Skip to content

משרד האוצר מתערב בשוק שער החליפין

היחידה לניהול החוב באגף החשב הכללי ביצעה בשבוע שחלף עסקאות גידור בהיקף של 325 מיליון דולר. מלאי עסקאות הגידור נכון לסוף הרבעון השני של 2013 מסתכם בכ-3 מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מיכל עבאדי-בויאנג’ו
מיכל עבאדי-בויאנג’ו

יחידת ניהול החוב באגף החשב הכללי, בראשותה של מיכל עבאדי-בויאנג’ו, שלאחרונה הועלה שמה כמועמדת לנגידות בנק ישראל, החליטה להתערב ב"מלחמת המטבעות", ולבצע עסקאות גידור. היום פירסמה היחידה, כי היא ביצעה במשך השבוע שחלף כמה עסקאות גידור, מסוג דולר-שקל, על החוב במטבע חוץ – בהיקף של 325 מיליון דולר.

ניהול סיכונים

כחלק מניהול הסיכונים של החוב הממשלתי מתבצעות באופן שוטף עסקאות אלו במטרה לצמצם את החשיפה של תיק החוב הממשלתי לשינויים במטבע חוץ, במסגרתם ממירה המדינה התחייבויות דולריות בהתחייבויות שקליות ובכך מנטרלת את השפעת שער החליפין על החוב המגודר.

תנאי השוק תומכים בביצוע עסקאות הגידור

תנאי השוק בימים האחרונים ובכלל זאת שער החליפין הנוכחי דולר-שקל תומכים בביצוע עסקאות הגידור, כחלק מתכנית העבודה השנתית של חטיבת המימון בחשב הכללי, ובתיאום עם בנק ישראל. היקף עסקאות הגידור נכון לסוף הרבעון השני של 2013 עומד על כ-3 מיליארד דולר בלבד(כ- 10% ממלאי החוב החיצוני).

נכון לסוף הרבעון השני של 2013 עומד החוב החיצוני של מדינת ישראל על כ-30 מיליארד דולר ומהווה כ-16.4% מסך החוב הממשלתי. כ-85% מסך החוב במט"ח הינו חוב דולר, כ-13% חוב ביורו והיתר במטבעות שונים.

גידור סיכוני החוב הממשלתי

יחידת ניהול החוב מבצעת עסקאות גידור, עסקאות אקדמה (Forward) דולר-שקל לטווחים קצרים ועסקאות החלף (Swap) לטווחים ארוכים. עסקאות החלף דולר-שקל מאפשרות להקטין את החשיפה למטבע חוץ ועסקאות דולר-אירו מאפשרות לגוון את החשיפה. עסקאות גידור אלה מאפשרות להקטין את סיכוני השוק (סיכון מטבע), אך חושפות את היחידה לסיכוני אשראי בעיקר לסיכון הצד שכנגד (Counterparty Risk). ניהול סיכוני האשראי מתבצע במסגרת הסכמי מדף של ארגון ISDA – International Swap and Derivative Association, המסדיר את ההליכים המשפטיים להעברה של ביטחונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן