Skip to content

מליאת הכנסת אישרה את העלאת המע"מ באחוז אחד

ח"כ מירי רגב הפתיעה, כאשר תקפה את שר האוצר: "יאיר לפיד יורק לבוחרים שלו בפרצוף", אמרה. כאשר העירו לה שהיא חברה בקואליציה, הודיעה רגב שהתקזזה עם האופוזיציה ולא תצביע. "אני לא מייצגת את הליכוד. אני מייצגת חלק ממעמד הביניים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים את העלאת מס הערך המוסף מ- 17% ל-18%. ההעלאה אושרה ברוב של 46 חברים כנסת נגד 36 ובהימנעות אחד – ח"כ משה פייגלין מהליכוד ביתנו.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר בהציגו את הנושא: "אם הדיון היה בנפרד מכל הקשר הייתי הראשון שמצביע נגד. העלאת המע"מ פוגעת מאד גם בשכבת הביניים וגם ברובד הנמוך יותר. אבל הממשלה קיבלה מצב כלכלי עם בור של 40 מיליארד שקלים. נשאף שכולם יישאו באלונקה. המע"מ מכניס כל חודש 400 מיליון ובשנה 64 מיליארד. זהו חלק נכבד בכיסוי הבור. ועדת הכספים אישרה לא בשמחה אלא מתוך ראיית המציאות, הכרח לא יגונה. חלק מחברי האופוזיציה שתוקפים אותנו עכשיו העלו בעצמם את המע"מ פעמיים".

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) תקפה חזיתית את לפיד ונתניהו: "פחדנים, זה מה שאתם שר האוצר וראש הממשלה. מאיפה אתם הולכים להביא את הכסף? מתאגידי הענק שלא שילמו מסים? לא. מירושות של מיליארדים? לא. מהרווחים הכלואים? לא. על מי אתם מטילים מס, חצופים שכמותכם? על הציבור היחיד שאין לו לוביסטים או בכירים באוצר לשעבר שנשכרים כמומחים מטעם. זה המס הכי לא צודק. מסים הם הכרח, בלעדיהם אין בריאות ולא כבידים ולא בתי משפט, אבל מי שעני לא משלם מס ומעמד הביניים משלם בינוני ומי שיש לו יותר ישלם הרבה. אתם הורסים את מערכת המיסוי".

"אולי עדיף שנחיה בתקופת סלאח שבתי". מירי רגב (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"אולי עדיף שנחיה בתקופת סלאח שבתי". מירי רגב (צילום ארכיון: דן בר דוב)

את דברי הביקורת המפתיעים ביותר השמיעה ח"כ מירי רגב (הליכוד-ביתנו): "יאיר לפיד יורק לבוחרים שלו בפרצוף", אמרה. "לפני הבחירות הוא אמר – לא נרשה שיגעו בזוג אנשים עובדים, נדאג שיוכלו לחיות בכבוד. ועכשיו הוא מעלה את המע"מ. איפה הפוליטיקה האחרת?"

בתשובה לקריאות ביניים שהזכירו לה שהיא חברה בקואליציה אמרה רגב: "אני לא מצביעה. התקזזתי. אני לא מייצגת את הליכוד. אני מייצגת חלק ממעמד הביניים. אולי עדיף שנחיה בתקופת סלאח שבתי. המדינה לא הייתה עשירה אבל הבריאות והחינוך היו זולים. איך אז נתנו יותר והיום, כשיש יותר, נותנים פחות". רגב קראה להנהיג מע"מ דיפרנציאלי ולא להעלות את המע"מ לכל האוכלוסייה. "זו שאלה של מנהיגות ואומץ", אמרה. "שנו גישה. אל תעלו את המע"מ ויוקר המחיה לא יעלה, אני לא מדברת על לחם אוכמניות אלא על דברים בסיסיים".

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש): "העוני בקרב הילדים הערביים הוא 63%. דוח של מנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר אומר שהעשירון התחתון יפסיד מהמס 8.4% מההכנסה הפנויה בשל העלאת המע"מ, העשירון השני יפסיד 4% והעשירון העליון יפסיד 1.6%. זה הצדק שמביאה הממשלה?"

 ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה): "הכי קל לקצץ בקצבאות הילדים כי אין להם לוביסטים. ילד שיישאר רעב אף אחד לא יילחם בשבילו. אני שמח מאד שתהיה רכבת לכרמיאל, אבל אם אין להורים כסף לקנות לחם וחלב, איך יקנו כרטיס לרכבת? בחזקים לא נגעו, ועדי העובדים נעלמו מספר הגזירות. השר הגיע להסכם עם ההסתדרות כי חשש מעימות גם במס המגוחך על המאיון העליון ובחברות לא נגעו. מהרווחים הכלואים כבר התייאשנו".

 ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "צריך לתחזק את הטייקונים. איך יתעסקו איתם? נותנים להם תכנוני מס ותספורות והאזרח הפשוט הוא ילד הכאפות ששותק. מי מבטיח שהממשלה תעמוד ביעד הגרעון? איך שהדברים מתנהלים יגיע ל5% יסחטו את ילד הכאפות עוד קצת. לא הגיע הזמן להגביל את שיעור המע"מ? רוצים לטפל בגרעון? תמציאו מסים אחרים שלא ילד הכאפות יספוג".

"מס פרימיטיבי". דב חנין (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"מס פרימיטיבי". דב חנין (צילום ארכיון: דן בר דוב)

דב חנין (חד"ש): "המע"מ הוא מס פרימיטיבי – נוח מאד להטלה ומאד מזיק חברתית. יש מדינות בהן אין מע"מ על ספרים. נפחית את המע"מ על ספרים ותרופות ונעלה על מוצרי יוקרה. נוכל להגיע לאותו סכום בפגיעה מצומצמת. ההליך בכנסת לא ראוי. לא הליך מלא של בחינה, הסתייגויות והתלבטויות. רק כביכול התייעצות עם ועדת הכספים. לא מתכונת חקיקה מלאה. ההצעה תלושה מהרקמה התקציבית. לא כך מנהלים מדיניות פיסקלית ראויה. אומרים שחסר כסף, יש הרבה כסף. צריך לקחת מהמקומות בהם הוא נמצא – פרויקט הכיבוש וההתנחלויות והחזרת מס החברות לשיעורים שהיו בשנת 2003".

 ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד ביתנו): "צריך להעמיד 10% מתוך ה-4 מיליארד שתכניס העלאת המע"מ, כדי לעבות את משרד הרווחה ולהעניק פיצוי ישיר לשכבות חסרות הישע".

 ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה): "הכל נהיה פה יקר, רק המילים זולות. אתם בממשלה מומחים בדיבורים אבל שטף המילים לא מכסה על הבושה. מי שיש לו פחות ישלם יותר. אתם מבקשים לשבור שיאים חדשים. לאוצר יש שאיפה להגיע לשני מיליון עניים. אתם תגיעו. נתניהו הרס את החברה הישראלית. במקום בור אתם עושים בולען".

 "הכל נהיה פה יקר, רק המילים זולות". מיקי רוזנטל (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"הכל נהיה פה יקר, רק המילים זולות". מיקי רוזנטל (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

ח"כ עומר ברלב (עבודה): "למה בישראל ההכנסה ממע"מ היא 33% מהכנסות ממסים ובמדינות הOECD רק 21%? כל שנה המע"מ עולה באחוז. בקצב הזה נצטרך ג'יני להורדת מדד הג'יני".

ח"כ מרב מיכאלי (עבודה): "כשדנו על הטייקונים, נזהרו ואמרו כמה צריך לא לשפוך את התינוק עם המים ומי יודע מה יהיו התוצאות. כאן יודעים מה יהיו התוצאות, אבל את הממשלה זה לא מטריד. אילו היו זוכים מאות אלפי העניות והעניים, אילו זכו האנשות והאנשים שיראו אותם כמו שראו את הטייקונים. הארבעה מיליארד שיתקבלו מהמע"מ יוחזרו בריבית לתקציב הביטחון. לא משנה כמה טנקים מטוסים וטילים נגד טילים תקנה בתקציב הביטחון המתנפח, לא יהיה ביטחון במדינה. לכל העשירות והעשירים שאתה מטפח יהיה פחות ביטחון. לפיד עסוק עכשיו במסיבת עיתונאים על שוויון בנטל. רשימת צעדים שכל קשר בינה לשוויון פתטי. זה לא יביא לגיוס חרדים והחברים של האח שלו ימשיכו בגיוס מקוצר".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "משרד האוצר המציא כפתור שכל לחיצה עליו לוקחת מהאזרחים עוד 4 מיליארד. אם היו מבטלים את הטבות המס של החברות היינו מקבלים אותו סכום. פעם הייתה פה תקופת צנע. הייתה צניעות, לא רק בשכבות החלשות. היום בממשלה אין צניעות ודווקא עם אנשים קשי יום משיתים מס אומלל".

 ח"כ ניצן הורביץ (מרצ): "העלאת המע"מ תגדיל את אי השוויון. כבר עכשיו ישראל משתרכת בתחתית המדינות המפותחות. לכו על מע"מ דיפרנציאלי. תעלו את המס על מוצרי יוקרה. 10% על מזון ו-25% על ג'יפים. מע"מ מוגדל על ג'יפ קל לגבות כמו על תרופות, אבל הממשלה הלכה למקום הכי אומלל".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "הכנסת משדרת היום שאין עתיד. שהמצב הולך להיות הרבה יותר רע. יש חלופות. אמר לי בכיר באוצר 'קיבלנו פראייר. אנחנו מנצלים את זה'. שום היגיון. לפגוע, לפגוע, לפגוע. יש אלטרנטיבות לטווח מיידי, בינוני וארוך. יש תכנית של שלי יחימוביץ שמכסה גירעון ולא פוגעת בשכבות החלשות ובמעמד הביניים. הגשתי תכנית יחד עם זהבה גלאון ללא פגיעה בשכבות החלשות ובמעמד הביניים. צריך חשיבה. צריך לעשות מה שנדרש. אי אפשר לא לעשות שום דבר אמיץ. מצאו פראייר. מישהו מאמין לשר האוצר שבעוד שנה יהיה יותר טוב? מאיפה? מתרומות? מפעלים יפטרו עובדים. חשבתי ששר האוצר יבוא לפה להבהיר, אבל ראיתי ב'דה מארקר' כתבו שאתמול שר האוצר היה צריך לנסוע לפאריז לכנס ה-OECD, הוא ביטל כי הוא צריך להיות שותף להחלטה על השוויון בנטל. יותר חשובה ההשתתפות שלו במסיבת העיתונאים. ה'דה מארקר' אומר שהוא נסע עכשיו לחופשה פרטית בחו"ל. אנשים הולכים לשלם מע"מ ושר האוצר לא נוסע לכנס אבל נוסע לחופשה פרטית".

הצו הובא בפני מליאת הכנסת לאחר שאושר על ידי ועדת הכספים, בתום דיון סוער שנערך שלשום, ברוב של תשעה ח"כים בעד מול חמישה נגד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן