ישראל מהווה נתיב סחר בין אירופה ומדינות ערב

נתיב הסחר נפתח בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. מעבר הסחורות מתבצע במסוף נהר הירדן הממוקם כ-10 ק"מ ממזרח לבית שאן. תנועת המשאיות במסוף גדלה מתחילת השנה בכ-30 אחוז

Print Friendly

בעקבות המשבר המתמשך בסוריה מהווה היום מסוף הגבול נהר הירדן, הממוקם כ-10 קילומטר ממזרח לבית שאן, גשר לנתיב סחר יבשתי בין אירופה לבין מדינות ערב, דרך ישראל. תנועת המשאיות במעבר הגבול גדלה מתחילת השנה בכ-30 אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך נמסר על ידי רשות שדות התעופה, המפעילה ומנהלת את המסוף.

משאיות ירדניות נכנסות למסוף נהר הירדן. צילום: רש"ת

משאיות ירדניות נכנסות למסוף נהר הירדן (צילום: רש"ת)

פגיעה בנתיב הסחר הסורי

עד לפני כשנה שימשה סוריה פרוזדור מעבר לסחורות הנעות בין מזרח למערב בשני הכיוונים, ובפרט כגשר יבשתי בין טורקיה לירדן, הן כמדינות יעד והן (בעיקר) כמדינות מעבר למדינות המפרץ ולאירופה. לפני כשנה הלך ונסגר בהדרגה ציר הסחורות הסורי בשל מלחמת האזרחים בסוריה שהחריפה, פגעה בתשתיות כלכליות ובאמינות ציר הסחר, עד כדי חוסר כדאיות.

כתוצאה מכך התפתחו צירי סחר אלטרנטיביים לסחר יבשתי-ימי משולב דרך מצרים וסיני, ולאחרונה, החל מנובמבר 2012, גם דרך ישראל. זאת בשל ההנחה כי סוריה לא תוכל לשמש בזמן הקרוב ציר סחר אמין. מדינות אירופה והמפרץ מעוניינות לשנע סחורות בין המזרח לבין המערב גם ביבשה, ובפרט לירדן וטורקיה, אשר כלכלתן מתבססת בין היתר על שירותי הלוגיסטיקה והטרנזיט שהן מספקות למדינות אלה.

מעבר סחורות בטרנזיט דרך ישראל

הצורך ביצירת פרוזדור טרנזיט חלופי לשינוע סחורות בין ירדן לטורקיה, הביא למיסוד הדרגתי של תהליך מעבר סחורות בטרנזיט דרך ישראל ודרך מעבר הגבול נהר הירדן. מאז פתיחת נתיב הסחר אירופה-ירדן בנובמבר 2012 עברו בנתיב כאלף משאיות, 500 לכל צד, והביקוש לשימוש בנתיב מגיע היום לכמאה משאיות בשבוע לכל כיוון. מעריכים, כי פוטנציאל השינוע המקסימלי דרך הנתיב הוא בין מאתיים ל- 300 משאיות ביום, בהנחה שהנתיב יחליף במלואו את נתיב הסחורות הסורי.

נתיב ההובלה בין טורקיה לירדן, דרך ישראל, עובר ביבשה ובים באמצעות אוניות גל-נוע, הנושאות את המשאיות ונהגיהן. אוניות גל-נוע (Roll on / Roll off ship), נושאות מטענים מתגלגלים כמו מכוניות, משאיות, טריילרים ועוד.

הירדנים מייצאים בעיקר תוצרת חקלאית לאירופה דרך טורקיה. סחורות לירדן ומשם למדינות ערב מועמסות בטורקיה ומועברות לירדן דרך מעבר הגבול הישראלי נהר הירדן. מעברן של משאיות שהוטענו בטורקיה החל בחודש נובמבר 2012, בעיקר של משאיות טורקיות ומספר קטן של משאיות ירדניות, יווניות ובולגריות. בדרכן חזרה לטורקיה נושאות המשאיות סחורות ירדניות, ובכלל זה תוצרת חקלאית. עד כה עברו כ-800 משאיות לכל כיוון. עיקר מעברן של המשאיות התבצע בין החודשים דצמבר 2012 ועד אפריל 2013, חודשי היצוא החקלאי הירדני.

 

Print Friendly

על אודות עמי אטינגר

עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידים: עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות
פוסט זה פורסם בקטגוריה ג, כלכלה, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על ישראל מהווה נתיב סחר בין אירופה ומדינות ערב

  1. מאת צדוק התקוה‏:

    להטיל חרם על יצוא הסחורות לאירופה ולסמן אותם בסימון מיוחד ………………….. חחחח