Skip to content

תו חניה לנכה הוא תחום פרוץ בחוק הישראלי

הבקשות לקבלת התו המבוקש, המקנות לאוחז בו חנייה בטוחה וקרובה כמעט בכל רחוב בישראל - נבחנות על ידי פקידים עלומים במשרד הרישוי, ומסתמכות על בחינת מסמכים רפואיים בלבד ללא בדיקת המבקש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינת ישראל היא אחת מהמדינות הצפופות ביותר מבחינה תחבורתית, עם מצוקת חנייה מהחריפות ביותר, ועיריות ומועצות בה נסמכות באופן משמעותי על קנסות חנייה אותם הן מנפיקות.

חרף כך, מסתבר, אין כל תקנה, חוק או הוראה המגדירים מי זכאי לתו חניית נכה דרך משרד הרישוי, ומי לא. לדברי עו"ד גיל קראוס, התו אמור להינתן לכל מי ש"תנועתו בדרכים עלולה להזיק לבריאותו" אך הגדרה זו פתוחה מדי, ואין איש יודע מה הקריטריונים ליישומה.

הבקשות לקבלת התו המבוקש, המקנות לאוחז בו חנייה בטוחה וקרובה כמעט בכל רחוב בישראל – נבחנות על ידי פקידים עלומים במשרד הרישוי, ומסתמכות על בחינת מסמכים רפואיים בלבד ללא בדיקת המבקש.

עו"ד גיל קראוס עוסק רבות בתביעות בגין נזקי גוף ובהתמודדות מול מוסדות רפואיים בתביעות של רשלנות רפואית וכן בניהול מאבקים מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי למתן זכויות למבוטחים. פנינו אליו לשמוע ולהרחיב על נושא תו הנכה בישראל.

לדברי עו"ד קראוס, ההחלטה נעשית על פי התרשמות הפקיד מהמסמכים, ואין כל דרך להופיע בפני ועדה רפואית על מנת להדגים את בעיית התנועה ממנה סובל המבקש. ממקרים רבים שהגיעו לשולחנו של עו"ד קראוס עולה, כי מקרים דומים טופלו בעבר באופן שונה, ואף קרה שבמקרים מסוימים נשללו תווי נכה מחולים ומנכים, גם בלי שהשתנה מצבם הרפואי.

"נכים ומוגבלים הפונים למשרד הרישוי לקבלת תו, ללא ייעוץ משפטי מקדים, עלולים להידחות ללא נימוק, ולסבול מבעיות קשות של נגישות", אומר עו"ד קראוס, ומעניק טיפים ודרכים כיצד על מוגבלי תנועה לנהוג על מנת להשיג תווי חניה.

אין נהג שלא נתקל בחייו במצוקת חנייה, ובשורת "המקומות הטובים" הקרובים ליעד, השמורים לנכים בלבד. החונה באזורים אלה ללא תו נכה צפוי לקנסות כבדים במיוחד, שכן הם נועדו להקל על הגישה ועל התנועה של מוגבלים בעלי תו נכה בלבד. אלא שלדברי עו"ד גיל קראוס, לא רבים יודעים כי הדרך לקבלת התו היא פרוצה ושרירותית.

לדברי עו"ד קראוס, תהליך הגשת הבקשה לתג נכה ולזכאות לפטור מטסט, כולל הגשת טפסים ואישורים, הוא לכאורה פשוט, אך לטענת עו"ד קראוס, בהיעדר קריטריונים אחידים לפיהם נקראת הבקשה, הגשת המסמכים היא ירייה באפילה. "אל טופס קיים של משרד הרישוי, בשם 'בקשה לתג נכה ופטור מטסט', יש לצרף מסמכים רפואיים המעידים על הבעיה הרפואית שבשמה מבוקש התו, וצילום של רישיון הרכב ורישיון הנהיגה הרלוונטי", מסביר עו"ד קראוס. לדבריו, משרד הרישוי אמור לספק תג נכה לכל אדם אשר 'תנועתו בדרכים עלולה להזיק לבריאותו', אך בפועל, הגדרה זו היא רחבה מאוד. "למעשה, אין שום קריטריונים ברורים וחד משמעיים, שקובעים מי יקבל את התג ומי לא. כך יוצא שרבים מהפונים לא מודעים כלל לעובדה, שאין במדינת ישראל שום חוק המגדיר מי, בעצם, זכאי לתג נכה ולפטור מטסט ומי לא".

לדבריו, ההחלטה האם להעניק לאדם תג נכה או לא, תלויה בשיקול דעתו של פקיד משרד הרישוי שיקבל לידיו את הבקשה או של הרופא שבוחן את הבקשות במשרד הרישוי. "הבעיה נעוצה בכך, שמרגע שהוגשה הבקשה לתג נכה, בוחנים רק את אותם מסמכים רפואיים שצורפו אליה", אומר עו"ד קראוס. "אין שום ועדה רפואית שתבדוק את המבקש, ולא קיים בשום מקום מנגנון פיקוח או ביקורת על תהליך קבלת ההחלטה. מדובר בתחום פרוץ מאוד".

את הבעייתיות הזו מכיר עו"ד קראוס מקרוב, מטיפול במקרים רבים שנמצאו על ידי פקיד הרישוי "לא מתאימים" למתן התג. כך למשל, מספר עו"ד קראוס על אדם מחולון, שסבל מבעיות קשות בכלי הדם ובתנועתיות הגב התחתון והרגליים. לדברי עו"ד קראוס, אורטופד מטעמו קבע כי אינו מסוגל ללכת אפילו למרחק קצר ללא הפסקה, אבל בקשתו לתג נכה בכל זאת נדחתה על ידי משרד הרישוי.

לדברי עו"ד קראוס, תושב חולון נוסף, שעבר ניתוח ברגל שמאל ומאז מתהלך עם קביים, ותושב ראשון לציון, שסבל מהיצרות של תעלת עמוד השדרה, הגישו בקשות לקבלת התג ונדחו על ידי משרד הרישוי. לדברי עו"ד קראוס, גם אנשים שכבר קיבלו בעבר תג נכה באופן זמני והגישו בקשה לחידוש, נתקלו בסירוב לא מוסבר ממשרד הרישוי למרות שמצבם הרפואי לא השתנה.

כך למשל, מספר עו"ד קראוס על אישה תושבת רמלה, שקיבלה בעבר תג נכה זמני בשל מוגבלות תנועה בגבה, אך בבואה לחדש אותו לאחר התקופה הנדרשת, החליט פקיד הרישוי לפתע שלא לאשר את בקשתה – למרות שלא חל שום שינוי במצבה הרפואי. במקרה אחר, נאלצה תושבת ראשון לציון להתמודד עם אותו הסירוב, כאשר תג שניתן לה בשל בעיות בגב התחתון וברגליים מהן סבלה, נלקח ממנה כעבור שנתיים, בלי שחל שום שינוי במצבה הבריאותי. "מקרים אלה ואחרים מלמדים עד כמה שרירותית יכולה להיות החלטה פקיד הרישוי, האם לאשר תג נכה או לא, וכיצד היא משתנה מפעם לפעם – ללא שום קשר לעובדות בפועל", טוען עו"ד קראוס.

קראוס מפרט מספר דרכים בהם מומלץ לתושבים בעלי תנועה מוגבלת לנהוג, על מנת להגדיל את הסיכויים שלהם לזכות בתו הנכה המיוחל. צרפו לבקשה את רשיון הרכב עליו מבוקש התג – בגלל העובדה שאישור הבקשה במשרד הרישוי מסתמך על הטפסים ועל האישורים הרפואיים בלבד, עו"ד קראוס ממליץ למבקשים תו נכה להשקיע מאמצים כבר בשלב זה. זאת על מנת להגיש את כל המסמכים הרלוונטיים, ולהימנע מעיכובים מיותרים.

הוא מציין, כי לטופס הקיים של משרד הרישוי יש לצרף – פרט למסמכים הרפואיים, גם צילום של רשיון נהיגה ורשיון הרכב, עליו מבקש הנכה לקבל את התג. "צירוף רשיון הרכב יחסוך לכם זמן במידה שהבקשה תאושר", מסביר עו"ד קראוס. "אחרת, מבקש התו יאלץ להגיע למשרד הרישוי עם רשיון רכב עדכני, ורק לאחר מכן יונפק התו, דבר שגורם לבזבוז אנרגיה וזמן".

אל תשכחו לצרף למסמכים המחאה מבוטלת – עו"ד קראוס מוסיף, כי לבקשה יש לצרף גם המחאה מבוטלת. לדבריו, ההמחאה נועדה לאמת את מספר חשבון הבנק של בעל הרכב הנכה, כך שבמידה שהבקשה לתו תאושר במשרד הרישוי, יקבל בעל הרכב בחזרה את החלק היחסי של עלות הטסט לרכב, ישירות לחשבון הבנק. "העלות השנתית לטסט של רכב פרטי בעל תו נכה עומדת על כ- 26 שקלים בלבד (תלוי בסוג הרכב)", אומר עו"ד קראוס. "המחאה מבוטלת תסייע לבעל הרכב הנכה לקבל את יתרת תשלומי הטסט לרכב אם בקשתו תאושר, ושוב – הדבר יחסוך זמן וימנע סחבת מיותרת".

עו"ד קראוס מוסיף מספר כללי פעולה נחוצים על מנת לקבל התו:

• להדגיש את זהות הנהג – עו"ד קראוס מזכיר, כי יש לשים לב לזהות האדם שאמור לנהוג ברכב. "לא תמיד מדובר בנכה עצמו – לעיתים הנהג הוא מישהו מטעמו שאמור להסיע אותו ממקום למקום", אומר עו"ד קראוס. במקרה כזה, לדבריו, יש להגיש למשרד הרישוי תצהיר החתום גם על ידי הנכה וגם על ידי מבקש הבקשה, תצהיר המאומת ע"י עורך דין.

• להקפיד על שימוש בחוות דעת מתאימות – "חשוב מאד כי במסמכים הרפואיים יצויין, שתנועת הנכה בדרכים עלולה להזיק לבריאותו", אומר עו"ד קראוס. "לשם כך כדאי להיעזר בייעוץ ובהכוונה מקצועיים, שידאגו לכך שתקבלו את המסמכים הרפואיים המתאימים ביותר לנושא הבקשה". לדבריו, יש להקפיד כי המסמכים הרפואיים יהיו חתומים בידי רופא מומחה רלוונטי, דוגמת אורטופד, נוירולוג וכיו"ב.

• הגישו את הבקשה סמוך לאירוע התאונה או פרוץ המחלה – לדברי עו"ד קראוס, חשוב להגיש את הבקשה לתג נכה מיד עם קרות המחלה או התאונה, בגינה נזקק האדם לתו הנכה. זאת, לדבריו, על מנת שלא לבזבז זמן חשוב, מכיוון שמשרד הרישוי צריך לדון בבקשה, עניין שלוקח זמן כשלעצמו.

• העדיפו הגשה בדלפק השירות על פני הדואר – "הניסיון מלמד, כי בקשות המתקבלות ישירות במשרד הרישוי מטופלות מהר יותר מבקשות שנשלחות בדואר", אומר עו"ד קראוס, ועל כן ממליץ, כל עוד אפשר, להגיע ישירות לדלפק השירות במשרד.

עו"ד קראוס מזכיר, כי בכל מקרה של דחיית הבקשה, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה. "הערעור יתנהל בדיוק באותו אופן שבו התנהל כל ההליך הראשוני, כך שגם בנושא זה יש עוד הרבה מקום לשיפור", הוא אומר. שיפור משמעותי בתחום יתרחש כאשר המדינה תתייחס לנושא בכובד ראש, ותציע חקיקה שתסדיר את התחום ותקבע קריטריונים קבועים, לפיהם יפעלו פקידי הרישוי. "חלק גדול מהבעיה הקיימת היום, נובע גם מהעובדה שאין שום בקרה על החלטות פקידי הרישוי ובאופן אבסורדי גם הערעור מגיע בדיוק לאותם פקידים או רופאים שקיבלו את ההחלטה הראשונה. הקמת מנגנון פיקוח, שיורכב מאנשי מקצוע כרופאים ומומחי שיקום, תאפשר בחינה מחדש, בצורה מקצועית ורלוונטית, של החלטות פקידי משרד התחבורה", אומר עו"ד קראוס. "מנגון פיקוח יאפשר ביקורת, וישפר משמעותית את אופן קבלת ההחלטות במשרד הרישוי".

לדבריו, על המדינה למנות ועדה רפואית מקצועית, אשר תבצע בדיקת פיזית של המבקש. "ועדה שתורכב מרופאים מומחים, אשר ממילא יושבים בקופות החולים ברחבי הארץ, תוכל לקבוע במקצועיות ובאופן מהימן את מצבו הרפואי של מבקש הבקשה, במקום להסתמך על שיקול דעתם של פקידי הרישוי", מסכם עו"ד קראוס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן