Skip to content

נתניהו ביקר במוזיאון הפליטים היהודיים שברובע הונגקואו בשנגחאי

"לנצח נזכור את המקלט והחסד שעשיתם לבני עמנו בימי השאול של הנאצים", כתב נתניהו בספר האורחים של המוזיאון. "עם ישראל חי. ברכות מירושלים הבנויה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את היום השני של ביקורו בסין במוזיאון הפליטים היהודיים שברובע הונגקואו בשנגחאי.

ראש הממשלה ורעייתו סיירו בבית הכנסת "אהל משה" שנחנך בשנת 1927, ושימש את פליטי המלחמה שברחו מרדיפות השואה, וחנכו בית קפה עתיק שנוסד על ידי יהודי וינה שהגיעו לשנגחאי, ושרידיו נמצאים במוזיאון.

נתניהו בטקס במוזיאון הפליטים היהודיים בשנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו בטקס במוזיאון הפליטים היהודיים בשנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

"זוהי סגירת מעגל עבורנו", אמר ראש הממשלה בטקס שהתקיים במקום. "היינו כאן לפני 15 שנה, וחווינו ביקור מרגש שציין במקום הזה את טוב הלב של תושבי שנגחאי לעמנו. לעולם לא נשכח זאת. מאז עשיתם כאן עבודת שימור מדהימה שמאפשרת לכולם לחוות את חשיבות המעשים שנעשו כאן ועד כמה הם היו יוצאי דופן. כשרוב העולם סגר את שעריו בפני היהודים, שנגחאי הייתה מהבודדות שפתחו את שעריהן. מאז גורל היהודים השתנה באופן משמעותי.

"לפני 70 שנה יכולנו רק להתחנן שיצילו אותנו", אמר נתניהו. "היום יש לנו מדינה משלנו וצבא משלנו. איננו צריכים להתחנן עוד להצלה, אנו יכולים להגן על עצמנו. אנו מאמצים בחום את החברות והידידות של העם הסיני. העם היהודי והעם הסיני הם לא רק עמים עתיקים שמחבקים את העבר, אלא גם שואפים לתפוס את העתיד, אך אנו עושים זאת תוך כדי שאנו זוכרים את העבר הקרוב והרחוק בו הפגנתם כלפינו טוב לב".

נתניהו בביקור במפעל תרופות בשנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו בביקור במפעל תרופות בשנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בספר האורחים של בית הכנסת חתם ראש הממשלה: "לתושבי העיר שנגחאי, ורובע הונגקאו – לנצח נזכור את המקלט והחסד שעשיתם לבני עמנו בימי השאול של הנאצים. עם ישראל חי. ברכות מירושלים הבנויה".

ראש הממשלה נתניהו הודה למזכיר המפלגה של רובע הונגקאו. ראש הממשלה הזמין אותו להיות אורחו בירושלים בהמשך השנה וחתם בברכת "לשנה הזאת בירושלים הבנויה".

אל רובע הונגקואו הגיעו עשרות אלפי פליטים יהודים מגרמניה ומשטחי הכיבוש הנאציים בין השנים 1933-1941, והוקם בו הגטו היחיד מחוץ ליבשת אירופה. הפליטים נעזרו באנשי הקהילה היהודית בעיר (קהילת יהודי בגדד שמנתה כ-500 איש, וקהילת פליטים מרוסיה שהגיעה לאחר המהפכה הרוסית ומנתה למעלה מ-3,500 איש) וניצלו מהשואה.

פגישת נתניהו עם ראש עיריית שנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
פגישת נתניהו עם ראש עיריית שנגחאי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

לאחר הסיור במוזיאון נפגש ראש הממשלה עם ראש עיריית שנגחאי יאנג שיונג.

בפתח הפגישה אמר נתניהו: "לעם היהודי ולאנשי שנגחאי יש יחסים מיוחדים. תמיד נכיר לכם טובה על המפלט שהענקתם ליהודים שנרדפו בשואה.

"סין היא אחת המדינות שלא הייתה נגועה באנטישמיות, אלא להיפך, תמכה ביהודים. אני חושב שיש הערכה הדדית בין העם היהודי לעם הסיני, שני עמים עתיקים ומשכילים שמצליחים לרתום את הידע שלהם לטובת העתיד. שותפות זו מיוצגת בצורה הטובה ביותר בשנגחאי".

בתום הפגישה סיכמו ראש הממשלה וראש עיריית שנגחאי להקים צוות משותף לקידום שיתוף פעולה בתחום טכנולוגיות מים תחליפי הנפט ומערכות בריאות.

כחלק משיתוף הפעולה, יוקמו צוותי מו"פ משותפים לגופי מחקר ישראלים וסיניים, ושתי הממשלות יעודדו שיופי פעולה של חברות פרטיות כולל השקעות. בראש הצוות הישראלי יעמוד פרופסור יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה.

במוקד עבודת הצוות – אספקת טכנולוגיות מים מישראל לסין. הטכנולוגיות הישראליות מתמחות בין היתר בהתפלה, מחזור, מניעת אובדן מים וטיפול בשפכים. תחום נוסף הוא אנרגיות מתחדשות עם דגש על תחליפי נפט בתחבורה. נושא נוסף שיעמוד במוקד עבודת הצוותים הוא האופן שבו מנוהלת מערכת הבריאות הציבורית בישראל.

נתניהו ביקר גם בענקית התרופות הסינית -"שנגחאי פארמה" ונפגש עם יו"ר ומנכ"ל הקונצרן.

ענקית התרופות שנגחאי פארמה מייצרת, מפתחת ומשווקת, תרופות ביולוגיות, כימיות וסיניות מסורתיות, וכן מוצרים רפואיים נוספים, והיא בעלת רשת בתי מרקחת בכל רחבי סין.

ראש הממשלה סקר בפני ראשי החברה את היכולת של ישראל בתחומי מחקר ופיתוח הקשורים לתרופות ולמכשור רפואי והציע לנשיא החברה שיתוף פעולה בנושא זה. הוא הציע למנהלי החברה קו פתוח לגורמים המקצועיים במשרדו בכל עניין. יו"ר שנגחאי פארמה השיב כי החברה מעוניינת להשקיע, וראש הממשלה הזמין אותו לבקר בישראל כדי לקדם את הנושא.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן