Skip to content

האולטימטום נגמר בהתקפלות. יש עתיד תקבל את משרד החינוך

שלושה ימים לפני תום המועד שהוקצב להרכבת הממשלה ע"י נתניהו - שלפו בליכוד את "נשק יום הדין" ואיימו לפרק את הקואליציה המתגבשת ולהרכיבה מחדש עם החרדים. ביש עתיד לא התרגשו. בסופו של יום התברר כי האקדח שהופנה כלפי לפיד לא היה טעון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האולטימטום נגמר בהתקפלות. בתום יום שבו איים הליכוד לטרוף את הקלפים וללכת לקואליציית בזק עם החרדים – הסתיים המו"מ הקואליציוני מורט העצבים בפשרה שהיא למעשה ניצחון ללפיד.

על פי הפשרה המסתמנת, יש עתיד תקבל את תיק החינוך והליכוד יקבל את תיק הפנים. שר החינוך יהיה הרב שי פירון. את הפשרה גיבש יושב ראש הבית היהודי, נפתלי בנט, בתום יום של התרוצצויות ותיווך בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

עוד הוסכם כי לתנועה של לבני יהיו שני שרים – ולא אחד. לליכוד יהיו ארבעה סגני שרים. מפלגתו של נפתלי בנט, הבית היהודי, תקבל את ראשות ועדת הכספים. נפתלי בנט צפוי להיפגש עוד הערב עם נתניהו להשלים את הפשרה.

בשעות הבוקר עוד נדמה היה כי המו"מ הקואליציוני יסתיים בדקה ה-89 בפיצוץ – ונתניהו ירכיב, בשיחות בזק עם החרדים, קואליציה שתשאיר את לפיד בחוץ. גורמים פוליטיים בכירים בליכוד אמרו למגפון עוד בשעות הבוקר, כי "השעות הקרובות במו"מ הקואליציוני הן קריטיות לעתידה של הקואליציה. אם יש עתיד לא תרד מהעץ ומדרישותיה המופרזות – לא נהסס ללכת עם החרדים". בצהריים כבר יצאה הודעת אולטימטום רשמית מפי גורמים בליכוד, שאיימו כי בכוונת ראש הממשלה, אם לא תהיה פריצת דרך, לפתוח בשיח בזק עם החרדים.

אולם במפלגתו של יאיר לפיד דחו על הסף את  האולטימטום שהציב הליכוד: "המשבר הקואליציוני שאנו עדים לו כעת הוא לא רק מאבק תיקים", אמרו ביש עתיד. "זהו קרב על דמותה של החברה הישראלית. ההתעקשות של יש עתיד על תיק החינוך נובעת מהעובדה שהדרך לשנות את פניה של המדינה עוברת בעיקר דרך התיק הזה. הצגתה של יש עתיד כסחטנית היא עיוות האמת. יש עתיד הסכימה לרדת במספר התיקים המגיעים לה כדי להקטין את מספר שרי הממשלה. 

"יש עתיד ביקשה את אמון הבוחר כדי שהיא תילחם לא רק על גודל הממשלה ועל השוויון בנטל, אלא גם על החינוך ועל עתיד החברה הישראלית. בעניין זה יאיר לפיד לא יסטה מעקרונותיו והבטחותיו גם אם יאלץ לשבת באופוזיציה".

בנט: חבריי בליכוד תשכחו מזה (צילום: ענבל כהן חמו)
בנט: חבריי בליכוד תשכחו מזה (צילום: ענבל כהן חמו)

מה שהטה את הכף נגד הלחץ שהפעיל נתניהו הייתה התייצבותו של נפתלי בנט נגד האולטימטום של הליכוד. נפתלי בנט פרסם בצהריים תגובה ובה אמר מפורשות: "לפני מספר דקות פורסם כאילו הליכוד מציג אולטימטום לידידי יאיר לפיד: חבריי בליכוד: תשכחו מזה. ככה זה לא יילך.  יש פערים. צריך להידבר ולהתפשר. כולנו. עד שתקום ממשלה. יש מדינה שצריך לדאוג לה״.

האם ברגע האחרון יירד מהעץ? לפיד (צילום: דן בר דוב)
לא ירד מהעץ. לפיד (צילום: דן בר דוב)

עוד בשעות הבוקר אמר חבר הכנסת מאיר כהן מיש עתיד כי מפלגתו מוכנה לשבת באופוזיציה אם לא תקבל את תיק החינוך. בריאיון במשדר "הבוקר הזה" ברשת ב' אמר ח"כ כהן לאריה גולן כי בתקציבי החינוך ישנה האפליה הגדולה ביותר בין מגזרים שונים וכי במפלגתו מבקשים לשנות זאת.

דנון: זו לא פוליטיקה חדשה

לעומתו אמר הבוקר ח"כ דני דנון מהליכוד, בתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, כי ראש הממשלה יכול לחתום, בסופו של דבר, הסכם קואליציוני עם החרדים. "לפיד חושב שהוא ראש הממשלה, הדרישות שלו מוגזמות", אמר ח"כ דנון,  "זו לא פוליטיקה חדשה, זו סחטנות ישנה. אם ינסו לסחוט את ראש הממשלה יותר מדי – נגיד די, יש גם אפשרויות אחרות לקואליציה, כמו זו של צירוף החרדים".

"זו לא פוליטיקה חדשה, זו סחטנות ישנה". דני דנון (צילום: אתר הכנסת)
"זו לא פוליטיקה חדשה, זו סחטנות ישנה". דני דנון (צילום: אתר הכנסת)

דנון הדגיש: "מספר המנדטים של יהדות התורה וש"ס כמעט זהה למספר המנדטים של יש עתיד. אי אפשר לבוא למשא ומתן ולקבל את כל מה שאתה רוצה. לפיד לא יכול להכתיב את כל המהלכים שלו. עם כל הכבוד לספינים וליועצים, אני לא רואה אף מועמד אחר שמתאים לראשות הממשלה חוץ מבנימין נתניהו, וגם ביש עתיד יודעים את זה היטב. ברגע שהשותפים רואים שאפשר ללחוץ – כל אחד מנסה לסחוט עוד, ולכן בבית היהודי ביקשו את ועדת הכספים. יש לנו ביקור נשיאותי ממש בקרוב, ואני מקווה שנסיים עם זה לפני.

"נראה שלנתניהו נותרה רק ברירה אחת – ממשלה עם החרדים – או בחירות", הוסיף דנון שאמר כי בין הצדדים יש כבר הסכמים קואליציוניים שנוסחו כמעט במלואם, וכי רק המחלוקת על תיק החינוך מונעת את החתימה. "לא יאונה כל רע אם שר החינוך יהיה מהליכוד-ביתנו", הצהיר דנון. "אם ניסחט היום בדברים הקטנים נמצא עצמנו בעתיד עם סחטנות הרבה יותר גדולה. לפיד לא יכול להכתיב את כל המהלכים שהוא רוצה".

"לבי יוצא לראש הממשלה". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)

"לבי יוצא לראש הממשלה". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)

אמש דיווחו גורמים בש"ס על פגישה בין ח"כ אלי ישי, אחד משלושת ראשי המפלגה, עם ראש הממשלה נתניהו בלשכתו. עפ"י דיווח זה אין זו הפגישה הראשונה בין השניים ביממה האחרונה. בש"ס עדיין מקווים שברגע האחרון יתפוצץ המו"מ עם יש עתיד – והם יוכלו לקפוץ על העגלה ברגע האחרון.

אלי ישי: לבי יוצא לראש הממשלה

שר הפנים, אלי ישי, הגיב להתפתחות האחרונה מעל עמוד הפייסבוק שלו. "הייתה אפשרות של יצירת קואליציה משותפת, ממשלה שהייתה משקפת את כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית להתמודד על כלל הבעיות והמחלוקות ולפתור אותן", כתב השר ישי. "לצערי, אלו שהבטיחו לעם 'פוליטיקה חדשה', התבררו בסופו של דבר כבוגריו המצטיינים של החוג ל 'סחיטות פוליטיות', רוצים לראות ממשלה בלי חרדים ויהי מה.

"החרדים אינם קבוצה לצד החברה הישראלית, הם חלק ממנה כמו: הקיבוצניקים, החילוניים, העולים ושאר הקבוצות בחברה. את הבדלי הגישות והבעיות פותרים בהידברות והבנה, ולא אחד על גבו של השני. צר לי כי המצטרפים החדשים רחוקים מלהפנים זאת. הם תמיד יהיו פוליטיקאים אך לעולם לא מנהיגים. קשה לי לראות מציאות בה רה"מ יוכל להנהיג את המדינה על שלל גווניה בעודו שבוי בצינוק הגחמות והשנאה שנבנה ע"י הציר החדש. ולאנשי הרשימה המשותפת, בנלפיד, ברכות על הקמת המפלגה החדשה, צר לי שאין לכם במשותף יותר מאשר שנאת האחר. אתם הדוגמה הטובה ביותר, בראייה עכשווית והיסטרית, מה אחים לא עושים זה לזה".

 בשעות הבוקר עוד שלח השר אלי ישי, מעל עמוד הפייסבוק שלו, עקיצה לעברו של ראש הממשלה: "יש עתיד מוכיחים שאין כל קשר בין העלאת אחוז החסימה ליכולת הסחטנות הפוליטית", כתב אלי ישי. "אם צעדה השני, לאחר החרמת הציבור המסורתי, של מפלגת יש עתיד, הוא להוות דוגמה ומודל לסחטנות פוליטית מה היא – אני חושש לדעת מה יהיו המשך צעדיה הפוליטיים. לבי יוצא לראש הממשלה אשר צפוי, בשנתיים הקרובות, להתנהל כשבוי למלא גחמותיהם של יש עתיד והבית היהודי – אך בעיקר לציבור הישראלי שהובטחה לו פוליטיקה חדשה, שמסתברת בסופו של יום כפוליטיקה ישנה על כל חולייה. מעניין מה היה קורה ונכתב אם ש"ס הייתה מתנהלת פרומיל מהתנהלות יש עתיד בכל הקשור למו"מ הקואליציוני ובכלל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן