Skip to content

12 האלבומים שיעשו לכם חג שמח

חג החירות הוא גם חגם של אלבומים חדשים, שחיכו לצאת עם בוא האביב. יובל אראל לוקח אותנו למסע מוזיקלי מרתק, שבו הוא מנסה להבין ולהרגיש מה מתחולל בין הצלילים ומאחורי המילים של כמה מהיוצרים המובילים במוזיקה הישראלית – מהשוליים ועד המיינסטרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום: יובל אראל

חג האביב, חג החירות, הוא חגם של האלבומים, הדיסקים, התקליטים – תקראו להם איך שמתחשק – אסופות של יצירות מוזיקליות שהתבשלו להן בימי הסתיו והחורף וחיכו למועד המוצלח לשיווק המתוזמן כשכל בית ישראל מבקש לרכוש מתנות ייחודיות לחג.

זו משימה לא קלה, להאזין בדריכות לאלבום, לעיתים לא פעם אחת, אלא פעם ועוד פעם, בבית, ברכב, באוזניות, לנסות ולהבין טוב מה מתחולל שם בפנים, בצלילים, במילים, בגווני הגוונים.

בסקירה הזו אנסה להעביר לכם, מהזווית שלי, מקצת מהאווירה המתחוללת באותם אלבומים חדשים שהצטברו אצלי, לא אנתח את השירים ולא אפרק לגורמים את הצלילים.

המסע המוזיקלי הזה יתחיל בכמה פרוייקטים מעניינים, חלקם נוגעים באזור השוליים, הוא ייגע אפילו בספר שירים ולבסוף ינחת ממש בלב המיינסטרים הממוסד. תשתו משהו, יוצאים לדרך.

אהובה עוזרי – מעלי דממה

אפתח בשיחה שתפסתי השבוע עם אהובה בכרם הימנים בתל-אביב, עיניה נוצצות כשאנו משוחחים על האלבום החדש "מעלי דממה". לפני כן היא מעבירה לי בתקציר את קורותיה משנות השבעים, כשהכל החל לפרוח כאן בכרם. "כל מה שהיה אז, מהמשוררים הגדולים, שלונסקי למשל, לקחנו והפכנו אותם לשלנו, מזרחי, תמלילים בשפה עשירה".

היא מאזכרת את המחלה, הניתוח, ההכרח להפסיק לשיר, אבל להמשיך ולכתוב, ומספרת לי "מעלי דממה", שנעשה במסגרת הפרויקט "עבודה עברית", שבה אמנים מהשורה הראשונה שרים את שיריה, מלבד שיר אחד שהיא שרה. "אני המוזיקאית היחידה בעולם שעברה ניתוח כריתת מיתרי קול שמבצעת שירים. אני עובדת עכשיו על אלבום שלי, אישי, חדש, בו אני ממשיכה לשיר". ואני שואל – הופעות? ואהובה – "בטח, הופעות עם הרבה אורחים, שילוו את מסע האלבום".

אז מי נוטל חלק באלבום? אהוד בנאי,  ברי סחרוף,  גליקריה,  דנה ברגר,  זהר פרסקו,  חוה אלברשטיין, יעל דקלבאום,  מאור כהן,  מאיה אברהם,  קובי אפללו,  קורין אלאל, רונה קינן,  שי צברי,  שני פלג  ושרון קרלן.  וגם שאול בסר, יד ימינה המוזיקלי. מי שמחבר את פסח עם חג החרות הוא הלקוח הנכון לרכוש את האלבום, 30 שקלים והוא שלכם.

פרוייקט הלביא

את אריק לביא פגשתי לראשונה כילד בכיתה א', כאשר בבית החינוך צפון ע"ש א.ד. גורדון החליטו לשלוח את התלמידים לספוג תרבות בהצגה "עוץ לי גוץ לי" בתיאטרון הקאמרי אי שם בשנות השישים. מאז אני זוכר בעל פה את שירי המחזמר ודמותו של אריק חרוטה בנבכי נשמתי כקומדיין מהצד האחד וכזמר דרמטי וקצת מלנכולי מהצד השני.

"פרויקט הלביא"- הוא  פרויקט מחווה מבית היוצר של "קול הקמפוס", תחנת הרדיו של בית הספר לתקשורת של המסלול האקדמי במכללה למינהל. זהו אלבום השני בסדרה, לאחר ההצלחה של האלבום הכפול "מסע אספלט", ובו ביצועים חדשים לשיריו של המלחין סשה ארגוב.

16השירים באלבום, הם ביצועים מחודשים לשיריו של לביא, בביצוע מיטב האמנים הצעירים והעצמאים הפועלים כיום בארץ ובהפקת אסף קפלן.  גם באלבום זה ניתנה למבצעים יד חופשית בבחירת השירים ובהחלטה כיצד להביא לידי ביטוי את הפרשנות האישית שלהם לשיריו של לביא.

אז מי באלבום? אבי עדאקי, אלון לוטרינגר , הודסקא אקספלוסיב , המדרגות, חבורת אטומיק, חן רותם (סגול 59),  טל הפטר (ניסים והנפלאות),  יהוא ירון, ירונה כספי , סער ליבן, מאיה פסטרנק, סער ליבן, עוזי רמירז, עופר פריאון, רני שחר, קובי יהב, קילר הלוהטת, the blacks and whites (שרון קנטור), תעני אסתר.

הבחירה בפורמט אינטרנטי להפצת הפרויקט נבעה מתוך רצון לשמור על הרוח שליוותה את עשייתו. הפרויקט הוקלט בהתנדבות ובאופן עצמאי, ללא מימון או תמיכה וללא כוונות רווח. את "פרויקט הלביא" ניתן להוריד בסכום סמלי של 10 שקלים לכיסוי עלויות ההפקה וזכויות היוצרים.

הדג נחש – זמן להתעורר

עזבו אתכם מהכל, הדג נחש חוזר לכשכש בזנב, ויש לו וואחד זנב. האלבום נפתח ישר בקצב שלוקח את הגוף ממפלגות הימין אל מפלגות השמאל, סובב בין מפלגות החרדים, הערבים, הקיצונים, והשמרנים.

מאז ומתמיד הקפידו בדג נחש להרים את הראש מעל ים הסיפורים שמספרים לכולנו, להתבונן סביב ולתרגם את התחושות והאמיתות לאמירה כנה.

הדג נחש חותכים מיד לקצב מזרחי עם מאוול וישר נותנים בראש בקצב ההיפ הופ הופ הופה. התחכום הקיים אצל התמלילנים של הדג מתחבר היטב עם המקצבים שיוצרים אלו מהנחש. והם נותנים כבוד ל"אולד סקול", יש כאן אורחים, אושפיזין אחד אחד, ממש אליהו הנביאים. דקלון (מבסוט), יוסי פיין (פזמון), פלד (הכל יסתדר), OBB) XL), טריפונס (אילו זה היה) יצחק קלפטר (יום שישי)

יש להם מהכל, מקצבים מרקידים, מילים נוקבות בלי חשבון, הם משדרגים את הנוסחה הידועה שלהם – מה שלא הולך בכוח, הולך במוח, כשאתם מפזזים ובו בזמן מדקלמים את המילים אתם מבינים מה הדג נחש רוצים. הם לימדו את אובמה איפה אנחנו, מה קורה לנו, מה יהיה איתנו – המדינה, העם? אל תאמינו לאף אחד, תקשיבו לי טוב, אהבתם את הדג נחש עד היום? אתם ממשיכים לאהוב אותם. זו אהבה ממבט ראשון, אהבת נצח נצחים.

המלצה – למה אתם כאן עדיין? רוצו לרכוש את האלבום. הם יגידו לכם תודה – ואהבה ענקית לכם, הקהל שמלווה אותנו כל כך הרבה שנים.

בום פם – מנרה

האלבום הרביעי של הלהקה הכי שמחה בארץ חצוי לשניים. חלק ראשון הוקלט כולו באולם ההתעמלות של קיבוץ מנרה בהשתתפות חבריהם המחוננים קותימאן ואייל תלמודי. פרויקט בעל שישה רצועות – ארבעה קאברים ללהיטים נשכחים של אבות המזון של הלהקה כולל ביצוע מהפנט לקלאסיקה של הגיטריסט הטורקי ארקין קוראי, אינטרפרטציה מפתיעה לנעימת הסרף האלמותית "טלסטאר", חידוש ל"נעימת פופ עוד" של להקת צלילי העוד, ועוד. מנרה גם לווה על ידי אמן הווידאו רם מצא ותועד כולו. כל סופשבוע ההקלטות קיבל מימד ויזואלי עוצמתי כאשר מצא וקותימאן מקרינים קליפים פסיכדליים של  חברי הלהקה. לראות ולא להאמין.

חלק שני הוא בעצם סינגלים קיציים של הלהקה, אשר יצאו בשנתיים האחרונות וטרם ראו אור על אריך נגן, כולל השלאגרים – הירח ואני, אין גלים, ערס מדופלם וקאבר מפוצץ ל'בלאק דוג' האגדי של לד זפלין בהשתתפות קרולינה המלכה.

ב"בום פם" הם ממשיכים ליצור את השילוב האידיאלי בין רוק וסרף למוזיקה בלקנית. באלבום זה הם גם משלבים אלמנטים ממוזיקת מערבוני ספגטי קלאסיים בנוסח יהודי ונותנים טאצ' של פסיכדליה ים תיכונית עתיקה ברוח מודרנית.

רוצים לרקוד? אתם הקהל הקבוע של בום פם. לכו על זה. האלבום כבר בחנויות וכמובן שימכר במהלך מופע ההשקה החגיגי בו יתארחו  קותימאן, אייל תלמודי והפתעות נוספות – ביום חמישי 4 באפריל בשעה 22:00, בבארבי תל-אביב.

חוה אלברשטין – ואיך אצלך

אלברשטיין מגיעה לאלבום הזה עם מוניטין מצוין, אין לנו הרבה אמנים שמשיקים 60 אלבומים במהלך הקריירה שלהם. גם אני גדלתי על צלילי שיריה של חוה והיא מהווה חלק נכבד מפס הקול של חיי כאן, כפי שהיא מהווה לרבים רבים.

באלבום הנוכחי "ואיך אצלך" מצטרף לחווה כמפיק מוזיקלי ובן זוג ליצירה תמיר מוסקט, חבר ההרכב בלקן ביט בוקס בוקס ומפיק אלבומיהם האחרונים של אסף אבידן, אורן ברזילי, תומר יוסף ומשפחת אלייאב. מוסקט טווה את המעטפת המוזיקלית העשירה והמעודנת לשירים שחוה הביאה איתה לאולפן, ומתח באלגנטיות אופיינית את הקצוות לכיוונים מרתקים.

האלבום כולל שירים שחוה כתבה ו/או הלחינה לצד שתופי פעולה עם קורין אלאל, ערן ויץ וטקסט נפלא של דוד אבידן. המלצה –  כן, בכל לב, למי שגדל על שיריה ולמי שטרם הכיר (יש כאלו?). זהו אלבום שמקומו בין נכסי צאן ברזל של המוזיקה הישראלית ובכלל לא בלשון מליצה.

הפרויקט של עידן רייכל – רבע לשש

היתרון הראשון הנובע משמו של ההרכב המוזיקלי שעידן רייכל אוסף סביבו – "הפרוייקט", הוא האפשרות להיות מאוד אקלקטי, לא להתחייב לפס קול ז'אנרי, גנרי, מסויים, לא להישאר דבוק ומחוייב לצליל מסויים. וזו אמנם הכוונה של עידן רייכל באלבום, להציג, להשמיע, לחבק ולהוקיר את הפנים הרבות, את הדמויות המגוונות, את התרבויות הרבות בהן נתקל ואליהן נחשף במהלך מסעותיו הבלתי פוסקים בעולם המוזיקה – הרוחני חסר הגבולות והגשמי חוצה היבשות.

אלבומו החדש "רבע לשש" לא רק שמייצג את שלל המוזיקאים שפגש בדרכו, אלא אף מהווה מעין נדבך או פלטפורמה להציג אמנות מזוויות שונות. האלבום, שעטיפתו החיצונית מציגה תצלום סטנדרטי של עידן, משתנה באחת עם הסרתה של הכריכה. החוברת המצורפת כוללת את ציוריו של פרופסור אבלייד גלובר, אחד מצייריה המפורסמים של גאנה, שהעניק את ציוריו לפרויקט, ולצידם כמה מציוריו של עידן, שהחל לצייר בשנה האחרונה.

האלבום מהווה מעין כור היתוך בו מצטופפות להן בליל שפות העולם הקרוב והעולם הרחוק, אך מעל כולן נישא קולו הבוטח של עידן, לצידם של האורחים הרבים, כמעין עוגן מקומי הנוסך תחושת ביטחון ושייכות.

רייכל: ”האלבום עוסק בשעות המיוחדות של היום, בצמתים שלעתים מסמלים צמתים של החיים, שכבר לא פה ועוד לא שם. משתתפים בו כישרונות רבים – זמרים ונגנים –  שניתנה לי הזכות לעבוד איתם.” אין ספק כי הקהל שאהב והעריך את יצירתו הקודמת של עידן רייכל יתענג ויוקיר את האלבום החדש. מתנה ראויה לחג החרות. הוצאת הליקון.

סיון טלמור – לונה פארק

אלבום הבכורה של סיון טלמור "לונה פארק" מגיע לחנויות לאחר חודשי ציפייה ארוכים. טלמור אינה שם חדש, הכישרון המוזיקלי מסתובב כאן די הרבה זמן בין יודעי הדבר, אולם החשיפה הגדולה של סיון הגיעה בעקבות הופעתה בעונה הראשונה של "TheVoice".  מאז הספיקה  להתייצב בלב העשייה המוזיקלית עם שירים כ"מילים" ו"חלונות".

על "לונה פארק" עבדה סיון מספר שנים במהלכן אספה שירים וצברה זמן במה ברחבי הארץ. את ההפקה המוזיקלית ביצע יוני בלוך, שארז את השירים בחום ובהפקה פשוטה ונוגעת. התוצאה: "לונה פארק" קסום ומקסים ולא מותירה רושם של אלבום בכורה.  טלמור כתבה והלחינה את כל השירים באלבום, ששמו נגזר מאחד השירים שבו.

מדובר באלבום רומנטי, קסום, עטוף במשי משובץ בברווזי גומי קטנטנים, יש גם כמה סוכריות טעימות, תנסו. יציאת האלבום תלווה בסיבוב הופעות ארצי. הופעת השקה חגיגית במיוחד תתקיים ב- 30 באפריל בבארבי בתל אביב.

אמיר דדון – יש אין סוף

אלבומו השני של אמיר דדון. שנתיים אחרי ההצלחה הוא חוזר ומגיש לנו לכבוד החג עשרה שירים שכתב והלחין למעט אחד שנכתב בידי שלום חנוך (נגד הרוח) והוגש על ידי אמיר כפס קול לסדרת טלוויזיה.

אמיר, שניצב בנישה השמורה למלנכוליה, לעצב, מנסה הפעם לגעת גם במחוזות עליזים יותר. מעבר למקצבים הדרמטיים והתמלילים החודרים עמוק לתהומות הנפש, הוא שואף באלבומו החדש להוסיף לנו גם חיוך על הפנים.

דדון חוזר גם הפעם לשתף פעולה עם המפיק המוזיקלי תומר בירן, שליווה אותו בתחילת הדרך, באלבום הראשון. הפקה מצוינת, שירים מלוטשים, בוגרים ואיכותיים להאזנה בזמן איכות.

גם לגבי אלבום זה אין לי צל של ספק כי הקהל שאהב והעריך את אלבומו הראשון של אמיר דדון יתענג על האזנה לאלבום החדש, אף הוא בבחינת מתנה ראויה לחג החרות. הוצאת הליקון.

אברהם טל – שושנה

אתם נוהגים ללבוש מכנסי שארוול, כפכפי קש ולפזז בחיק הטבע? אברהם טל ממתין לכם עם אלבומו החדש "שושנה", שבו הוא משוחרר יותר, הולך אחרי הרגש והתחושה, לא עושה חשבון לאף אחד, עושה מה שבא לו, שר, מנגן, רוקד. כך הוא אברהם טל, מי שיצא משוטי הנבואה והשיק לנו את "אורות" כמסמן דרך במעלה המשעול המוזיקלי החופשי.

הפעם אברהם מלכד באלבומו החדש גווני גוונים של צלילים, עיבודים וניסיונות שונים ומגוונים לעטר את מילות שיריו. טל בוגר יותר בגישתו המוזיקלית, אתם שומעים זאת מההפקה הייחודית.

קחו את האלבום אתכם כאשר תצאו בחול המועד ליערות, שימו מערכת הגברה טובה, כמה בקבוקי יין איכותיים, גבינות בשלות ופירות, מחצלת קש וכמה בדי לונג פרחוניים – ואתם מסודרים למסיבת טבע אמיתית. הגוף מתחיל להתנועע מעצמו, אין מה לעשות נגד התופעה הזו, פשוט להתמסר לה.

שאנטי מתקדם, שארוול וקונסולת סאונד מתקדמת, כן, זה עבורכם, הקהל של אברהם טל, וגם עבור אלה שמחפשים צלילים שונים ומבקשים להתחבר להוויה שתיארתי.

נתן גושן  – בין כל הרעשים

אם אתם בני עשרה פלוס המשתוקקים לקצת רומנטיקה, לקול, לדמות עליה ניתן להתרפק, להצטרף לשירה בהופעה או בחדר הפרטי לצלילי המערכת – אלבומו החדש של נתן גושן נוצר במיוחד בשבילכם.

האלבום של גושן מגיע בזמן בשלות ובגרות מוזיקלית אמיתית. גושן יודע בבירור לאן הוא מבקש לחתור, הוא עוטף עצמו בסביבה מקצועית המלטשת את כשרונו לכתוב, להלחין ולבצע. 11 שירים בעיבוד והפקה של יועד נבו ועברי לידר, שהוקלטו ובושלו בלונדון הקרה, מוגשים על ידי נתן גושן שהוא סוג של רומנטיקן, שר על אהבות, רגשות, בינו לבינה.

אז זהו אלבום לרומנטיקאים מתבגרים, לזוגותך מתאהבים, למי שמבקש או מבקשת לחוש את האהבה והרגשות פועמים בתוך מוזיקה עשוייה במקצועיות. אם איכות ומקצועיות של כתיבה, הלחנה, הפקה ועיבוד למוזיקה המתמקדת ברומנטיקה עושה לכם את זה – זה האלבום הנכון.

גלעד שגב – קולות מהלב

על רקע ההצלחה הגדולה לה זכו הסינגלים שיצאו בשנה החולפת וביניהם שיר הנושא "קולות הלב" – הדואט עם מירי מסיקה, שהפך להיות אחד השירים המושמעים ביותר ברדיו, יוצא לקראת החג האלבום הרביעי של גלעד שגב. באלבום מנסה שגב להקשיב לקולות הלב ולייצר דיאלוג אישי בין הזהות השורשית שגילה לעולם העכשווי הסובב אותו.

כדי לבטא את הקונספט הייחודי של האלבום גם ברמה הוויזואלית, זכה גלעד לשיתוף פעולה מצידו של חתן פרס ישראל, מנשה קדישמן, שצייר את הסינגלים, העטיפה, ואת החוברת שמלווה את האלבום.

גלעד שגב הוא מוזיקאי, שיצירתו סחפה קהלים רבים ומגוונים, הוא הצליח להגיע ללב הקונצנזוס הישראלי על כל חלקיו, האלבום החדש משלב בין מזרח ומערב. למי שאוהב את החיבור בין מזרח ומערב, ויודע להעריך תמלילן ומלחין הנותן את כל כולו ביצירה, בעושר צלילים וכלי נגינה, זוהי המתנה הראויה בחג הזה.

שלמה ארצי – תתארו לכם

"האדם שפתאום קם ורואה כי הוא עם", נחשב בצדק לאחד המיתרים החשובים בפס הקול הישראלי. ארבע עשורים ויותר חלפו מאז עלה על הבמה בפסטיבל הזמר, במדי חיל הים, כזמר צעיר ומבטיח – ומאז הוא סוחף אחריו קהל של מאות אלפים המגיעים להופעותיו, שרים את מילותיו כאילו היה נביא רוחני.

במיוחד לחג החרות ולקראת פתיחת סבב הופעות קיץ 2013 משיק ארצי אלבום משולש "תתארו לכם", הכולל אסופה של 52 שירים מכל התקופות. מדובר במסע מוזיקלי ארוך הנפתח ב"גבר הולך לאיבוד", ממשיך בהמנוני ענק של ארצי וכולל כמה קטעים נדירים שהוקלטו בשנות התשעים במועדון צוותא בתל-אביב ועד ביצועים אקוסטיים ל"אני בא" ו"נבראת לך", שהוקלטו בקיסריה. מומלץ לכל מעריצי ארצי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן