Skip to content

האם ביצע האפיפיור טקס גירוש שדים בוותיקן?

בסרטון וידיאו שצולם ביום ראשון נראה פרנציסקוס הראשון כשהוא מניח את ידיו מעל ראשו של צעיר נכה. מגרשי שדים ותיקים טוענים שהיה זה טקס גירוש לכל דבר. הוותיקן מכחיש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זהו אחד המראות המסקרנים שנראו לאחרונה בוותיקן: מייד עם סיום המיסה החגיגית שנערכב בכיכר פטרוס הקדוש ביום ראשון, הניח האפיפיור פרנציסקוס הראשון את ידיו על ראשו של מאמין נכה צעיר. האיש נראה כשהוא נאנח מספר פעמים, רועד משהו ולאחר מכן שב וצונח לאחור אל משענת כסא הגלגלים שבו ישב, שעה שפרנציסקוס נושא תפילה מעליו. תחת הטלוויזיה של הוותיקן, טי.וי 2000, קבעה כי האפיפיור עסק, הלכה למעשה, בגירוש שדים, או שנשא תפילה שמטרתה לשחרר את האיש מן השד שנכנס בו.

לצפייה בסרטון הווידיאו של טקס גירוש השדים:

https://www.youtube.com/watch?v=e8B7JNxw-5Q

מטעם הוותיקן עצמו נמסרה גירסה שונה, בניסיון להרחיק את עצמו מטקסים כאלה. בהודעה רשמית שיצאה ממנו נאמר כי "האב הקדוש לא התכוון לבצע שום גירוש שדים". במקום זאת, כך נאמר בהודעה, "הוא פשוט התפלל עבור אדם סובל שהוצג בפניו". הגירסה הזו הביאה לכך שמנהל טי.וי 2000, דינו בופו, נאלץ לפרסם התנצלות רשמית. "נתתי במודע אישור לפרסם את הידיעה החדשותית שהייתה נכונה רק בחלקה, משום שהאפיפיור מכחיש שביצע גירוש שדים".

ואולם, פרשנים רבים טוענים כי זה בדיוק הטקס שבוצע שם. מגרש השדים הראשי של הוותיקן לשעבר, גבריאל אמורת', הסביר בראיון ביומון האיטלקי "לה סטמפה" כי הפעולה שביצע האפיפיור "הייתה גירוש שדים ברור, ואם האב לומבארדי מכחיש זאת, ברור שאין לו כל מושג בעניין". אמורת' הוסיף: "זה היה גירוש שדים אמיתי, והנער שהאפיפיור גירש ממנו את השד בא לבקר אותי היום. שמו אנג'לו והוא מותקף על ידי ארבעה שדים. ביצעתי טקס ארוך של גירוש שדים גופו". הוא עמד על דעתו כי המחווה הפיסית שביצע האפיפיור :נראית כמו גירוש שדים, משום שגירוש שדים מבוצע גם על ידי הנחת הידיים מעל ראש האיש ונשיאת תפילה, גם בלי שהדבר נכתב במפורש".

מה שמוסיף שמן למדורת ההשערות הזו הוא האובססיה שיש לפרנציסקוס בנושא השטן, עניין שאותו הוא מעלה דרך קבע בדרשותיו. כל זה הביא לזינוק ניכר בביקוש לטקסי גירוש שדים מצד המאמינים. כבר בדרשתו הראשונה ב-14 במרץ, יממה אחת לאחר שנבחר לתפקידו, הזהיר פרנתיסקוס את החשמנים שהתכנסו בקפלה הסיקסטינית כי "מי שאינו מתפלל לאל, מתפלל לשטן". מאז הזכיר אותו שוב ושוב בהזדמנויות שונות, כולל במיסת בוקר בתחילת החודש שבה דיבר על הצורך ביצירת דיאלוג – חוץ מאשר עם השטן.

מומחים טוענים כי האיזכורים החוזרים ונשנים של השטן אינם אלה שיקוף של חינוכו הישועי של האפיפיור, של שורשיו הדרום-אמריקניים – וכן של העובדה שהכנסייה הקתולית נחלשת בשל תהליכי חילון עמוקים. הכומר רוברט גאהל, תיאולוג מהמכון האפיפיורי של הצלב הקדוש ברומא, הסביר כי "נוכחותו והשפעתו של השטן בעולם מצויה ביחס הפוך לתנודות באמונה הנוצרית. לפיכך, ניתן לצפות לעלייה בפעילותו הזדונית בעקבות תהליכים של עזיבת נצרות וחילון".

בשנים האחרונות קיימו האוניברסיטאות האפיפיוריות ברומא כמה קורסים להכשרת מגרשי שדים. חוברת הסבר בנושא זה אף פורסמה רשמית ב-1998. טקס הגירוש כשלעצמו הוא קצר למדי, ומורכב מברכה על מים קדושים, תפילה ולאחר מכן חקירה של השד עצמו, שבמהלכה דורש מגרש השדים לדעת את זהותו ומתי בכוונתו לעזוב את גופו של האיש אחוז הדיבוק. רק כומר שהוסמך לכך במפורש על ידי בישוף יכול לבצע את הטקס וחוק הכנסייה קובע כי על המגרש להית ניחן בתכונות כמו "אדיקות, ידע, תבונה ויושר". זאת, במטרה להבטיח, בין השאר, שהחולה אינו סובל מבעייה פסיכולוגית רגילה.

הכומר ג'וליו מאספרו, תיאולוג היושב ברומא, שנכח בעבר ואף השתתף בעצמו ביותר מתריסר טקסי גירוש שדים, הוסיף אף הוא כי הוא משוכנע שתפילתו של פרנציסקוס ביום ראשון הייתה חלק מגירוש שדים או לכל הפחות תפילה לשחרור גופו של הנגוע מן השד שנכנס בו. לדבריו, הנחת ידיו של האפיפיור מעל ראש החולה היא היא "התנוחה הטיפוסית" לצורך ביצוע הגירוש. "כשאתה עד למשהו כזה  – ועבורי היה זה הלם מוחלט – ובכן, יכולתי אז פשוט לחוש בכוחה של התפילה, אמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן