם מדינות האיחוד – תגרום לישראל נזקים כלכליים כבדים. כך נודע ל"מגפון".

הסיבה לכך כרוכה באחד מסעיפי הצהרת שרי החוץ האירופיים, שניתנה עוד ב-10 בדצמבר, לפני תשעה ימים, בעקבות החלטת הממשלה לקדם את תכנון הבנייה ב-E1. על פי סעיף זה, כל הסכם עתידי בין ישראל לאיחוד האירופי יהיה חייב לכלול סעיף, המציין במפורש שההסכם אינו מתייחס לאזורים שבשליטת ישראל מעבר לקו הירוק.

וזו לשון ההגבלה שהוטלה על ההסכמים העתידיים עם ישראל: "האיחוד האירופי מבטא את מחויבותו להבטיח שבהתאם לחוק הבינלאומי – כל ההסכמים בין מדינת ישראל והאיחוד האירופי חייבים לציין, באופן חד משמעי ומפורש, את אי תחולתם על השטחים שנכבשו על ידי ישראל בשנת 1967 – כלומר, ברמת הגולן; בגדה המערבית כולל מזרח ירושלים וברצועת עזה".

עוד נאמר בסעיף זה כי האיחוד האירופי והמדינות החברות בו "חוזרים על מחויבותם להבטחת המשך יישום, מלא ואפקטיבי של החקיקה הקיימת באיחוד האירופי וההסדרים הבילטרליים – החלים על מוצרים מן ההתנחלויות".

"כל ממשלות ישראל בנו בירושלים ואנו לא נשנה זאת". בנימין נתניהו עם השגרירים מהפסיפיק (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
"כל ממשלות ישראל בנו בירושלים ואנו לא נשנה זאת". בנימין נתניהו עם השגרירים מהפסיפיק (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

ההשלכות של סעיף זה, לדברי גורמים כלכליים, עלולות להיות קשות מאוד. אם ישראל, מסיבות פוליטיות, לא תסכים לחתום על הסכמים תחת הגבלה זו –  קיים ספק גדול אם ייחתמו עוד הסכמי סחר, מדע, חילופי תרבות או כל הסכם אחר עם האיחוד האירופי. מאידך, אם תסכים ישראל לחתום על ההסכמים תחת ההגבלה החדשה – יוחרגו כל המוצרים והשירותים מתוצרתה, גם אם מקורם באזור תעשייה בירושלים, מעבר לקו הירוק או ברמת הגולן.

בתוך כך נמשכת הקריסה המדינית של ישראל מול הקהיליה הבינלאומית. כל המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם גינו הערב בחריפות את החלטות הממשלה האחרונות לבנות אלפי יחידות דיור בירושלים, מעבר לקו הירוק. ארה"ב הייתה היחידה שנמנעה מכך והיא בלמה החלטת גינוי רשמית של מועצת הביטחון, למרות שאתמול כינתה דוברת הסטייט דיפרטמנט את ישראל כ"פרובוקטורית סדרתית".

שגריר בריטניה באו"ם, מארק גרנט – שביחד עם עמיתיו מצרפת, גרמניה ופורטוגל יזם הודעת גינוי של החברות האירופיות במועצת הביטחון – קרא לישראל לבטל את תוכניות הבנייה שלה. "לא נכיר בשינויים שייעשו בגבולות שקדמו לקווי 67' לרבות אזור ירושלים, מלבד אלו ששני הצדדים יסכימו עליהם", אמר השגריר. הוא הבהיר: "אנו מאוכזבים מאוד מההצהרה מה-17 בדצמבר בנוגע לאישור בנייה של 1,500 יחידות דיור ברמת שלמה שבמזרח ירושלים וההצהרה היום על בניית 2,610 יחידות דיור בגבעת המטוס. הפתרון היחידי הוא סיום הכיבוש שהתחיל ב-1967".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב: "רק השבוע ירה אסד טילי סקאד לעבר אזרחיו, מטוסים סוריים הפציצו מסגד והרגו עשרות פלסטינים ומחסן תחמושת של חיזבאללה התפוצץ 300 מטרים מבית ספר בדרום לבנון. אך הפלא ופלא, חברות מועצת הביטחון בחרו להתמקד דווקא באישורי תכניות לבנייה בירושלים, בירתה של העם היהודי. זו צביעות לקרוא לרצף טריטוריאלי פלסטיני בין הגדה המערבית לעזה ובאותה נשימה להתנגד לרצף טריטוריאלי יהודי בין מעלה אדומים לירושלים".

לדברי השגריר פרושאור – לא ההתנחלויות הן  המכשול  לשלום, אלא דרישתם של הפלסטינים לממש את זכות השיבה בשטחי מדינת ישראל, סירובם להכיר בישראל כמדינה יהודית והמשך הטרור וההסתה נגד ישראל.

ח"כ איתן כבל, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה, הגיב על הגינוי של המדינות החברות במועצת הביטחון: "נתניהו וליברמן לא ינוחו ולא ישקטו עד שיהרסו סופית את מערכת היחסים של ישראל  עם העולם. את אירופה כבר הפסדנו ובימים אלו עמלים ליברמן ונתניהו בכל כוחם על מנת שידידתנו הגדולה והכמעט יחידה ארצות הברית לא תוכל יותר לעמוד מאחורי הפרובוקציות המטופשות אותן הם מנהלים על חשבון הציבור.  עצוב לגלות שהצמד נתניהו וליברמן, מוכנים לשקר לכולם – לעולם, לציבור הישראלי וגם לציבור המתנחלים וכל זאת רק עבור כסאם המתנדנד. קמפיין הבחירות של הליכוד התחיל הרבה לפני השקתו היום והוא ציני, שקרי ומסוכן יותר ממה שמדינת ישראל תוכל לשאת".

"עקרון שתי מדינות הלאום - הדרך היחידה להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לבני במהלך סיור בגוש עציון (צילום: באדיבות התנועה בראשות ציפי לבני)

"עקרון שתי מדינות הלאום – הדרך היחידה להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לבני במהלך סיור בגוש עציון (צילום: באדיבות התנועה בראשות ציפי לבני)

ובינתיים גוברת בקרב נציגי ישראל בחו"ל הרגשת ה"מצור הדיפלומטי", אפילו במדינות הידידותיות ביותר. ברשת ב' דווח היום כי אפילו שגריר ישראל בצ'כיה, יעקב לוי, דיווח למשרד החוץ בירושלים שלראשונה מזה ארבע השנים האחרונות, הוא נשאל בביקורתיות על עניין הבנייה בהתנחלויות.  צ'כיה נחשבת לגדולת הידידות של ישראל באירופה והיא היחידה באירופה שהצביעה בעצרת האו"ם נגד בקשת הפלסטינים לשדרג את מעמדם באו"ם. גם השגרירות בפריס דיווחה על "סחף שלילי", כך במקור, בשיח הציבורי בנושא ישראל, גם בקרב תומכי ישראל, וכך גם דיפלומטים ישראלים בארצות הברית.

גורם מדיני בירושלים אמר בהקשר זה ל"מגפון": "גם קנדה, צ'כיה ומיקרונזיה לא מכירות בהתנחלויות. מה ששבר אפילו את גבן של המדינות הידידותיות ביותר לישראל, הייתה ההחלטה לקדם את הבנייה ב-E1. בדרג המדיני חשבו שההחלטה לא כל כך בעייתית – אבל מסתבר שנפל דבר אפילו אצל הקרובות שבידידותינו. הסתבר שנמאס להן. פשוט נמאס".

ולמרות כל אלו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להודיע כי הבנייה בירושלים לא תוגבל. נתניהו נפגש בצהריים עם שגרירי אסיה והפסיפיק. בפתח הפגישה, שהתקיימה במרפסת מלון המלך דוד הצופה אל חומות העיר העתיקה, בירושלים אמר ראש הממשלה: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לציין עובדה פשוטה. חומות ירושלים, שאתם רואים מאחורינו מייצגות את בירת העם היהודי מזה 3,000 שנה. ירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3,000 שנה. כל ממשלות ישראל בנו בירושלים ואנו לא נשנה זאת. זהו דבר טבעי ואני מבקש מכל אחד מכם לדמיין מצב בו תגבילו בנייה בבירות שלכם. זה לא הגיוני ועבורנו החשוב הוא שאנו מחויבים לבירתנו, מחויבים לשלום ואנו נבנה בירושלים למען כל תושביה. זה דבר שנעשה על ידי כל הממשלות הקודמות ושממשלתי תמשיך לעשות".

 בפגישה השתתפו שגרירי סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, הפיליפינים, אוסטרליה (סגן השגריר), מיאנמר, תאילנד, נפאל, וייטנאם והשגריר המיועד סרילנקה.

יו"ר "התנועה", ציפי לבני, אמרה היום במהלך סיור שערכה בגוש עציון: "תפקידה של כל הנהגה לשמור על גוש עציון ועל הגושים כחלק ממדינת ישראל. ההצהרות של הממשלה לא רק שלא שומרות על הגושים – הן מציבות סביבם סימני שאלה בינלאומיים שלא היו קיימים בעבר. חוסר היכולת להבחין בין הגושים לבין התנחלויות פוליטיות גורמת לחוסר יכולת לשמור על הגושים. אותם גושים שבעבר הגנתי עליהם ושהיה ברור שהם חלק מישראל בכל הסדר עתידי".

עוד אמרה לבני: "ההרתעה הישראלית מבוססת, בין השאר, על היחסים שלנו עם ארה"ב ועל כך שאויבינו יודעים שארה"ב עומדת לצידנו. צריך לומר את האמת גם מכאן- בניגוד לגוש עציון ולגושים, ישנם מקומות שלא יישארו חלק מישראל בהסדר עתידי. עקרון שתי מדינות הלאום אינו טובה לאף אחד אלא הדרך היחידה להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן