Skip to content

פורסמה סדרת הנחיות לחופש גדול בטוח באינטרנט

משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ואיגוד האינטרנט הישראלי פרסמו סדרת הנחיות להורים לשמירה על ילדיהם ברשת. עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה: באירופה כבר קיימים גופים ממשלתיים שייעודם הוא לטפל בהגנה וחינוך הורים לשמירה על ילדיהם באינטרנט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר פרסמו משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ואיגוד האינטרנט הישראלי סדרת הנחיות להורים כדי שהם יהיו מעורבים בגלישה של ילדיהם ברשת ולשים לב לשינויים בהתנהגותם. כמו כן, לאור העלייה הצפויה בחופשה הגדולה של נוכחות הילדים ברשת, מתגבר איגוד האינטרנט את פעילות הקו החם לאינטרנט בטוח -03-9700911.

איור: גוגל
איור: גוגל

דיאלוג בין הורים לילדיהם

"חשוב שתקיימו דיאלוג ביניכם ההורים, לבין ילדיכם על העולם הוירטואלי, על החוויות וההתנסויות שצברו, על מקרים שנחשפו אליהם ועל הרגלי גלישה נכונים", נכתב בעלון שיחולק להורים בסוף שנת הלימודים על ידי המנהלים והמחנכים בבתי הספר.

יוזמה זו מגיעה בהמשך למפגש שולחן עגול בנושא אינטרנט בטוח לבני נוער, שקיים איגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף ויזה אירופה, בתחילת השבוע. במפגש, שהתקיים במכללה האקדמית ת"א-יפו, השתתפו מומחי אינטרנט, כלכלנים, משפטנים בכירים, אנשי חינוך, נציגי מכון אדלר וקציני משטרה.

לחנך הורים לשמור על ילדיהם

"באירופה כבר קיימים גופים ממשלתיים שייעודם הוא לטפל בהגנה וחינוך הורים לשמירה על ילדיהם באינטרנט, גופים אלו מובילים את הרגולציה", הסביר עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה והציג מחקרים של הגוף האירופי המראים, כי 48% מההורים בבריטניה לא מודעים למה שהילדים שלהם עושים ברשתות החברתיות.

"נתונים דומים ניתן למצוא גם בישראל", הסבירה אורנה היילנגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט, והציגה ממצאי סקר שביצע האיגוד בקרב 400 נשאלים שהראה, כי 37% מההורים בארץ אינם מעורבים בחיי ילדיהם באינטרנט.

בריונות בני נוער ברשת

במסגרת המפגש הציגה גל כהן, יזמית של SAFE SURF, מחקר אודות בריונות בני נוער ברשת. מהמחקר מתברר, כי 22% מבני הנוער היו עדים לפעילות של בריונות ברשת ורק 9% אחוז מתוכם עשו מעשה על מנת לעצור את הבריונות. המחקר דגם 300 בני נוער בגילאי 12-17 ממרכז הארץ. מיזם Safe Surf הוקם על ידי בוגרי התוכנית ליזמות חברתית של המכללה האקדמית תל אביב יפו ונועד לספק מענה מקיף לסוגיית הבריונות ברשת בקרב בני נוער, באמצעות סדנאות אינטראקטיביות בבתי הספר לבני נוער, הוריהם ומוריהם.

המשטרה מתייחסת

נציגים ממשטרת ישראל שנכחו בדיון הסבירו כי לעיתים בני נוער מבצעים עבירות בלי להיות מודעים לכך, לעיתים מופצים סרטונים בלי ידיעה שהמעשה אינו חוקי. עוד הסבירו נציגי משטרת ישראל, כי עתיד לקום מטה ללוחמה בסייבר, שיתגבר את הנוכחות המשטרתית ברשת. עד אז ולאור אילוצי כוח אדם קיים קושי לעקוב באותה דחיפות גם אחרי עברייני מין ברשת, שם מושקעים מרבית המשאבים, וגם לטפל בעבירות צרכנות ובריונות. למרות שסדר העדיפות ברור, המשטרה מתייחסת לכל תלונה שמוגשת.

המפגש שיזם איגוד האינטרנט הישראלי עסק בבעיות השונות העולות בקרב הצרכנים הצעירים ברשת, בהן: ניצול תמימותם של הצעירים באמצעות שימוש באסטרטגיות שיווק מניפולטיביות, נגישות צרכנית לתכנים פוגעניים (למשל, פורנו, הימורים), עבירות מחשב, תרגילי מרמה עוקץ, עבירות ודיוג.

הכחשות עסקת צרכנים

עו"ד גיא אופיר, שייצג את הורי הילד בן ה-8 שרכש רכישות בסכום של 17,000 ברשת, ביקש ממנכ"ל ויזה ישראל לקבל בצורה יותר ליברלית הכחשות עסקה של צרכנים, על עסקאות עם גופים שאין להם כתובת בישראל, כדוגמת פייסבוק.

ניר קפלושניק, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי סיכם את הדברים; "כפי שעולה מהשיח כאן, לבית יש חלק חשוב בחינוך הילדים שלנו. אני מזמין את הפורום להיפגש שוב ולבחון שיתופי פעולה וקידום אמנת אינטרנט בטוח, אליו יצטרפו גם החברות המשווקות לצעירים ברשת." כמו כן, הציע קפלושניק למנכ"ל ויזה ישראל לקדם את יוזמה להטמעת תו תקן לאתרים בטוחים לילדים והוחל טלקיים פגישה נוספת בנושא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן