Skip to content

פרופ' דן שכטמן הציב מראה מול פני חברי ועדות המדע והחינוך

הכנסת לבשה חג. חתן פרס נובל לכימיה, פרופסור דן שכטמן בא לבקר. לאחר שהתקבל בדברי שבח חמים, צינן חתן השמחה והפרס את התלהבות חברי הכנסת והשרים. "מהכנסת המראה הוא ורוד ומתקדם - אבל לא כדאי להתבשם ממנו". באופן חריג מחאו החכי"ם כפיים, באישור היו"ר, לכבודו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכנסת לבשה חג. חתן פרס נובל לכימיה, פרופסור דן שכטמן בא לבקר. לאחר שהתקבל בדברי שבח חמים, צינן חתן השמחה והפרס את התלהבות חברי הכנסת והשרים. "מהכנסת המראה הוא ורוד ומתקדם – אבל לא כדאי להתבשם ממנו". באופן חריג מחאו החכי"ם כפיים, באישור היו"ר, לכבודו

מאת צבי זינגר

חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן מהטכניון, היה הבוקר אורחם של ועדת המדע והטכנולוגיה וגם ועדת החינוך של הכנסת, שביקשו לחגוג ביחד אתו את פרס הנובל שקיבל. היתה אווירה חגיגית בישיבה. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, שר החינוך גדעון סער, שר המדע, דניאל הרשקוביץ  וראשי הוועדות, איש איש בתורו, הפליגו בשבחיו של פרופ' שכטמן.

פרופ' שכטמן: "לא להתבשם". צילום: ישראל סאן, דוברות הטכניון

אולם, פרופ' שכטמן, לאחר ששמע את הדברים החגיגיים, החזיר את חברי הכנסת למציאות האפורה. "מהכנסת המראה נראה נורא ורוד ומתקדם", אמר פרופ' שכטמן, "אבל אני מזמין אתכם לראות את המצב לאשורו. הסיכוי ליהודי בעולם, לזכות בפרס נובל, גדול פי עשרה מאשר ליהודי בישראל, זאת למרות שמספר היהודים בארץ דומה למספרם בתפוצות. לכל הזוכים בפרס נובל בארץ היו שותפים למחקר מארצות אחרות וגם אני גיליתי את התגלית שלי בשנת השבתון שלי בארה"ב, כי במוסדות המחקר בישראל חסרים דברים בסיסיים. אל לנו להתבשם מן התמונה הוורודה".

ריבלין: "אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, עלינו להשקיע, ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה". צילום - ישראל סאן, דוברות הטכניון

פרופ' שכטמן ציין כי אחד הרעיונות שהוא מנסה לדחוף הוא הקמת מרכזי מחקר גדולים בישראל. "הגיע הזמן שנקים גם כאן מרכז מחקר אזרחי גדול. מרכז כזה יביא עשרות רבות של מומחים מרחבי העולם, ועדה יונת לא תצטרך לנסוע לחו"ל כדי לעבוד. מדובר בתקציבים שהם לא בשמיים".

בסיום דבריו, הודה פרופ' שכטמן לח"כים על הכבוד שנתנו לו, וציין כי הוא "מהווה שגריר של המדינה בכל מקום בעולם". באופן חריג ובאישור יו"ר הכנסת, בסוף דבריו מחאו לו הנוכחים כפיים.

בישיבה החגיגית ציין יו"ר הכנסת ראובן ריבלין בפני חברי הכנסת: "עלינו להאזין בקשב רב לדבריו של הפרופ' שכטמן, בדבר הצורך בחיזוקה של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. עלינו להשקיע תקציבים במחקר ופיתוח, לא רק בתחום ההיי טק, אלא גם בתחומי המדע השונים כמו פיזיקה, כימיה, מתמטיקה וביולוגיה וכן במדעי הרוח. אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, ואנחנו רוצים, אנחנו צריכים להשקיע, ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה".

שר החינוך, גדעון סער, סקר בישיבה תכנית לחיזוק המדע בישראל ומסר שהוחזרו 10,300 שעות לימודי מדעים למערכת החינוך. "מחויבותנו לפעול כדי שבעתיד ישראל תעמוד בחזית המחקר המדעי".  סער התייחס לחוק חינוך חובה חינם מגיל שלוש והודיע כי יישום החוק באופן מלא יהיה בתוך כמה שנים.

שר המדע, דניאל הרשקוביץ, אמר כי "פרופ' שכטמן הוא מודל והשראה ליכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולא ללכת בתלם".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, בירך את פרופ' שכטמן. "עתידנו נמצא במערכת החינוך, אך גם ההווה שלנו. עלינו לפעול ביתר שאת כדי שמערכת החינוך תתקדם. אני מצפה לכך שבמערכת החינוך יהיו רבים וטובים כמו פרופ' שכטמן", אמר ח"כ מילר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן