ועדת המשנה של ועדת המכרזים במשרד התיירות, שדנה בנושא הבחינה של עמידת ההצעות בתנאי הסף של המכרז לדירוג בתי המלון, קבעה לפני ימים אחדים, כי "לאחר בדיקת ארבע ההצעות שהוגשו, קבלת הבהרות והסברים הנדרשים ובחינתם, לא ניתן היה לקבוע באופן חד משמעי כי מי מההצעות עברה את תנאי הסף של המכרז".
בעקבות זאת, בוחן המשרד כיצד לקדם את נושא הדירוג.
המכרז לדירוג בתי המלון בישראל נערך בהתאם לתקנות אותן אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת בחודש אוגוסט האחרון. המכרז פורסם בסוף נובמבר 2012 וההצעות למכרז הוגשו בפברואר השנה.
משרד התיירות יזם את דירוג בתי המלון במטרה להעלות את רמת השירות הניתן לישראלים ולתיירים המבקרים בארץ ולהוזיל את מחירי האירוח בבתי מלון בישראל. מתן מידע אובייקטיבי ועדכני לגבי רמת בתי המלון בארץ חשוב גם לסוכני הנסיעות ולשאר גורמים בתעשיית התיירות.
השימוש בשיטת הכוכבים נעשה ללא בסיס חוקי מ-1992
עד שנת 1992 בוצע דירוג בתי המלון על ידי משרד התיירות, על פי חוק (על פי צו פיקוח על מצרכי ושירותים) והיה חובה.
ב-1992 בוטל הדירוג ומאז רבים התבססו על דירוג הכוכבים בשיווק מלונות, וכן במכרזים ואפילו בחקיקה ובהוראות ממשלתיות, כמו למשל חוק הגנת הדייר והתקשי"ר, וזאת ללא בסיס חוקי או רשמי.
הצורך להחזיר את הדירוג למלונות שב ועלה במהלך כל השנים מאז שבוטל. בשנת 2006 מינה שר התיירות ועדה ציבורית "לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בישראל". אחת מהמלצותיה היתה ביצוע דירוג וולונטרי (מרצון) של בתי המלון בישראל על ידי חברה בינלאומית. כך גם המליצה "הועדה להוזלת מחירי הנופש בישראל" שהקים שר התיירות בשנת 2011, ואשר מסקנותיה קבלו תוקף של החלטת ממשלה.
הוחלט כי הדירוג יהיה רצוני ולא חובה, ויתבצע באמצעות חברה מקצועית בינלאומית, בשיטת Hotelstars. שיטה זו פועלת כעת ב-14 מדינות באירופה.
צוות של התאחדות המלונות בישראל התאים את הקריטריונים לתנאי הארץ והם אושרו על ידי ועדה של נציגי הגורמים המרכזיים בתעשיית התיירות.
[related-posts title="כתבה קודמת בנושא דירוג המלונות"]