Skip to content

המזרקה הגדולה בישראל תופעל בפארק טדי בירושלים

המזרקה, שתשלב מים, מוסיקה ואור, תמוקם בטבורו של פארק טדי במתחם פארק מיטשל, שיספר את סיפור התפתחותה של ירושלים בתקופת כהונתו של ראש העיר המיתולוגי טדי קולק. בנוסף יהיו בפארק גם מרכז מבקרים, פסלים סביבתיים ובאר משאלות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

הקרן לירושלים חשפה אתמול את פארק טדי, אשר ייפתח לציבור בעוד מספר שבועות, ובטבורו המזרקה הגדולה בישראל. בכך, תצטרף ירושלים לרשימה מכובדת של ערים מרכזיות ברחבי העולם המתהדרות במזרקות גדולות המשלבות מופעים ממוחשבים של מים, תאורה ומוסיקה דוגמת מזרקת הקסם בברצלונה, הבלאג'יו בלאס-וגאס והמזרקות המנגנות בפראג, במוסקבה, בז'נבה, בסינגפור ועוד.

הקרן לירושלים היא שיזמה את הקמת הפארק להנצחת זכרו של טדי קולק, והשקיעה בהקמתו בעזרת סיוע של תורמי הקרן מחו"ל, כ-50 מיליון שקלים. כן שותפים להקמתו עיריית ירושלים ומשרד התיירות.

המזרקה החדשנית נבנית בימים אלו במרכזו של פארק טדי המוקם למרגלות העיר העתיקה ובצמוד למתחם חוצות היוצר. בהופעתה של המזרקה ישולבו 256 זרנוקי מים, כ-1,500 גופי תאורה ומוזיקה מקורית ושקטה של תזמורת ירושלים החדשה.

הכוריאוגרפיה, שתשלב במדויק בין מים, מוזיקה ואור, מתוכננת על ידי חברת JLM מברצלונה – החברה המובילה בעולם בתחום זה. לצורך הפעלת המזרקה נבנה מתחת לאדמה חדר מכונות משוכלל המצויד בחיישנים, מתזים ומשאבות שיפעילו וינווטו את גובה סילוני המים בהתאם לקצב המוסיקה ולתאורה המשתנה. המופע המרכזי של המזרקה יתקיים מדי ערב, ללא תשלום, להנאת כל באי הפארק.

פארק טדי, המשתרע על כשבעה דונמים בין מגדל דוד לכפר דוד, יהווה את פרויקט ההנצחה המשמעותי הראשון (להוציא את "אצטדיון טדי" שנקרא על שמו עוד בחייו), לפועלו של מי שהיה ראש העיר ירושלים משך 28 שנים ומייסד הקרן לירושלים. בפארק, שאליו מובילים שישה שערים – כל אחד מהם בעיצוב שונה – הוקם מרכז מבקרים על שמו שם קולק, המספר את סיפור בנייתה של ירושלים המודרנית באמצעות סרט תלת מימד שיוקרן במקום. כמו-כן, לאורך שבילי הפארק, ממוקמים שלטי אבן, המתארים ציוני דרך בחייו של טדי קולק.

המזרקה על רקע חומת העיר העתיקה. בניית הפארק ארכה כחמש שנים והיא כללה עבודות שימור קפדניות של מבנים ארכיאולוגיים ושרידים היסטוריים חשובים שנחשפו במהלך העבודות
המזרקה על רקע חומת העיר העתיקה. בניית הפארק ארכה כחמש שנים והיא כללה עבודות שימור קפדניות של מבנים ארכיאולוגיים ושרידים היסטוריים חשובים שנחשפו במהלך העבודות. (צילום: שניר קציר)

באר משאלות מאבן ירושלמית

במרכז המבקרים תתקיים תערוכה אינטראקטיבית, המספרת את סיפורו של קולק ואת ההיסטוריה של התפתחות העיר המודרנית. תערוכת המולטימדיה, המתייחסת לתקופה שבה היה טדי ראש העיר, תציג מודלים תלת-ממדיים של ירושלים בבסיס פירמידת זכוכית. בלוח זמנים קבוע, מרכז המבקרים יוחשך והפירמידה "תתעורר לחיים" באמצעות טכנולוגיית הולוגרמה חדשנית.

בנוסף, ישולבו בפארק פסלים סביבתיים ובהם שעון שמש מיוחד שתוכנן על ידי האמן הישראלי הבינלאומי מתי גרינברג שתכנן מספר שעוני שמש ברחבי העולם. בחלקו הצפוני של הפארק הוקם פסל ייחודי נוסף בצורת גלובוס, בגובה 2.5 מטר, שעוצב על ידי האמן הבריטי דוד ברואר-וייל. בחלקו המזרחי של הפארק נמצאת באר משאלות עשויה אבן ירושלמית, לתוכה יוכלו המבקרים להטיל מטבע ולבקש משאלה. אלמנט נוסף וייחודי בפארק הוא גרם מדרגות המקשר את חומות העיר העתיקה יחד עם העיר החדשה.

טדי קולק בשנות ה-50 כאשר כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. (צילום: ויקיפדיה)
טדי קולק בשנות ה-50 כאשר כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. (צילום: ויקיפדיה)

בניית הפארק ארכה כחמש שנים והיא כללה הרבה עבודות שימור קפדניות של מבנים ארכיאולוגיים ושרידים היסטוריים חשובים שנחשפו במהלך העבודות, ואף צמחיה שהייתה במקום כגון עצי זית עתיקים.

אחד מהשרידים הארכיטקטוניים שנמצאו הוא בניין המהווה ייצוג משמעותי להיסטוריה "המודרנית" של ירושלים – אחד המבנים הראשונים מחוץ לחומות. כמו-כן נחשף בור מים עתיק, שעל בסיסו נבנתה הכיכר המהודרת שבכניסה לפארק. המים שמגיעים מהבור העתיק זורמים דרך הפארק לכיוון העיר העתיקה.

הפארק נגיש לנכים, עגלות ילדים ואנשים עם מוגבלויות ראייה (כך למשל, כתוביות ההסבר על הפארק יהיה גם בכתב ברייל) וכן הפאר מרושת בטכנולוגיית ה-Wi –Fi .

טדי קולק הקדיש את מרבית חייו לעשייה למען ישראל וירושלים. הוא ייסד והקים את מוזיאון ישראל כשמנגד עמדה הממשלה עם גזירות כלכליות, משום שהאמין כי אף מדינה אינה יכולה לשגשג ולהתפתח ללא תרבות ואמנות.

קולק, ראש העיר של ירושלים משנת 1965 ועד 1993, הביא לפריחה מחודשת בבירה ולפיכך, פארק טדי מהווה מחווה מתאימה ביותר לחזונו של האיש שהיה אחראי על הקמת מרבית השטחים הירוקים של העיר.
הקרן לירושלים גם התחייבה כי חלק מהתרומות להקמת הפארק יוקצו לטובת שמירה נאותה של המקום להנאת המבקרים.

בקרן לירושלים משוכנעים כי בנייתו של הפארק, כחלק מפארק מיטשל ומגן לאומי סובב חומות ירושלים, תפיח רוח חדשה באזור כולו וכי הוא יהפוך למרחב קהילתי פתוח ומקום מפגש בין האוכלוסיות השונות של העיר. "בחרנו ביחד עם משפחת קולק להנציח את שמו של טדי בנקודת מפגש בין מזרח העיר למערבה, במקום המסמל את שאיפתו של טדי כל חייו – לראות את תושבי ירושלים חיים יחד, זה לצד זה בשיתוף ובשכנות טובה", אומר מרק סופר, נשיא הקרן לירושלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן