Skip to content

"יום מביש לוושינגטון" הסנאט דחה חקיקה להגבלת החזקת הנשק

באמצעות שקרים והפחדות הצליחו הרפובליקנים לדחות חוק שנועד למנוע מאזרחים למכור זה לזה נשק בהפסקת הבוקר, ולהחזיק רובים אוטומטיים ומחסניות בנות מאה קליעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"זה היה יום מביש למדי לוושינגטון", כך סיכם הנשיא אובמה את אירועי יום אתמול בסנאט האמריקני. האמת, הוא היה עדין בדבריו.

 שלוש הצעות חוק הגיעו אתמול להצבעה בסנט: הראשונה, להרחיב את בדיקות הרקע הנדרשות לאלו הרוצים לרכוש כלי נשק; השנייה, לאסור אחזקת כלי נשק אוטומטיים בידי אזרחים; השלישית, לאסור שימוש במחסניות גדולות. שלושת הצעות החוק לא עברו. 

אובמה - הרפובליקנים משקרים ביודעין! (צילום: הבית הלבן)
אובמה - הרפובליקנים משקרים ביודעין! (צילום: הבית הלבן)

איך זה ייתכן?

כיצד הצדיקו סנטורים אמריקנים, נבחרי ציבור, את החלטתם לאפשר, למשל, קנייה באינטרנט של רובה  M-16 עם מחסנית מוגדלת של מאה כדורים, ללא כל בדיקת רקע פלילית או נפשית? כי זה למעשה מה שהם עשו בכך שלא העבירו את שלושת הצעות החוק האלה. הם כמו אמרו לציבור האמריקני: אנחנו סבבה עם זה, אנחנו חושבים שהמצב הקיים הוא בסדר ומבחינתנו כך יכול להמשיך.

 למה הם בסדר עם זה?

כי הם טוענים שייקרו המון דברים נוראיים עם החוקים האלה יעברו: יהיה רישום פדרלי של כל כלי הנשק בארה"ב. זה יגרום להעלאת מסים. ידרשו בדיקות רקע גם אם עובד משרד רוצה למכור את האקדח שלו לעובד אחר במשרדו. הנשיא אובמה הגיב ישירות לטענות האלה שהעלו סנטורים רפובליקנים: "הם משקרים ביודעין".

 אפילו במידה שאותם שקרים היו דברי אמת, מה כל כך נורא בכך? למה לא מקובל שכל כלי נשק בארה"ב יהיה רשום ותחת מעקב פדרלי? למה זה בסדר לאפשר מכירת אקדח במטבחון של חברה בזמן הפסקת עשר? ולמה זה פחות נורא מהנתונים הבאים:

 בכל יום נורים בארה"ב 282 איש, 86 מהם מתים, 196 נורים ושורדים.

 מתוך אותם 282 מקרי ירי, 50 הם ילדים (בני 0-19). 8 מהם מתים, 42 שורדים.

 זה ביום אחד. בשנה זה נשמע הרבה יותר מפחיד: 31,537 מקרי מוות מכלי נשק חמים, 71,386 נורים ושורדים.

 אז מה בעצם קרה?

שילוב של כמה דברים. קודם כל וכמו תמיד, רצון בלתי נשלט של הרפובליקנים לעשות הכול, אבל הכול, בשביל להכניס לאובמה. כל כך בלתי נשלט הרצון הזה שהם למעשה, אם להשתמש בביטוי מתאים, יורים לעצמם ברגליים. 90% מהציבור האמריקני תומך בבדיקות רקע לפני כל קניה או מכירה של כלי נשק. להצביע באופן מודע כנגד דעת כל הציבור האמריקני לאחר שהפסדת בבחירות האחרונות, ושעל פי כל הסקרים הנוכחיים נראה שאם לא תשנה את הגישה תפסיד בבאות, ובכן, זוהי החלטה תמוהה. החלטה שנובעת משנאה יוקדת ועיוורת לנשיא.

 אחוזי התמיכה הבלתי ניתנים לערעור האלה הם תוצאה ישירה של שנים ארוכות של מקרי ירי המוניים שארה"ב מכירה מקרוב. האחרון היה בדצמבר 2012, בבית ספר יסודי בקונטיקט. באותו יום נוראי אדם לנזה, בחור בן 20, הרג עשרים ילדים ושישה מבוגרים. זה היה המקרה שגרם לאובמה להגיד "עד כאן" וליזום חקיקה נרחבת שתגביל ותפקח על כלי נשק. זה גם מה שהטה את רחשי לב הציבור להסכים לבדיקות רקע, כי לנזה, מעדויות שנאספו לאחר הטבח, אין סיכוי שהיה עובר אפילו את הסינון הפסיכיאטרי הקליל ביותר; הוא נהג לדבר רבות, למשל, על "לפוצץ דברים", הוא לוקה בתסמונת אספרגר, ומעולם לא היה לו חבר אחד.

 הנה הכסף

הצד השני של המטבע, הוא במידה רבה המטבע עצמו. ‫ביום רביעי האחרון "ארגון הרובאים הלאומי" של ארה"ב, ה-NRA, הוציא חצי מיליון דולר על קמפיין פרסומי כנגד החקיקה, שתקף ישירות את הנשיא אובמה ואת ראש עיריית ניו-יורק מייקל בלומברג, אחד התומכים הנלהבים בחקיקה: "תגיד לסנטור שלך להקשיב למשטרת אמריקה במקום להקשיב לאובמה ולבלומברג". זה היה רק ביום רביעי. כבר שבועות ארוכים שהארגון משקיע מיליוני דולרים במאמצים לוביסטיים בגבעת הקפיטול כדי למנוע את החקיקה.

אובמה ובלומברג - אויבי החירות
אובמה ובלומברג - אויבי החירות

 ארגון הרובאים הלאומי הוא ארגון אולטרה ימני, בעל כוח והשפעה ניכרים בזירה הפוליטית בארה"ב, שמתנגד דרך קבע לכל חקיקה שתגביל את חופש אחזקת הנשק במדינה. במהלך ציני חסר בושה הם גם קדמו הצעת חוק שתתיר הרחבה – הרחבה! – של ההיתר לשאת כלי נשק מוסתרים בידי אזרחים. הארגון הציג את הטענה, שהפכה לסמל המאבק, לפיה: "הדבר היחיד שיכול לעצור איש רע עם רובה זה איש טוב עם רובה". גם הצעת החקיקה הזאת לא עברה. הסנאט כנראה היה במצב רוח "דובי לא רוצה" בלתי מתפשר אתמול.

 עד הטבח הבא

הנשיא אובמה הבטיח שזה לא סוף הסיפור. הוא אמר שימשיך במאבק נגד הרפובליקנים וה-NRA עד שיצליח להעביר חקיקה שתגביל את חופש הנשק הבלתי נתפס בארה"ב. אבל אלה רק דיבורים. הדבר היחיד שיצליח להחזיר את הצעת החקיקה הנרחבת הזאת לרצפת הסנאט הוא, כמו שלחשו רבים בוושינגטון אתמול, טבח נוסף.

    

מי מוכר?
מי מוכר?
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן