Skip to content

התלקחות אלימה בטיבט

בהתנגשות בין מפגינים טיבטיים לבין כוחות סיניים נפתחה אש חיה לעבר הטיבטים, וכמה מהם נהרגו. המהומות נחשבות לקשות ביותר מאז אירועי להסה ב-2008 מאת גרשון גירון כוחות ביטחון סיניים פתחו באש והרגו מפגינים ביום חמישי במחוז סצ'ואן שבדרום מערב סין. התקרית האלימה הזאת היא חלק מסדרת התנגשויות קטלניות שממשלת טיבט הגולה מכנה "מבעיתות", כך מדווחת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהתנגשות בין מפגינים טיבטיים לבין כוחות סיניים נפתחה אש חיה לעבר הטיבטים, וכמה מהם נהרגו. המהומות נחשבות לקשות ביותר מאז אירועי להסה ב-2008

מאת גרשון גירון

סכסוך מדמם. התנגשויות בין מפגינים לחיילים סיניים בטיבט

כוחות ביטחון סיניים פתחו באש והרגו מפגינים ביום חמישי במחוז סצ'ואן שבדרום מערב סין. התקרית האלימה הזאת היא חלק מסדרת התנגשויות קטלניות שממשלת טיבט הגולה מכנה "מבעיתות", כך מדווחת סוכנות רויטרס.

ההתלקחויות האחרונות הן המדממות ביותר בסכסוך הארוך בין סינים לטיבטים, לפחות מאז אירועי להסה ב-2008, אז פרצו מהומות ומחאות בבירת טיבט, להסה, והתפשטו לאזורים אחרים במערב סין.

לובסאנג סנגאי, ראש ממשלת טיבט הגולה היושבת בדרמסלה שבצפון הודו, גינה את ירי המשטרה על מאות מפגינים טיבטים השבוע במערב סצ'ואן. לדברי סנגאי, שישה בני אדם נהרגו באירוע ועשרות אחרים נפצעו מהירי. "בגלל מעשים מתועבים כאלה ובגלל הדיכוי השיטתי של הטיבטים, הכעס והשנאה בקרבם נגד ממשלת סין רק גברו מאז ההתקוממות הגדולה ב-2008", אמר.

על פי ארגון "המערכה הבינלאומית למען טיבט", שבסיסו בוושינגטון, ביום שלישי נהרג טיבטי אחד לפחות בהתנגשות במחוז סדה, כאשר שוטרים פתחו באש על מפגינים, והותירו את כיכר העיר מוכתמת בדם וזרועה במכלי גז מדמיע. ארגון אחר "טיבט חופשית", דיווח ששני טיבטים לפחות נהרגו ורבים נפצעו במהלך ההפגנות במחוז. ממשטרת המחוז לא ניתן היה לקבל תגובה.

על פי ארגוני תמיכה בזכויות הטיבטים ועדויות של משקיפים, שני טיבטים נורו למוות על ידי המשטרה ביום שני בהפגנה בעיירה לוהוו שבהרי מערב סצ'ואן.

באזור גאנז'י, שבדרך לאזור המהומות, שורר מתח רב בקהילות הטיבטיות. כוחות משטרה גדולים שוהים בה ומקימים מחסומי דרכים. "היו כאן בעיות, לכן הממשלה מתוחה", אמר תושב המקום, אדם ממוצא מעורב טיבטי וסיני, "הבעיה העיקרית היא שתומכי הדלאי לאמה עורכים הפגנות. הם התארגנו בזמן חגיגות האביב, כאשר שוטרים רבים היו בחופשה". חגיגות האביב מציינות את השנה החדשה הסינית.

אירועי דמים. בסין מאשימים את הדלאי לאמה ב"בדלנות אלימה"

כתב של סוכנות "רויטרס", שנעצר ונחקר על ידי המשטרה, הושם במעקב ונאלץ לחזור על עקבותיו. תושבים מקומיים אמרו שעובדי ממשלה הצטוו לשוב לעבודה, למרות החג, ככל הנראה כדי להרתיעם מפני השתתפות במחאות.

גל האלימות הנוכחי הוא תזכורת נוספת למתחים האתניים הקיימים כבר שנים ארוכות בין קהילות הטיבטים – שאחדות מהן קראו לשובו של הדלאי לאמה – לבין רשויות סין, שאותן הן מאשימות בהריסת המסורות הטיבטיות, חופש הדת ואורח החיים הייחודי של העם הזה. סין שולטת בטיבט מאז 1950. היא דוחה בתקיפות האשמות שהיא מנסה להכחיד את התרבות הטיבטית, ואומרת ששלטונה שם קץ לצמיתות הפיאודלית המסורתית שאיפיינה את טיבט וסייע בפיתוחה.

מנהיגם הרוחני של הטיבטים, הדלאי לאמה, נמלט מטיבט ב-1959, לאחר שנכשלה התקוממת עממית נגד השלטון הסיני. לפחות שישה-עשר טיבטים הציתו את עצמם בשנה האחרונה כצעד מחאה נגד אגרוף הברזל שבו אוחזת סין את טיבט. "אתם (הנהגת סין) לעולם לא תטפלו בתלונות האמיתיות של הטיבטים ולא תשיבו יציבות לטיבט באמצעות אלימות ורצח", כתב לובסנג סנגאי, "הדרך היחידה ליישב את נושא טיבט ולהביא לשלום בר קיימא היא באמצעות כיבוד זכויות העם הטיבטי ובאמצעות דיאלוג".

ההתנגשויות מתחוללות בתקופה רגישה לסין, כאשר סגן הנשיא חי ג'ינפינג – הנחשב לאחד מהמובילים במרוץ לשינוי הנהגת המדינה שיתקיים בהמשך השנה – מתכונן לביקור רשמי מתוקשר בוושינגטון בפברואר.

סוכנות הידיעות הסינית "חינהוא" אישרה את דבר ההתנגשויות בלוהוו ובסדה, וטענה שהשוטרים נאלצו לפתוח באש בסדה כדי לשמור על הסדר, והרגו "מתפרע" אחד אחרי שמפגינים תקפו תחנת משטרה בבקבוקי מולוטוב, סכינים ואבנים. משרד החוץ הסיני הדביק למוחים שהציתו את עצמם את הכינוי "טרוריסטים", ותלה בדלאי לאמה, שאותו הוא גינה כתומך בבדלנות אלימה, את האשם בהצתות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן