Skip to content

תרגיל פתע מטכ"לי בחן התמודדות עם מתקפות טרור

הרמטכ"ל וסגנו הפעילו אתמול תרגיל פתע שדימה גורמי טרור המשתלטים על מבנים אזרחיים. דגש מיוחד הושם על גבולות סוריה ומצרים. בתרגיל הופתעו: השב"כ, המשטרה, חיל המודיעין, הרפואה וכוחות צה"ל. המטרה: בדיקת המוכנות של היחידות המבצעיות במענה לפיגועי טרור גדולים ורבי נפגעים. הלקחים יילמדו עד לפרטים הקטנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרמטכ“ל בני גנץ, הכריז אתמול (ראשון) בבוקר על תרגיל פתע מטכ“לי שנערך בכל הגזרות, בו השתתפו אלפי חיילים, לרבות לוחמים ביחידות המיוחדות. מטרת התרגיל הייתה לתרגל את שיתוף הפעולה בין היחידות השונות על מנת להתמודד עם תרחישים קיצוניים ולבחון את מוכנות צה“ל לקראת המתארים השונים. בתרגיל פעלו גם המשטרה, השב"כ ואגף המודיעין שלקח חלק נרחב בתרגיל.

התרגיל הגדול דימה מתקפת טרור משולבת ומרובת זירות. אלפי חיילים, שוטרים ואנשי רפואה פעלו ברחבי הארץ. עיקר התרגיל התרחש באזורי הגבול עם מצרים וסוריה. שם התמודדו המתורגלים עם תרחישים ביטחוניים קשים וממושכים.

הרמטכ"ל במהלך התרגיל אתמול (צילום: דו"צ)
הרמטכ"ל במהלך התרגיל אתמול (צילום: דו"צ)

תרגיל הפתע החל בהתרעות מודיעיניות על כוונת תאי טרור, שמזוהים עם הג'יהאד היסלאמי העולמי, להוציא לפועל פיגועי טרור רחבי היקף באמצעות חדירה לשטח ישראל, כניסה ליישובים, הרג אזרחים, השתלטות על מבנים ולקיחת בני ערובה. בין היתר, תרגלו הימ"מ וסיירת מטכ"ל השתלטות על מבנים אזרחיים – ובהם חדר אוכל של בית מלון שעשרות מיושביו נחטפו. תרחישים אחרים כללו חדירת מחבלים למוצב, ”מסע הרג“ של מחבלים ביישוב ישראלי ועוד מתקפות טרור שונות בכל הגזרות.

דגש מיוחד הושם על תרחיש בו חודרים מחבלים מאזור הגבול עם מצרים. התרגיל תוכנן יותר משנה ודבר קיומו נשמר בסוד עד לרגעים האחרונים, כשגם גורמים במטכ“ל הופתעו כאשר הוכרז. מי שהובילו את התרגיל הם הרמטכ“ל גנץ וסגנו אלוף גדי אייזנקוט, שהשתתפו בתהליך קבלת ההחלטות.

גורם צבאי מסר, כי ”בתרגיל הרב-זרועי השתתפו גם ארגונים נוספים כמו משטרת ישראל, מד“א והשב“כ. ביקשנו לבחון את רמת המוכנות של היחידות המבצעיות והמפקדות במענה לפיגועי טרור גדולים ורבי הפגעים. המעבר ’מאפס למאה‘ היה מהיר, ושיתוף הפעולה בין היחידות היה טוב. הרעיון הוא להתכונן לפיגועים גדולים שאנחנו רואים בעולם, על רקע התערערות היציבות בגבול עם סיני וחוסר המשילות בגבול הסורי".

לדברי הגורם, "המטרה הייתה לתרגל תרחישים דומים לאלו שראינו באירוע החטיפה באלג'יריה, דומים לאלו שראינו באירוע. יש לנו עבודה רבה לשפר, בעיקר בפרטים הקטנים ובפקודות הקבע לחירום". עוד ציין הגורם הביטחוני, כי כארבע שעות בלבד עברו מאז הערכת המצב המיוחדת ועד קבלת תמונת המטרה וזה נחשב לסביר מאוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן