Skip to content

קפריסין הולכת לבחירות בתוך משבר כלכלי חריף

משימתו הראשונה של המנצח בבחירות תהיה לחתום על חבילת הצלה למדינה פושטת הרגל, המשמשת מכבסה להלבנת כספי האוליגרכים הרוסים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אנאסטאסיאדס - נדרש לסגור את המכבסה
אנאסטאסיאדס - נדרש לסגור את המכבסה

ה-BBC  מדווח שמנהיג הימין-מרכז בקפריסין, ניקוס אנאסטאסיאדס, הנתמך על ידי קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מוביל על יריבו השמאלני סטאוורוס מאלאס.

אולם, מכיוון שהוא אינו צפוי לזכות ביותר מ-50% מקולות הבוחרים צפוי סיבוב שני ב-24 בחודש. יותר מ-540,000 מצביעים מתגוררים בקפריסין, ו-14,000 נוספים יכולים להצביע בשגרירויותיה.

המשבר הכלכלי העולמי מעיב על הבחירות לאחר שביוני היתה קפריסין למדינה החמישית המתחננת לחבילת חילוץ מהאיחוד האירופי. המדינה מנועה מסחר בשווקי הכספים הבינלאומיים, והממשלה פושטת הרגל נאלצה לבקש סיוע אחרי שבנקים קפריסאיים סבלו הפסדי ענק בעקבות הארגון מחדש, התספורת, של החוב הלאומי היווני.

קפריסין מבקשת מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית 23 מיליארד יורו, סכום זניח ביחס, אך שווה לכל התוצר הלאומי הגולמי של המדינה. עד כה נתקע המשא ומתן בגין מחלוקות בין הגופים המלווים לנשיא קפריסין היוצא ומנהיג המפלגה הקומוניסטית במדינה, דמטריס כריסטופיאס, בנוגע לחלוקת נטל החזר החוב העצום.

סלע המחלוקת הוא יחסי קפריסין עם רוסיה ועם משקיעים רוסים. רוסיה הידקה את קשריה עם המדינה כאשר הלוותה לה 2.5 מיליארד יורו בשנת 2011. בתמורה לכך אפשרה קפריסין לאילי הון רוסים להלבין כספים בבנקים שלה. אלא שכספים אלה אינם מבוטחים כנגד פשיטות רגל של הבנקים, הושקעו בבנקים ביוון ונבלעו בבורות השחורים שנפערו מתחת לרגלי הבנקים האלה.

כאמור, אנגלה מרקל תומכת במועמד הימין-מרכז בבחירות לנשיאות קפריסין. אך לתמיכה זאת יש מחיר. נכון לעכשיו דורש האיחוד האירופי, כלומר קנצלרית גרמניה, מקפריסין לגלות שקיפות בנוגע להלבנת הכספים. בתמורה לחבילת הסיוע נדרשת קפריסין להתחייב שהכסף לא ישמש לכיסוי חובות הבנקים למלביני הכספים הרוסים, שכאמור אינם מבוטחים, וכמובן לסגור את המכבסה.

על פי דיווח הפייננשל טיימס מהשבוע שעבר, קפריסין דוחה בינתיים את הדרישה. לדברי שר האוצר של קפריסין: "איננו מסכימים, ואיננו דנים, ולעולם לא נוכל להסכים לכך. אנו מודיעים חד משמעית שצעד כזה מנוגד לחוקי קפריסין ואנו מאמינים שגם לחוקי אירופה".

מנהיג הימין-מרכז ניקוס אנאסטאסיאדס מבטיח לחתום על הסכם החילוץ במהירות. הנשיא הנבחר יצטרך להתמודד גם עם לחצים לקדם את איחוד המדינה המחולקת לקהילות יוונית ותורכית מאז שנת 1974. מאגר גז עצום שהתגלה לאחרונה בחופי קפריסין מעורר בה תקווה, אולם שיעור האבטלה ההולכת וגוברת בה יציב לנשיא אתגר מידי.

"הכול עלול לרדת לטמיון, מעולם לא היה כך, אמר קיריאקטס יקובידס, מו"ל של עיתון קפריסאי, "אנחנו מוכרחים לבנות את המדינה מחדש. יש לטהר את שמה באיחוד האירופי. אנו זקוקים למנהיגות חדשה שתשקם את המדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן