Skip to content

מצפה רמון לא רוצה להיות אילת

תוכנית המתאר שאושרה באחרונה במצפה רמון, מאפשרת בניית שמונה מלונות חדשים ותהפוך את אזור התעשייה ביישוב למתחם תיירותי. פלורה שושן, ראש המועצה: "מצפה רמון משנה כיוון – תיירות ירוקה במקום מחצבות ותעשייה". המתכנן אביגדור: "אילת פונה לתיירות מסוג אחד ולכן כל המלונות דומים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מרפסת התצפית של מצפה רמון אל המכתש. פיתוח שמתאים את עצמו למדבר ולחווייותיו. (צילום: אריה רובינסון)
מרפסת התצפית של מצפה רמון אל מכתש רמון. התוכנית מכוונת לפיתוח שמתאים את עצמו למדבר ולחווייותיו. (צילום: אריה רובינסון)

 

"אילת פונה לסוג תיירות אחד, ולכן כל המלונות בה הם מאותו הגודל. מצפה רמון רוצה לתת מגוון שאין במקומות אחרים, שמתאים את עצמו למדבר ולחווייותיו", כך אומר המתכנן יאיר אביגדור, על תוכנית המתאר החדשה של הישוב שגובשה באחרונה. מבין היעדים שסומנו בתכנית: תוספת של מעל 400 מקומות עבודה, בעיקר בתיירות, על ידי בניית שמונה בתי מלון חדשים, מרכז הנצחה רשמי לאילן רמון בהשקעה של כ-15 מיליון שקל ושיקום מחצבות מצפה רמון בהשקעה של 13 מיליון שקל והפיכתן לשמורת טבע ולפארק למבקרים.

זאת לצד שני מלונות גדולים שפועלים כבר כיום בתוך העיירה – פונדק רמון ומלון רמון – ומלון בראשית המפואר הממוקם על הצוק הצופה אל מכתש רמון ואמצעי איכסון נוספים ובהם פנסיונים, צימרים ולינה של מטיילים בחניוני לילה.

עסק תיירותי למוצרים מסבון ברובע דרכי הבשמים. יושקעו ברובע 12 מיליון שקלים נוספים. (צילום: עירית רוזנבלום)
עסק תיירותי למוצרים מסבון ברובע דרכי הבשמים. ברובע יושקעו 12 מיליון שקלים נוספים. (צילום: עירית רוזנבלום)

תוכנית המתאר כוללת גם תוכניות לפיתוח חניונים בתוך המכתש ופתיחת כפר נופש חדש באזור רובע דרכי הבשמים, שיהפוך מאזור תעשייה לאיזור תיירותי בהשקעה של 12 מיליון שקל. ברובע דרכי הבשמים יש כיום פנסיון לרוכבי אופניים, מלון בוטיק קטן ואת האנגר אדמה. יש גם מסחר לכיוון התיירותי של מלאכה ופעילות של תרבות ואמנות, וכן מועדון ג'ז, שהפכו אותו למקום בילוי ותיירותי יותר מאשר אזור תעסוקה. התוכנית החדשה נותנת היקפי לינה גדולים יותר.

עתיד של תיירות אקולוגית וגאולוגית

מעבר לשינוי הכיוון של מצפה רמון מישוב מבוסס תעשייה ומחצבות, לישוב מבוסס תיירות סביבתית, מסדירה התוכנית עוד נושאים תכנוניים, כמו הקמתן של תשע חוות חקלאיות צפונית לישוב.

פלורה שושן, ראש מועצת מצפה רמון. תושבי העיר סייעו בניסוחה ועיצוב מהות התוכנית.
פלורה שושן, ראש מועצת מצפה רמון. תושבי העיר סייעו בניסוחה ועיצוב מהות התוכנית.

התוכנית היא ביוזמת משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל ובאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשות ראש מועצת מצפה רמון, פלורה שושן. לדברי שושן, התוכנית קודמה בשיתוף תושבי העיר שסייעו בניסוחה ועיצוב מהותה: "אלו הן שנים היסטוריות למצפה רמון, שנים בהן הוכרעה פרשת הדרכים שאפיינה את היישוב מאז הקמתו: תעשייה מזהמת או תיירות ירוקה", היא אומרת, "רק לפני עשור לא ניתן היה למצוא במצפה רמון בית מלון שיש בו מעלית, ובשנה שעברה חגגנו ציון דרך היסטורי של 200 אלף לינות תיירים. מצפה רמון נפרדת לשלום מהמחצבות המזהמות ומפעלי התעשייה לטובת עתיד של תיירות אקולוגית, שיביא לישוב חצי מיליון תיירים בשנה בעתיד ויבטיח את פרנסתם ועתידם של התושבים".

לדברי אביגדור, התוכנית שלהם היא מתארית, ומאפשרת לתכנן בעתיד תוכניות יותר מפורטות. "יש, למשל, התייחסות לוואדיות, בהם אפשר לעשות חניוני לילה עם מוקדים קטנים. הרעיון הוא של מצפה רמון שתספק מגוון של סוגי תיירות גם מבחינת לינה, וגם מבחינת אטרקציות תיירותיות".

אביגדור מספר כי בשנים האחרונות פתחו תושבים מהמקום עסקים קטנים כמו ייצור יינות, נטיעת כרמים, טיולי אופניים, סנפלינג, טיולים רגליים, "מיזמים שבהם אחד עוזר לשני והם הולכים וצוברים מסה, בעידוד המועצה. זה לא רק בתי מלון, יש גם יותר מסעדות. המגוון זה הוא חשוב. התוכנית רוצה לקדם סוגי תיירות שונים ובהם חופשות של משפחות לסופי שבוע, אבל גם תיירות גאולוגית בגלל המכתש. יש פה אטרקציה עולמית ולכן לתיירות הזו יש מקום".

שמונה מלונות על שפת המכתש?

מלון בראשית של רשת ישרוטל על שפת המצוק. המלונות החדשים ייבנו במרחק מתאים ממנו. (צילום: אסף פינצ'וק)
מלון בראשית של רשת ישרוטל על שפת המצוק. המלונות החדשים ייבנו במרחק מתאים ממנו. (צילום: אסף פינצ'וק)

מלון בראשית היוקרתי של רשת ישרוטל ממוקם ממש בקצה הצוק היורד אל מכתש רמון. שבעה מלונות נוספים מתוכננים בקרבתו. האמנם ייכבש נוף מכתש רמון הייחודי על ידי שורה של בתי מלון על גדתו? לדברי יאיר אביגדור, שבעה מלונות מאושרים מתוכניות מתאר קודמות. "עכשיו יש תוכנית שמארגנת אותם עם סטנדרטים קצת שונים. המלונות לא יהיו צמודים לשפת המכתש, אלא ייבנו כשהם פונים אליו – אך במרחק של כמה מאות מטרים ממנו. יש מרווח די משמעותי בין שפת המכתש לבינוי", הוא מדגיש.

כמו כן, הוא אומר, לא מדובר בבנייה של כל המלונות בו זמנית. "כרגע יש התעניינות בעוד מלון או שניים. בדברים האלה אחד מביא את השני. מלון בראשית נתן דחיפה למלונות נוספים. ברגע שיש מלון – באים עוד יזמים. זה לא בבת אחת".

בכלל, הוא אומר, הדגשנו מול תושבי הישוב והמועצה שהתוכנית נותנת את הכלים, ושמדובר בהתפתחות איטית שמזהה את הדרך הנכונה. "לא בונים על מפעלים גדולים או מקומות תעסוקה גדולים. מכיון שכאשרו קורה משהו לחברה גדולה – כל הישוב נפגע".

במועצה אומרים שתוכנית המתאר החדשה נותנת מענה לאתגרים החדשים ויעדי מצפה רמון כמו קידום התיירות המדברית, יצירת מקומות תעסוקה ועוד. התוכנית נוצרה, בין היתר, לאור הגירה וחזרה של משפחות למצפה רמון ותענה על צרכי האזור המתפתח עד לכדי הכפלת מספר המתגוררים בה. אביגדור מסביר שהתוכנית מאפשרת לישוב לגדול עד כעשרת אלפים איש, "אך הצפי הוא יותר לכיוון ה-7,500 איש, תלוי במה שיקרה באזור", הוא אומר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן