Skip to content

עסקת החבילה לחילוץ קפריסין ממשיכה לזעזע את אירופה

ולדימיר פוטין מכנה אותה "בלתי הוגנת, ומסוכנת" ואנגלה מרקל נחושה שמשלמי המסים הגרמנים לא יצילו למעשה כסף של מלביני כספים רוסים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פוטין - חש להצלת חבריו
פוטין - חש להצלת חבריו

היום יתכנס הפרלמנט הפרלמנט הקפריסאי כדי לאשר או לדחות את עסקת החילוץ האירופית, שפירושה הטלת מס על כל המפקידים בחשבונות בנק קפריסאים, והרוחות במדינה ובאירופה סוערות.

ובינתיים חושף ולדימיר פוטין את הקלפים. הבוקר מדווח ה"סייפרוס מייל" שנשיא רוסיה גינה הבוקר את המס וכינה אותו "בלתי הוגן, בלתי מקצועי ומסוכן". הסיבה לכך ברורה. כעשרים מיליארד יורו מההפקדות בבנקים הקפריסאים הם כספים שהלבינו בהם משקיעים רוסים, ועוד כעשרה מיליארד הופקדו על ידי בנקים רוסיים. המס שיוטל עליהם, 10 אחוזים, פירושו תספורת בסך שלושה מיליארד יורו לאזרחי רוסיה.

סגן שר האוצר הרוסי, אנטון שטאלוב, אמר היום שהתכנית הקפריסאית לגבות מס מהפקדות בבנקים תהיה הוגנת רק אם המס יוטל על הרווחים, הריביות, בחשבונות. "אם כך יקרה, הדבר לא יהיה נורא ואפילו יהיה הוגן לגמרי".

מה ששטאלוב שכח לציין הוא שהמפולת בקפריסין נגרמה מכך שהבנקים השקיעו סכומי עתק, כלומר את הכסף הרוסי, בבנקים ביוון שגם הם פשטו רגל למעשה, אם לא להלכה. במילים אחרות, אין רווחים שאפשר לגבות מהם מס. שטאלוב הוסיף שהוא אינו מרחם על אנשי עסקים רוסים הפועלים באי, שהיה ידוע כמקלט מס לחברות רוסיות. "אני לא מרחם על אנשי העסקים שלנו", הוא אמר. "אני חושב שהדבר לא ימצא חן בעיניהם".

פרשן ה-BBC מרחיב בנושא. הרפורמה בבנקים האירופיים, המתנהלת מאז המפולת של 2007-2008, התבססה עד כה על שני עקרונות מרכזיים. ראשית כספי המפקידים הקטנים, שאינם אמורים לדעת שהבנקים מהמרים ברשלנות על כספיהם, יהיו מוגנים עד לסף 100,000 יורו לאזרחי האיחוד האירופי. שנית, מוסדות כספיים, האמורים לדעת טוב יותר שהלוו לבנקים באמצעות רכישת אגרות חוב, יאלצו להפסיד עם חילוץ הבנקים, היינו הם "יחולצו יחדיו" כחלק מפתרון המשבר.

מה שמזעזע עכשיו רבים ברחבי העולם הוא שהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית מפרים עכשיו את שני הכללים האלה. על מפקידים קטנים, עד 100,000 יורו, יושת מס בשיעור 6.75% מהקרן. הכרישים ישלמו 10%. אולם מחזיקי אגרות החוב של הבנקים הקפריסאיים לא יפגעו.

הסיבה לכך? ממשלת גרמניה עומדת על דעתה שחילוץ קפריסין לא ייתפס על ידי משלמי המסים הגרמנים כהצלת מלביני כספים רוסים שהפקידו כספים בקפריסין.

הבעיה היא שהעסקה שאולי תאושר בפרלמנט הגרמני גרמה נזק משני לאמינות קובעי המדיניות של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. הם מהמרים למעשה, שחלף שיא הסיכון לבנקים במדינות אחרות ביבשת. אולם במדינות אחרות באירופה, ספרד ופורטוגל למשל, שהבנקים שלהם חלשים, ואולי יזדקקו לחבילות חילוץ משלהן, העסקה הקפריסאית עשויה להתפרש בקלות כאות הזינוק לבהלת משיכת כספים מהבנקים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן