Skip to content

אדריכלות ועיצוב בעיר הגדולה: חיפה

השבוע התקיימה בחיפה מסיבת ארכיפרחיטורה 2013. בנוסף לטיול ברחבי העיר וצפייה באדריכלות האורבנית יפהפיה שבה, תוכלו לבקר במהלך חג הפסח בשתי תערוכות אדריכלות אורבנית ושתי תערוכות עיצוב שמוצגות במוזאוני העיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארכיפרחיטורה תחתית

למעלה מ- 500 סטודנטים הלומדים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בהנחייתו של אדריכל פרופסור שמאי אסיף מהפקולטה, תכננו והשתתפו אתמול במסיבת האדריכלות האורבנית "ארכיפרחיטורה תחתית". בשונה משנים קודמות, בהן התקיימה הארכיפרחיטורה במתכונת של תהלוכת פורים, השנה כלל האירוע עשרות פעילויות ואירועים בתחום ההתחדשות והעיצוב העירוניים ברחבי העיר התחתית של חיפה.

ארכיפרחיטורה תחתית 2013.
ארכיפרחיטורה תחתית 2013. כרזה: יח"ץ

בין האירועים שהתקיימו היו מתחם סקייט פארק, מוזיקה חיה וגרפיטי להמונים בכיכר פריז, ים מלאכותי בתוך העיר התחתית עם הפעלות ומשחקים ימיים לילדים, נוסטלגיה מדומה – הקרנות וידאו וסאונד על חזיתות וסמטאות נטושות, מחולה – מופעי ריקוד ומחול במכולות הנמל, הדמיה מציאותית – אשליות דיגיטליות בפרויקטים חדשים של בתים ומבנים לדוגמא, סדנאות יצירה לילדים, תאטרון בובות וגני שעשועים אלטרנטיביים בהם הוצגו מתקנים לילדים מצמיגים וחומרים ממוחזרים.

ארכיפרחיטורה תחתית 2013.
ארכיפרחיטורה תחתית 2013. צילום: יח"ץ

ארכיפרחיטורה 2013 התקיימה בשיתוף פעולה בין הטכניון, אגף התרבות בעיריית חיפה, מנהלת עיר תחתית, בית הגפן וקהילות בעיר.

* * *

אורבני.פה – שתי תערוכות אדריכלות במוזיאון העיר חיפה

התפתחות הנוף העירוני הבנוי של חיפה משקפת תהליכים היסטוריים שהשפיעו על עיצובה של העיר מימי העבר ועד היום ועל גיבוש זהותה ואופייה. החל מן המאה השמונה-עשרה עברה חיפה תהפוכות פוליטיות וחברתיות לא מעטות, שהותירו את רישומם במרקם העירוני שלה. "אורבני.פה" הוא שמו של פרויקט הכולל סדרת תערוכות שעוסקות בהתפתחות האורבנית של חיפה ומנסות להצביע על ערכיה האסתטיים המיוחדים של האדריכלות בעיר.

אוצרות: זהר אפרון ועינבר דרור לקס.
מוזיאון העיר חיפה, שדרות בן גוריון 11, המושבה הגרמנית. שעות פתיחה: ימים שני-חמישי  10:00-16:00, ששי 10:00-13:00 , שבת 10:00-15:00.

תערוכות אורבני.פה, חיפה, 2013
אז והיום: מסגד אל ג'רינה בשנות העשרה של המאה העשרים, צלם לא ידוע, גלויה שחור לבן אוסף ד"ר ירמיהו רימון, חיפה; מסגד אל ג'רינה בשנת 2012. משמאל: לוגו תערוכות אורבני.פה שבמוזאון חיפה. צילומים ודימויים: יח"ץ

בדרך אל הים: אדריכלות בין הכרמל לחוף

התערוכה "בדרך אל הים" עוסקת ביחס האדריכלי של העיר חיפה לשכונותיה הנושקות לים. מוצגי התערוכה – תצלומים של "אז ועכשיו", סרטים היסטוריים וסרטי אנימציה עכשוויים, מודלים, מסמכים וקטעי עיתונות – בוחנים את ההתפתחות האורבנית של העיר ומספרים את סיפורם של קו החוף המשתנה ושל המבנים שהפכו לאייקונים עירוניים וביניהם מגדלי חוף הכרמל, קזינו בת גלים, בית החולים הממשלתי (רמב"ם) וממגורות דגון.

העיר ואני

התערוכה מביאה את סיפוריהם של ששה מבנים שונים בעיר חיפה, דרך נקודת מבט אישית  של ששה אנשי רוח ותרבות שהתגוררו בעיר. המבנים הנבחרים – קולנוע מאי, מגדל הנביאים, בית רוטשילד, מבנה בית הספר המקצועי בקריית חיים, מערכת עיתון כלבו ותאטרון חיפה בהדר – מוצגים דרך סיפוריהם האישיים של יוני כדן, אילן לוקאץ’, יורם מארק־רייך, סמי מיכאל, סלווה נקארה וערן צור, ומייצגים אזורים שונים בעיר ותקופות שונות במהלך המאה העשרים. חלק מן המבנים קיימים ופועמים, חלקם נטושים, ואחרים עברו גלגולים שונים ואינם קיימים עוד אלא בזיכרון.

 * * *

שתי תערוכות חדשות במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית – קליגרפיה וקוקוג'י; נטסקה ואוקימונו

קוקוג'י וקליגרפיה

אמנות הקוקוג'י והקליגרפיה, מוזאון טיקוטין לאמנות יפנית, חיפה. 2013
אמנות הקוקוג'י. טוריאמה גאקופוקוקוג’י, כיתוב ברונזה סיני, 2011; משמאל: אג'ירו צ'וטיי ,חותם הארוטומו, סגנון טנשו, 2008. צילומים: יח"ץ

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה מציג, לראשונה בישראל, את אמנות הקוקוג'י (סימניות מגולפות על לוחות עץ). בתערוכה מוצגות ששים יצירות קליגרפיה וקוקוג'י של אמנים מהשורה הראשונה. יצירת קוקוג'י משלבת ידע מוקדם בקליגרפיה (כתיבה תמה), ציור ומלאכת גילוף. בעוד במערב התפתחו האותיות לכתב פונטי, המבוסס על ההיגוי של המילה, בסין (ובהמשך בקוריאה וביפן) התפתחו סימניות הכתב מציורים המבוססים על המשמעות של המילה.

אומנות גילוף סימניות קאנג'י על לוחות עץ זכתה לעדנה מחודשת בתקופה המודרנית. אמני קוקוג'י בני זמננו משתמשים בעיקר בעץ קאטסורה (צרסידיפילון יפני) מכינים סקיצות ראשוניות במכחול ובדיו. מעתיקים את הדימוי לנייר העתקה אותו מצמידים אל לוח עץ ששויף היטב ומגלפים את הכתוב או את הרקע סביב הסימניות בעזרת סכיני חיתוך ומפסלות שונות.

נטסקה ואוקימונו (אוסף ורדה ושלמה טויסטר)

תערוכת נטסקה ואוקימונו, מוזאון טיקוטין לאמנות יפנית, חיפה. 2013
תערוכת נטסקה ואוקימונו, מוזאון טיקוטין לאמנות יפנית, חיפה. ארבע נטסקות מגולפות - אקססוריז יפני מעוטר. מתוך אוסף טויסטר שנתרם למוזיאון. צילומים: יח"ץ

הנטסקה (Netsuke) היה במקור אביזר לבוש מעוטר ומגולף, שנקשר בשרוך לחפצים אחרים. חפצים אלו המכונים סאגמונו (Sagemono – "דבר תלוי") כוללים קופסאות אינרו (Inro) לחותם ולתרופות, נרתיקי טבק, ארנקים, קופסאות לכלי כתיבה ועוד.

הבגד היפני המסורתי, הקימונו, הוא גלימה ללא כיסים הנקשרת בעזרת אבנט רחב סביב המותניים. את הנרתיקים השונים נשאו קשורים בשרוך שהושחל מתחת לחגורה. הנטסקה, הקשור בקצהו השני של החוט, היה מונח תלוי מעל האבנט שנועד למנוע החלקתם של אותם חפצים.

במקורו היה הנטסקה חפץ שימושי פשוט מאוד: פיסת שורש, במבוק, או עצם ובה חור להשחלת החוט. בהמשך הפך לפסלון שמשתקפים בו נושאים הלקוחים מכל תחומי החיים והחלו להכינו מעץ, משנהב פיל, משיני לוויתן והיפופוטם, שריון צב או אבנים טובות. את הנטסקה הכינו בטכניקות שונות: גילוף, תבליט, חריטה, חקיקה, עבודת רשת, יציקה, הטבעה במתכת, עבודת לכה, קרמיקה, שיבוץ וצביעה. עיסוק זה נחשב לעיסוק גברי ולהכנתו נדרשו בין שלושים לשישים ימי עבודה.

אוסף טויסטר נתרם למוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בספטמבר אשתקד. פסלונים רבים באוסף הם מתקופות טאישו (Taisho; 1926-1912) ושווה (Showa; 1989-1926). חלקם גולפו על ידי אמנים יפנים וחלקם על ידי אמנים סינים על מנת לספק את הביקוש בשוק המערבי.

אוצרת ד"ר אילנה זינגר בליין.
מוזיאון טיקוטין לאמנות יפניות, שדרות הנשיא, 89, חיפה. שעות פתיחה: ראשון-חמישי 10:00-16:00, ימי שישי וערבי חג 10:00-13:00, שבת 10:00-15:00.

* * *

[related-posts title="קבלו עוד המלצות לפעילות בחג הפסח:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן