Skip to content

כאלה חמודים, ממש לאכול אותם

ניל גיימן מציג תמונת מציאות מעוותת ונוראית ושואל - האם האדם יכול לפנות, סומא כל-כך, גם כנגד עצמו? והאם הפנייה נגד עצמנו רק היא זו שאמורה ללמד אותנו כמה הרחקנו ביחסינו לבעלי-החיים?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התכנית "יומן חייתי" מציגה הפקה מקורית לסיפורו הקצר המפורסם של ניל גיימן – Babycakes. באנימציה הישראלית, מוצג עולם מנוכר שבו כל בעלי החיים "נעלמו", והאדם בבדידותו פונה ליצור הבא שאותו קל ואפשר לנצל לצרכיו – עד לתפנית הבלתי-נמנעת. 

מתוך סרטון האנימציה "לאכול אותם"

המשל נכלל בקובץ הסיפורים של גיימן "עשן ומראות", שתורגם לעברית על-ידי יעל אכמון ופורסם בהוצאת אופוס, 2003. הסיפור נכתב במקור עבור ארגון PETA האמריקני לזכויות בעלי-חיים.

בפנטזיה הדיסטופית שלו מציע גיימן אפשרות לעולם שבו אין משמעות לדיון מוסרי, אלא רק לדיון תועלתני-תכליתי, עולם שבו יצור נמדד לא לפי איכותו המהותנית, אלא על-פי מה שהוא יכול לשמש כאמצעי עבור הריבון הכל-יכול, הוא האדם. גיימן מציג תמונת מציאות מעוותת ונוראית ובתוך כך שואל – האם האדם יכול לפנות, סומא כל-כך, גם כנגד עצמו? והאם הפנייה נגד עצמנו רק היא זו שאמורה ללמד אותנו כמה הרחקנו ביחסינו אל בעלי-החיים? 

 סיפור: ניל גיימן, עשן ומראות, 1998

תרגום: יעל אכמון, אופוס, 2003

קריינות בעברית: אמיר אשר

איורים: מיכל משולם

אנימציה: ריין גינסברג

ניל גיימן הוא סופר, תסריטאי ומאייר אנגלי יליד 1960, יוצר סדרת הקומיקס המפורסמת "סאנדמן" (1989 – 1996), ונובלת האימה "קורליין" (2002) עטורת הפרסים, שהושוותה ל"אליס בארץ הפלאות" של לואיס קרול. גיימן זכה בהכרה נרחבת על מפעלו רב השנים בעולם הספרות הפנטסטית וכן בפרסים רבים על עבודתו, לרבות ארבעה פרסי "הוגו", ארבעה פרסי "בראהם סטוקר", שני פרסי "נבולה", פרס הפנטזיה הבין-לאומי, ועוד רבים נוספים.

>>> גרסת קומיקס ברשת של המאייר הפיני ג'וני קופונן לסיפור Babycakes:

יומן חייתי היא תכנית לזכויות בעלי חיים המשדרת אונליין באתר הבית שלה וכן בכבלים ובלוויין. תכני התכנית נעים בין אנקדוטות הומוריסטיות וסרקסטיות לבין חשיפת תכנים קשים מעולם התעשייה הרחבה המנצלת בעלי חיים לצרכי מזון, ביגוד, ניסויים ובידור. מטרת הערוץ לספק חשיפה ותיעוד בלעדיים של הפגיעה הממוסדת והשיטתית בבעלי-חיים בישראל ובעולם. התכנית מופקת על-ידי פעילים מתנדבים מעולם הטלוויזיה והעיצוב ומשודרת בערוץ 98 ב-Hot  וב- Yes.

סרטונים מומלצים מאתר התכנית יומן חייתי:

שי אביבי על הקשר בין בשר לאיכות הסביבה

http://www.animal-tv.org/n0-cms/category/Animations/72

דני ליטני: כבד אווז – לא בשבילי

http://www.animal-tv.org/n0-cms/category/Celebrities/7

עומר ברנע: חמש סיבות טובות לאכול את הכלב שלך (הסרטון זכה במקום הראשון בפרס 'הכתבה הטובה ביותר ששודרה בערוץ קהילתי' בכנס הארצי לטלוויזיה, רדיו ותקשורת קהילתית, 2008)

http://www.animal-tv.org/n0-cms/category/Celebrities/55

[related-posts title="עוד בנושא בעלי חיים"]

1 Comment

  1. יריב
    28 בינואר 2013 @ 1:45

    אחלה סרטון, ואחלה מסר!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן