Skip to content

הקבינט המדיני: פעילי תג מחיר יוכרזו כ"התאגדות בלתי מותרת"

עם זאת, נמנע הקבינט מלהכריז על מבצעי תג מחיר כפעילי טרור – למרות שהשב"כ תמך בכך וגם שרת המשפטים, ציפי לבני, והשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, הגדירו את אותם כפעילי טרור. המשמעות היא כי אפשר יהיה להחיל על פעילי תג מחיר תקנות הגנה מימי המנדט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב החלטה המרחיבה משמעותית את הכלים החקירתיים והמשפטיים העומדים לרשות כוחות הביטחון ואכיפת החוק במטרה לפעול נגד הפעולות המכונות תג מחיר.

עם זאת, נמנע הקבינט מלהכריז על מבצעי תג המחיר כפעילי טרור – למרות שהשב"כ תמך בכך וגם שרת המשפטים, ציפי לבני, והשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, הגדירו את המפגעים כפעילי טרור. השר אהרונוביץ' אף אמר בכנסת כי "זו מחתרת טרור לכל דבר ועניין" והביע תקווה כי נתניהו יקבל את עמדתו בעניין זה.

רכב-שהוצת-בדיר-גריר-שליד-רמאללה-במסגרת-פעולת-תג-מחיר-(צילום-איאד-חדד-בצלם)

רכב שהוצת בדיר-גריר ליד רמאללה-במסגרת פעולת תג מחיר (צילום: איאדחדד, בצלם)

בהחלטתו הסמיך הקבינט את שר הביטחון לעשות שימוש בסמכותו לפי תקנות ההגנה ולהכריז על פעילי תג מחיר כהתאגדות בלתי מותרת באופן שיחזק משמעותית את היכולת להיאבק בתופעת תג מחיר. המשמעות היא כי אפשר יהיה להחיל על פעילי תג מחיר תקנות הגנה מימי המנדט, לפיהם אפשר לעקל רכוש, ציוד או כספים של אותם פעילים ללא צורך בצו מבית משפט. ההחלטה לגבי הסנקציות שיוטלו על אותם פעילי תג מחיר תהיה כפופה להחלטתו של שר הבטחון, לפי חוות דעת שישמע מעת לעת ממערכת הביטחון.

במקביל תמשיך שרת המשפטים לקדם את חקיקת החוק למניעת טרור שיטפל בין השאר בתופעה.

החלטת הקבינט היא המשך ישיר להתייעצויות קדחתניות שהיו לאחרונה בניסיון לגבש דרך פעולה אפקטיבית נגד פעילי "תג המחיר". בחודש שעבר קיימו שרת המשפטים ציפי לבני, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' והיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין התייעצות בנושא זה, ביחד עם עם גורמים מקצועיים. השלושה כינו את פעולות תג המחיר כפשיעה לאומנית, והזהירו מפני זליגת התופעה לתוך תחומי הקו הירוק. הם הנחו את גורמי האכיפה – הפרקליטות, צה"ל, השב"כ והמשטרה – לפעול "בכל הכלים" לטפל בנושא.

חולצות "תג מחיר". (צילום: ויקיפדיה)
חולצות תג מחיר (צילום: ויקיפדיה)

עפ"י נתונים שנמסרו רק בשבוע שעבר, לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בשנת 2012 נפתחו 623 תיקי חקירה על עבירות תג מחיר, נעצרו 200 פעילים והוגשו 123 כתבי אישום. בשנת 2013 נפתחו 165 תיקים, נעצרו 76 חשודים והוגשו 31 כתבי אישום. רב פקד גלית זיו, מאגף המודיעין של המשטרה, אמרה בדיון כי העבירות של פעילי "תג מחיר" מוגדרות "פשיעה לאומנית" ומוצבות בראש סדר העדיפויות של המשטרה.

תג-מחיר-בביתילו (צילום-איאד-חדד-בצלם)
פעילות תג מחיר בביתילו (צילום: איאד חדד, בצלם)

עוד אמרה זיו כי הוקמה יחידה ארצית לטיפול בתופעת תג מחיר, שבראשה עומד סנ"צ אודי לוי, וכי מיקומה של היחידה במחוז ש"י (יהודה ושומרון) שכן רוב העבירות מתבצעות שם. העבירות שבוצעו במחוז הצפון קיבלו תעדוף ברמה גבוהה ומטופלות על ידי הימ"ר (יחידה מרכזית) של מחוז הצפון.

סנ"צ אודי לוי, ראש המפלג לטיפול בבעיית "תג מחיר", אמר בדיון כי כבר גויסו ליחידתו 30 שוטרים וכי קיים תקציב לגיוס של 50 שוטרים נוספים. בסופו של תהליך, יהיו ביחידה המיוחדת 80 שוטרים. הוא ציין כי תשתית הפעילות יוצאת מאיו"ש וכי היחידה מכירה קבוצה של מספר עשרות אנשים הפעילים בתג מחיר, רובם קטינים. הוא ציין כי מאז חודש מרץ, ישנם עשרה עצורים עד תום ההליכים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן